دفاع از هدف مهم است نه حرم
کد خبر: 3499502
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
رحیم‌پورازغدی:

دفاع از هدف مهم است نه حرم

گروه سیاسی: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اهل بیت(ع) با ما حرف زده‌اند و ما را آگاه ساخته‌اند، افزود: یک نگرانی ما حرم اهل بیت(ع) است؛ حرم خیلی مهم نیست، حرم نماد است اما از آنجا که تخریب حرم اهل بیت(ع)، تخریب فرهنگ الهی است، باید با آن مبارزه شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش اهل بیت(ع)، جوانان و نهضت حمایت از محرومان که عصر روز گذشته، 29 اردیبهشت‌ماه در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، به تبیین آیات و احادیث مرتبط با نقش جوانان در نهضت جهانی امام زمان(عج)، جهاد فرهنگی و حمایت از مستضعفان پرداخت و بیان کرد: بر اساس روایت، مجاهدان و یاوران امام زمان(عج) در نبردی که برای برقراری عدالت جهانی دارند و چند روز به صورت شبانه‌روزی ادامه دارد، نمی‌توانند پوتین‌هایشان را از پا در آورند؛ معنایش این است که این نبرد بسیار فشرده و مستمر است.
برقراری عدالت مستلزم درگیری با صاحبان قدرت و ثروت است
رحیم‌پور ازغدی در همین راستا اضافه کرد: شخصی از امام(ع) پرسید مگر این‌طور نیست که عدالت در زمان حضرت مهدی(عج) با گفت‌وگو انجام شود؟ امام(ع) پاسخ دادند: «مگر می‌شود ظلم جهانی را براندازی کرد بدون اینکه چند قطره خون ریخته شود؟ مگر می‌شود در مقابل صاحبان قدرت، ثروت و سلاح ایستاد و تماشا کرد؟»؛ برای اینکه پیامبر(ص) عدالت را در جزیره عرب برقرار کنند، مسلمانان 13 سال ضربه خوردند و بیش از 80 جنگ بر پیامبر(ص) تحمیل شد؛ در زمان حضرت حجت(عج) نیز که قرار است عدالت در سطح جهانی برقرار شود، درگیری وسیعی با صاحبان قدرت و ثروت اتفاق می‌افتد.
وی با بیان اینکه طبق حدیث برای برقراری عدالت جهانی در خون غرق خواهید شد، توضیح داد: منظور این است که در جهاد و خون غرق می‌شوید؛ بنابراین عدالت مسالمت‌آمیز در یک روستا هم تحقق پیدا نمی‌کند، باید با کسانی که عزت خود را با ذلت دیگران می‌خواهند مبارزه شود؛ مبارزه خواسته جبهه حق نیست اما بر آن‌ها تحمیل می‌شود لذا نباید از آن فرار کرد.
وی اضافه کرد: شهدایی که از عراق، یمن، بحرین، ایران، لبنان، فلسطین، غزه و شمال آفریقا به خاک و خون کشیده می‌شوند هزینه‌هایی است که باید برای گسترش عدالت پرداخت کرد.
با زورگویان باید با زور برخورد کرد
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این مطلب که تعالیم قرآن و سنت، خدمت به محرومان و مستضعفان و گفت‌و‌گو، زبان تمدن اسلامی و امام زمان(عج) است، افزود: چون مستکبران غیر از زور چیزی نمی‌فهمند باید با زور با آنان برخورد کرد؛ پس امام زمان(عج) دو چهره دارند؛ محبت با همه جهان و جنگ با کسانی که جنگ، تروریسم و وحشی‌گری بر بشریت تحمیل می‌کنند.
رحیم‌پور ازغدی در ادامه به تبیین جهاد فرهنگی از دیدگاه قرآن و احادیث پرداخت و با اشاره به آیات 137 سوره آل عمران و آیه 9 سوره روم بیان کرد: خداوند می‌فرماید سرنوشت، مستکبران، صاحبان قدرت و ثروت و تمدن‌ها را ببینید، قدرتی داشتند که تمام عالم را در اختیار داشتند اما به زباله‌دان تاریخ پیوستند؛ این‌ها قوانین تاریخ است؛ شما نه بترسید و نه مجذوب آن‌ها شوید.
