«اندیشه دفاعی اسلام» روانه بازار کتاب شد
کد خبر: 3485947
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰

«اندیشه دفاعی اسلام» روانه بازار کتاب شد

گروه ادب: کتاب «اندیشه دفاعی اسلام» از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب «اندیشه دفاعی اسلامی» که از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده، به قلم محسن مهاجرنیا به رشته تحریر درآمده است.
کتاب حاضر درصدد است با بازشناسی و بازخوانی نصوص و متون فقهی و بازنگری در رویکردها و آثار فقهی به بازسازی و بازتولید اندیشه دفاعی اسلام اقدام کند و با ارائه طرحی نو در این باره نشان دهد که با گذشت قرن‌ها، اندیشه دفاعی اسلام هنوز هویت خود را در سایه نصوص دینی تعریف می‌کند و در دوره معاصر به رغم چالش‌ها و تعارض‌ها با اندیشه‌های رقیب و رویکردهای مدرن هم می‌تواند ارتباط خود را با سامانه وحیانی حفظ و تقویت کند و هم بسیاری از ظرفیت‌های ناشکفته را بروز دهد و هم در میان ترافیک سنگین اندیشه‌های رقیب و ضرورت‌ها و مسائل نوپیدای فراوان، استعداد پرداختن به نظریه‌های نوین را سرلوحه خود قرار دهد و مدعی کشف و نوآوری در دنیای جدید شود.
مهم‌ترین مسئله این کتاب تبیین چیستی اندیشه دفاعی اسلام است که برای روشن شدن ابعاد و زوایای پنهان آن لازم است به چهار سوال زیر پاسخ داده شود:
1ـ بنیادهای نظری اندیشه دفاعی در اسلام چیست؟ 2ـ اصول ارزشی و راهبردی اندیشه دفاعی اسلام چیست؟ 3ـ عوامل و شرایط تحقق نظام دفاعی مبتنی بر اندیشه دفاعی در اسلام چیست؟ 4ـ آثار و نشانه‌های نظام دفاعی اسلام چیست؟
فصل‌ها و گفتارهای کتاب نیز به این شرح است؛ 1ـ مفاهیم و کلیات. گفتار اول: روش تحقیق، گفتار دوم: چارچوب مفهومی، گفتار سوم: مبانی اندیشه دفاعی اسلام، گفتار چهارم: اصول و قواعد اندیشه دفاعی اسلام، گفتار پنجم: اهداف نظام دفاعی اسلام؛ 2ـ چیستی نظام دفاعی اسلام، گفتار اول: زمینه‌ها و عوامل شکل‌گیری نظام دفاعی اسلام، ساختار نظام دفاعی اسلام، گفتار دوم: ساختار نظام دفاعی اسلام؛ 3ـ  اصول راهبردی نظام دفاعی اسلام، گفتار اول: دشمن‌شناسی، گفتار دوم: تعیین راهبردهای دفاعی، گفتار سوم: تجهیزات و لجستیک. گفتار چهارم: تاکتیک‌ها و روش‌های مبارزه. 4ـ اصول ارزشی نظام دفاعی اسلام، گفتار اول: پایبندی به احکام شریعت، گفتار دوم: پایبندی به معاهده‌ها و قراردادها، گفتار سوم: پایبندی به ارزش‌های معنوی، 5ـ شرایط تحقق نظام دفاعی اسلام، گفتار اول: بسترهای اجتماعی اندیشه دفاعی اسلام، گفتار دوم: شهروندان مقاوم، گفتار سوم: شهریاران شجاع؛ 6ـ آثار و دستاوردهای نظام دفاعی اسلام، گفتار اول: آثار مثبت نظام دفاعی اسلام، گفتار دوم: چالش‌های اندیشه دفاعی اسلام در صورت فقدان نظام دفاعی.
کتاب «اندیشه دفاعی اسلام» با شمارگان 300 نسخه و قیمت 23 هزار تومان منتشر شده است.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۱/۱۷ - ۱۵:۱۷
0
0
با بازشناسی و بازخوانی نصوص و متون فقهی و بازنگری در رویکردها و آثار فقهی به بازسازی و بازتولید اندیشه دفاعی اسلام اقدام کند و با ارائه طرحی نو در این باره نشان دهد
captcha