ضرورت نمود فرهنگ قرآنی در محتوای برنامه‌های قرآنی
کد خبر: 3510320
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵

ضرورت نمود فرهنگ قرآنی در محتوای برنامه‌های قرآنی

گروه فعاليت‌های قرآنی: مدیر گروه مطالعات اجتماعی دین اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: برای تداوم بخشی کار فرهنگی باید نهادهای خانواده و آموزشی فعال باشند تا در محتوای برنامه‌های قرآنی، عنصر فرهنگ قرآنی نمایان شود.

سیدعلی‌نقی‌ ایازی، عضو شورای علمی مرکز مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، عنوان کرد: تأثیر برگزاری نمایشگاه قرآن بر قرآنی شدن جامعه و جذب نوجوانان و جوانان به فرهنگ قرآنی زمانی است که برگزاری این قبیل نمایشگاه‌های قرآنی تداوم داشته باشد تا در اشاعه فرهنگ قرآنی مؤثر باشد.
وی تصریح کرد: ولی آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که فرهنگ را به شکل کلید واژه‌ای در زندگی اجتماعی خودمان به کار ببریم تا فرهنگ قرآنی در زندگی ما جاری باشد، از همین رو باید فهم و درک درستی از قرآن به عنوان کلام الهی داشته و با قرآن زندگی کنیم تا قرآن در جای جای زندگیمان حضور یابد و سبک زندگی ما را شکل دهد.
حضور سفره قرآن در زندگی نیازمند ترویج قرآن است
عضو هیئت علمی گروه مطالعات اجتماعی دین اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: برای اینکه این اتفاق رخ دهد، نیاز به کارهای ترویجی داریم که این کارها می‌تواند شکل‌های مختلفی به خودش بگیرد از جمله یکی از مواردی که جنبه ترویجی دارد، برگزاری نمایشگاه‌هاب قرآنی است.
وی ادامه داد: نمایشگاه با تنوع ذائقه‌های مختلف، مخاطب خودش را پیدا می‌کند که این تنوع ذائقه می‌تواند در سنین و در فرهنگ‌های مختلف رخ دهد، همان‌طور که کودک و نوجوان در سنین مختلف برداشت و فهمی که از قرآن دارند، متفاوت است لذا باید متناسب با ذائقه آنان قرآن عرضه شود.
ایازی گفت: در میان جوانان و بزرگسالان نیز باید با توجه به فرهنگ آنان و با شیوه متناسب، قرآن عرضه شود به گونه‌ای که در فرهنگ‌های مختلف از قبیل فرهنگ روستایی، شهری، جامعه متوسط و فرهنگ بالای شهری نیز باید این اتفاق رخ دهد.
وی با بیان اینکه دانشگاه و پژوهشگاه‌ها نیز باید عرضه متنوعی در این نوع نمایشگاه‌ها داشته باشند، اضافه کرد: در نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد، بیشتر مباحثی برای شناخت یک پدیده اجتماعی و اینکه یک واقعه را به درستی بشناسیم، به کار گرفته می‌شود، لذا باید عناصر شکل‌دهنده آن را متناسب با مخاطبمان شکل دهیم.
برپایی نمایشگاه قرآن؛ مُسکنی برای دردهایی با ماندگاری زیاد
عضو هیئت علمی گروه مطالعات اجتماعی دین اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: خاستگاه فرهنگی، یک کار زمان‌بر است ولی ما در کوتاه‌مدت نمایشگاه را برگزار و ارائه می‌دهیم که مُسکنی برای آسیب‌هایی با علائم ماندگاری بیشتر است، بنابراین اگر بخواهیم نتیجه بگیریم باید در طول سال نمایشگاه برپا شده و تداوم داشته باشد.
وی با بیان اینکه برای تداوم‌بخشی کار فرهنگی باید به نهاد خانواده توجه شود، گفت: همچنین والدین به فرزندان آموزش دهند و سایر نهادها و متولیان آموزش نظیر مساجد و ... نیز فعال باشند و در اين زمينه كارهای نويی انجام دهند.
ایازی به مفهوم اشاعه فرهنگ قرآنی در رسانه‌ها اشاره و ابراز کرد: اشاعه فرهنگ قرآنی در رسانه معنایش این نیست که فقط قرآن یا تفسیر پخش کنند، بلکه باید در محتوای برنامه‌های مختلف کودک و نوجوان اعم از انیمیشن و فیلم سینمایی عنصر فرهنگ قرآنی نمایان شود.

captcha