وی در همین راستا با اشاره به کسانی که علم و آگاهی خود را کتمان می‌کنند، اضافه کرد: در روایت آمده است که چنین افرادی که علم و آگاهی سیاسی، اخلاقی، تربیتی و ... را کتمان می‌کنند در قیامت بر دهانشان افسار آتش می‌زنند؛ این‌ها همان کسانی هستند که وقتی که باید موضع‌گیری کنند، سکوت می‌کنند، طمع می‌کنند و ...
علمی که سودی نداشته باشد از جهل بدتر است
رحیم‌پور ازغدی با اشاره به بخشی از یک دعا مبنی بر اینکه معصوم(ع) از علم غیرمفید به خدا پناه می‌برد، ادامه داد: این دعا دو معنا دارد؛ اول اینکه علم برای علم نباید فراگرفته شود الان متأسفانه مرضی هست در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها که درس می‌خوانند تا به آنان بگویند دانشمند، ملا، روشنفکر و ....
وی افزود: این افراد هنوز از جاه‌طلبی عبور نکردند، حتی اگر بالاترین عناوین حوزوی و دانشگاهی را داشته باشند؛ برخی از مدرک‌هایشان، استادانشان و تعداد جلد کتاب‌هایی که نوشته اند می‌گویند؛ این‌ها چه ارزشی دارد؟ آیا درد معرفتی، اخلاقی و یا درد اجتماعی جامعه را درمان کرده است؟ قفلی را گشوده است؟ پیامبر(ص) می‌گوید «پناه می‌برم از این علم به خدا» زیرا این علم مانند جهل است و از جهل بدتر است.
وی در همین راستا اضافه کرد: هرکس علمی را فرامی‌گیرد، باید به منافع دنیوی، اخروی، مشروع، خدامحورانه و خلق‌خواهانه آن در کنار یکدیگر فکر کند و ببیند با این علمش کدامیک از مشکلات جامعه را می‌تواند حل کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حدیثی دیگر در رابطه با علم بیان کرد: در این روایت آمده است که هرچه انسان یاد بگیرد حجتی علیه او خواهد شد و علم امتیازی برای انسان محسوب نمی‌شود مگر آن مقدار که به آن عمل کند؛ هرکس بهره‌ای دارد مانند صاحبان قدرت و ثروتمندان کارش از دیگران در قیامت سخت‌تر است؛ از سوی دیگر اگر کسی برای فرار از مسئولیت به دنبال آگاهی‌یافتن نباشد، به مقامات معنوی و الهی نمی‌رسد.
وی در همین راستا اضافه کرد: منظور از آگاهی مدرک نیست؛ برخی‌ها در ظاهر تحصیل‌کرده هستند اما جاهل واقعی هستند و برخی از جمله شهدا مدرک ندارند اما عالم واقعی هستند؛ مدرک در آخرت ایمان و عمل صالح است.
دفاع از هدف مهم است نه حرم
رحیم‌پور ازغدی در ادامه همین موضوع با بیان اینکه اهل بیت(ع) با ما حرف زده‌اند و ما را آگاه ساخته‌اند، افزود: یک نگرانی ما حرم اهل بیت(ع) است؛ حرم خیلی مهم نیست، حرم نماد است اما از آنجا که تخریب حرم اهل بیت(ع)، تخریب فرهنگ الهی است، باید با آن مبارزه شود.
وی ادامه داد: کسانی که می‌گویند امام رضا(ع) عجب صحن و سرایی دارد و حضرت زهرا(س) حرم ندارد، دید مادی دارند؛ این‌ها مسائل اهل بیت(ع) نیست، بلکه هدفشان توحید و عدالت است و این هدف آنقدر مهم است که امام حسین(ع) باید برای آن به شهادت برسد، هدفی که از امام حسین(ع)، امام رضا(ع) و مهدی(عج) هم مهم‌تر است، یعنی توحید، عدالت، رشد و تقرب به خداوند.
وی در همین راستا افزود: ما در مقابل این شهدایی که خونشان برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) ریخته شد، مسئولیم چراکه خون آنان برای حفاظت از حرم ریخته شده است.
