پررنگ بودن بخش عترت؛ مهم‌ترین تمایز یازدهمین نمایشگاه قرآن مشهد
کد خبر: 3507048
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
کاظمی‌نسب اظهار کرد:

پررنگ بودن بخش عترت؛ مهم‌ترین تمایز یازدهمین نمایشگاه قرآن مشهد

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی پررنگ‌تر بودن بخش عترت و ولایت را مهم‌ترین تفاوت آن با نمایشگاه سال گذشته عنوان کرد و در ادامه از افزوده شدن سه بخش جدید به نمایشگاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، صبح امروز، 25 خردادماه در نشست یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد که در محل این اداره برگزار شد، با اشاره به برگزاری یازدهمین دوره نمایشگاه قرآن و عترت مشهد ابراز کرد: این نمایشگاه از چهارشنبه، 26 خردادماه لغایت دوم تیرماه مقارن با نهم تا 16 ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: نمایشگاه از روز چهارشنبه آغاز می‌شود اما افتتاحیه رسمی در روز پنج‌شنبه، 27 خرداد ساعت 18 بعدازظهر برنامه‌ریزی شده است که ساعت بازدید نمایشگاه نیز 18 تا 23 خواهد بود.
حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب با بیان اینکه نمایشگاه امسال دارای 24 بخش و 32 کمیته است، عنوان کرد: ناشران قرآنی، مراسم و محافل قرآنی، فیلم‌های قرآن و عترت، هنرهای تجسمی و قرآنی، تفسیر و تدبر در قرآن کریم، کودکان و نوجوانان، عترت و ولایت، نشر الکترونیک، بین‌الملل و ... از جمله بخش‌های نمایشگاه امسال به شمار می‌رود.
افزوده‌شدن سه بخش جدید به نمایشگاه
وی همچنین از افزوده‌شدن سه بخش جدید به نمایشگاه قرآن و عترت امسال نیز خبر داد و گفت: بخش‌ اقتصاد مقاومتی در راستای شعار سال، بخش ترویج فرهنگ نماز و بخش دانشگاهی از جمله بخش‌هایی هستند که به نمایشگاه امسال اضافه شده‌اند.
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه 34 دستگاه در این نمایشگاه عضو بوده و غرفه دارند، تأکید کرد: می‌توان گفت خراسان رضوی تنها استانی است که نمایشگاه قرآن و عترت آن دارای یک برنامه مصوب، مدون و اجرایی است.
وی در ادامه به برنامه‌های جانبی نمایشگاه که در قالب کمیته محافل و مراسم برگزار می‌شود، نیز اشاره کرد و گفت: در بخش جنبی، هشت همایش تخصصی در سالن همایش‌های نمایشگاه، 18 نشست قرآنی و کارگاه آموزشی در سالن B2، رونمایی از 10 اثر قرآنی و نشست تخصصی سبک زندگی ایرانی اسلامی برگزار خواهد شد.
حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب همچنین برگزاری محافل انس با قرآن با حضور قاریان بین‌المللی، اجرای جنگ‌ها  قرآنی شبانه در تالار رومی،‌ مراسم سحرخوانی در تالار B2، خوانش نمایش قرآنی طی چهار شب، برپایی نمایشگاه عکس قرآنی، کارگاه‌های آموزشی و تخصصی، شب شعر قرآنی و تالار عروسکی در غرفه کودک و نوجوان را از دیگر برنامه‌های جنبی یازدهمین دوره نمایشگاه قرآن و عترت خراسان رضوی برشمرد.
حضور بالغ بر 80 ناشر در نمایشگاه
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مساحت نمایشگاه 18 هزار متر مربع است که تمام این مساحت در اختیار ما قرار دارد، اظهار کرد: بالغ بر 80 ناشر با 120 غرفه در این نمایشگاه فعالیت خواهند کرد.
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بخش فروش در نمایشگاه قرآن بسیار پررنگ است، با اشاره به اینکه فروش جزو لاینفک هر نمایشگاهی به شمار می‌رود، اظهار کرد: با این حال امسال کمیته‌ای تحت عنوان کمیته محتوایی و نظارت در نمایشگاه فعالیت می‌کند که مسئولیت محتواسنجی غرفه‌ها و برخورد با عرضه محصولات مغایر با ماهیت نمایشگاه قرآن را بر عهده دارد.
وی ادامه داد: ما در این نمایشگاه به سمت محتوامحوری و کیفیت‌بخشی حرکت می‌کنیم و بر همین اساس آئین‌نامه‌ای را در کمیته ارزشیابی و نظارت تدوین کرده‌ایم که باید براساس آن عمل شود؛ همچنین کمیته‌ای تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر نیز به فروشندگان تذکرات لازم را خواهد داد.
آستان قدس رضوی؛ متولی بخش عترت و ولایت نمایشگاه
حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب پررنگ‌تر بودن بخش عترت و ولایت را مهم‌ترین تفاوت آن با نمایشگاه سال گذشته عنوان کرد و افزود: بخش عترت و ولایت نمایشگاه با سه هزار متر مساحت در اختیار آستان قدس رضوی قرار گرفته است.
وی همچنین از رشد دو برابری مؤسسات قرآنی در نمایشگاه خبر داد و درباره تعداد غرفه‌های نمایشگاه بیان کرد: حدود هزار غرفه تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند که بر اساس متراژ نمایشگاه با 700 غرفه موافقت خواهد شد.
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص نهادهایی که امسال در نمایشگاه قرآن و عترت حضور ندارند، ابراز کرد: به عنوان نمونه، نهادی چون شهرداری مشارکت دارد اما حضورش در نمایشگاه متفاوت است و طرح‌هایی همچون افطاری ساده در سطح شهر و برگزاری نمایشگاه در عرصه میدان شهدا در هفته پایانی ماه رمضان و ... را ارائه خواهد کرد؛ شهرداری همچنین در حوزه تبلیغات شهری نمایشگاه نیز مشارکت خوبی داشته است.
وی در پاسخ به سؤال دیگری خبرنگار ما در خصوص اجرای طرح «نورباران» در نمایشگاه قرآن امسال نیز که چندی پیش اجرای آن به حمایت اداره ارشاد منوط شده بود نیز گفت: در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم این طرح را در نمایشگاه قرآن امسال اجرا کنیم.
حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب همچنین در خصوص علت برگزاری افتتاحیه یک روز پس از برگزاری نمایشگاه نیز گفت: از آنجایی که روزهای نخست نمایشگاه هنوز غرفه‌ها به طور کامل آماده نیستند و هماهنگی مسئولان استانی نیز چندان سهل و آسان نیست، افتتاحیه رسمی برای روز پنج‌شنبه برنامه‌ریزی شده است.
captcha