جلد چهاردهم دایرةالمعارف قرآن به نمایشگاه قرآن نمی‌رسد
کد خبر: 3504775
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
حجت‌الاسلام خراسانی:

جلد چهاردهم دایرةالمعارف قرآن به نمایشگاه قرآن نمی‌رسد

گروه ادب: مدیر گروه دایرةالمعارف‌های قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: جلد چهاردهم دایرةالمعارف قرآن به بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن نمی‌رسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی خراسانی، مدیر گروه دایرةالمعارف‌های قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: امسال بنا داریم در گروه دایرةالمعارف، نهضتی را در رابطه با دانشنامه‌های قرآنی ایجاد کنیم و در این راستا مباحثی چون کیفیت محتوایی آثار، صفحه‌آرایی و مباحث گرافیکی آنها مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی افزود: در حال حاضر 13 جلد از دایرةالمعارف قرآن به چاپ رسیده و قرار بود جلد چهاردهم در نمایشگاه کتاب تهران ارائه شود که به دلیل طولانی شدن فرآیند چاپ این کار هنوز انجام نشده و احتمال دارد به نمایشگاه قرآن نیز نرسد.
حجت‌الاسلام خراسانی در ادامه گفت: این مجلد از دی‌ماه سال گذشته به انتشارات بوستان کتاب تحویل داده شده، اما هنوز اقدامی برای انتشار آن انجام نشده است؛ در حالی که مقرر بود هر سال یک مجلد از دایرةالمعارف قرآن ارائه شود.
وی درباره جلد چهاردهم این دایرةالمعارف بیان کرد: این مجلد مشتمل بر ۷۲ موضوعی است که در ذیل آنها مقاله‌هایی آمده و برخی مدخل‌ها نیز ارجاعی هستند و حروف «ر» و «ز» را شامل می‌شود و در آن مدخل‌هایی چون «رکوع»، «رمضان»، «روح»، «روزه»، «رهبانیت»، «رویا»، «ریا»، «زبان عربی»، «زبان قرآن»، «زیارت»، «زکات» و ... وجود دارد.
حجت‌الاسلام خراسانی با بیان اینکه این دایرةالمعارف شامل 30 مجلد خواهد بود، عنوان کرد: در حال حاضر تدوین مجلدهای دیگری از این دایرةالمعارف آغاز شده است، همچنین از دل این اثر، دانشنامه‌های موضوعی چون «فقه و اصول»، «علوم عقلی» و «اخلاق» استخراج و تدوین شده و در دست نشر است.
وی افزود: دانشنامه موضوعی «فقه و اصول» در مجموع چهار مجلد خواهد بود و در حال حاضر یک جلد آن در دست تدوین است، دانشنامه قرآنی «علوم عقلی» نیز بحث‌های فلسفه، کلام و عرفان را در برمی‌گیرد و جلد نخست آن تدوین می‌شود و دانشنامه قرآنی «اخلاق» نیز تدوین شده و آخرین کارهای کنترل و مقابله آن در حال انجام است.
حجت‌الاسلام خراسانی یادآور شد: با توجه به اینکه تدوین دایرةالمعارف قرآن براساس ترتیب الفبایی است، به تدریج نیز موضوعاتی از آن تفکیک و به صورت مستقل برای مخاطبان چاپ می‌شود.
مدیر گروه دایرةالمعارف‌های قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در پاسخ به اینکه آیا موضوعاتی از دایرةالمعارف قرآن بازمانده یا نه، گفت: در ابتدای تدوین دایرةالمعارف قرآن بنا بر این بود که به سوره‌های قرآن ورودی نداشته باشیم، اما بعدها تصمیم بر این شد که سوره‌ها نیز اضافه شود، هر چند ممکن است موضوعات دیگری نیز جا مانده باشد که در بازچاپ و بازنگری‌ها به این موضوع توجه خواهد شد.
captcha