خیانت فرهنگی از خیانت اقتصادی بدتر است
رحیم‌پور ازغدی در همین موضوع به حدیثی دیگر اشاره کرد که امام علی(ع) می‌فرماید: «به وسیله علم با جهل مبارزه کنید» و درباره آن توضیح داد: از این روایت دو معنا استفاده می‌شود؛ اول اینکه باید درگیر شوید؛ برخی‌ها فرهنگی غیرمجاهد هستند؛ خیانت فرهنگی از خیانت اقتصادی بدتر است چراکه خیانت اقتصادی جیب‌ها را خالی می‌کند و خیانت فرهنگی ذهن‌ها را، جامعه فریب‌خورده از جامعه گرسنه بدتر است چون گرسنه فریب‌نخورده می‌تواند مشکلاتش را حل کند اما کسی که فریب خورده است در لجن گیر میفتد.
وی در همین موضوع افزود: نباید عافیت‌طلب بود؛ بعضی‌ها می‌بینند که در رسانه‌ها فرهنگ‌سازی باطل می‌شود، فرهنگ دینی تقلبی ارائه می‌شود و ... اما امر به معروف نمی‌کند، از ارزش‌ها دفاع نکرده و هزینه‌ای نمی‌دهند؛ چنین افرادی دیوث هستند؛ در روایت آمده دیوث کسی است که درد غیرت، دین، اخلاق و هیج دردی ندارد؛ هر کس در هر عرصه‌ای بی‌تفاوت است طبق روایت دیوث است.
رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: دیوث کسی است که می‌خواهد به پست و مقامی برسد و در آن مقام بماند اما وقتی دین به خطر می‎افتد می‌گوید بقیه هستند و در شأن ما نیست وارد این مسائل شویم؛ از مظلوم هم دفاع نمی‌کند؛ این افراد کاسب محض هستند که در حوزه، دانشگاه و سیاست‌مداران از این افراد یافت می‌شود.
وی با انتقاد از دینداری عوامانه، احساسی و بدون پشتوانه استدلال، به حدیثی از امام علی(ع) اشاره کرد و افزود: حضرت می‌فرمایند «در دینی که تفقه به معنای فهم، استدلال، شعور و تفکر نباشد، هیچ خیری نیست» نه اینکه خیرش از دین با تفقه کمتر است بلکه هیچ خیری در آن نیست؛ کسانی که فکر می‌کنند دینداری عشق‌بازی، احساسی و نعره‌زدن است، توجه به این سخنان اهل بیت(ع) داشته باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با توجه پیامبر(ص) به خدمت به مردم و دلسوزی فوق‌العاده ایشان برای مردم و حتی کفار به آیه «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ، شايد تو از اينكه [مشركان‏] ايمان نمى‏ آورند، جان خود را تباه سازى»(شعراء/ 3) اشاره کرد و توضیح داد: خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید ما به تو مأموریت دادیم تا مردم را به توحید و عدالت دعوت کنی اما تو داری خودکشی می‌کنی!؛ پیامبر(ص) خودکشانه خدمت به خلق می‌کرد، از مستضعفان دفاع می‌کرد؛ آن‌قدر به این امور توجه داشت که به غذا و استراحت خود نمی‌اندیشید و غصه می‌خورد، حرص و جوش داشت که چرا نتوانسته است همه مردم را نجات دهد.
وی با بیان اینکه علامت ایمان عشق به مردم است، افزود: برخی فکر می‌کنند مسائل دینی فقط نماز اول وقت و ... است و به مردم کاری ندارند، در مقابل بعضی دیگر به حقوق انسان، خدمت به خلق و توسعه و پیشرفت توجه دارند و در مورد نماز و ... می‌گویند مسائل شخصی است و مهم نیست؛ هر دو اشتباه می‌کنند؛ اهل بیت(ع) به ما آموخته‌اند که مؤمن حقیقی خودش را از مردم جدا نمی‌داند زیرا عبادت همراه با خدمت به خلق مطلوب است.
وی در همین راستا اضافه کرد: پیامبر(ص) فرمودند «نزدیک‌ترین مردم به خدا کسی است که بیشتر به مردم خدمت کند»؛ کسی که مشکلات مردم را حل کند از کسی که تمام شب را نماز بخواند و روزه بگیرد به خدا نزدیک‌تر است؛ در روایت داریم خداوند مهربان و با محبت است و مهربانی را دوست دارد، هر جا عشق و محبت هست خدا هم آنجاست و هرجا که نفرت، کینه و بی‌رحمی باشد خدا آنجا نیست؛ در روایت آمده است هرکس به همه موجودات با محبت باشد خداوند نیز به او محبت و رحمت می‌کند و می‌فرمایند به مردم خدمت کن تا خدا به تو محبت و تو را رحمت کند.
captcha