فعالیت 29 هزار مرکز طرح تلاوت نور در مساجد کشور
کد خبر: 3482180
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
طاهریان در پاسخ به ایکنا خبر داد:

فعالیت 29 هزار مرکز طرح تلاوت نور در مساجد کشور

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور از فعالیت 29 هزار مرکز طرح تلاوت نور در مساجد کشور خبر داد و گفت: در این طرح هر روز یک صفحه قرآن کریم میان نمازهای جماعت و یا بعد از آن‌ها در مساجد تلاوت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، مرتضی طاهریان، معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور امروز، 19 اسفندماه در جمع خبرنگاران در شیراز در پاسخ به خبرنگار ایکنا به تشریح فعالیت‌های انجام شده این کانون‌ها در سال جاری پرداخت و گفت: در سال جاری 3 جشنواره کشوری در کانون‌های مساجد برگزار شد.
وی، جشنواره نشریات تجربی، جشنواره قرآنی مدهامتان و جشنواره سرود کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد را از جمله این جشنواره‌ها برشمرد و افزود: علاوه بر این‌‌ها برای نخستین بار در کشور، جشنواره ملی قرآن ویژه کانون‌های مساجد روستایی در ایام‌الله دهه فجر در یکی از روستاهای استان هرمزگان برگزار شد.
طاهریان با بیان اینکه برگزاری همایش «اندیشه‌های آسمانی» در ایام تابستان در مشهد مقدس از دیگر فعالیت‌های ما در سال جاری بود، گفت: امسال در حوزه کتابخانه‌های کانون‌های مساجد شرایط خوبی مهیا شد به طوری که توانستیم به بیش از 1200 کتابخانه جدید کانون‌های مساجد مجوز رسمی فعالیت اعطا کنیم.

فعالیت 12 هزار باب کتابخانه در مساجد کشور
معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور از فعالیت 12 هزار باب کتابخانه در مساجد کشور خبر داد و گفت: نیمی از این کتابخانه‌ها مخزن‌دار و نیمی دیگر کتابخانه باز یا همان کتابخانه شبستانی هستند.

2 هزار کانون فرهنگی به مساجد کشور در سال جاری اضافه شدند
وی با تصریح اینکه قریب 22 هزار کانون فرهنگی در مساجد کشور مشغول به فعالیت هستند، گفت: در سال جاری 2 هزار کانون فرهنگی ـ هنری به مساجد کشور اضافه شدند که بیشترین کانون‌ها متعلق به استان‌های اصفهان و خراسان رضوی است و فارس در جایگاه با داشتن بیش از 1200 کانون فرهنگی مساجد دارای رتبه‌های چهارم و یا پنجم کشور است.

فعالیت 1200 خانه نور در کشور
طاهریان از فعالیت 29 هزار مرکز طرح تلاوت نور در مساجد کشور خبر داد و گفت: در این طرح هر روز یک صفحه قرآن کریم میان نمازهای جماعت و یا بعد از آن‌ها در مساجد تلاوت می‌شود ضمن اینکه قریب 1200 خانه نور در کشور در حال فعالیت هستند.

بیش از 10 هزار کانون مساجد در روستاها مستقر هستند
معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور با بیان اینکه 740 کانون تخصصی در 23 رشته، حدود 1000 نشریه تجربی مساجد، قریب 1000 گروه سرود در کانون‌های مساجد کشور در حال فعالیت هستند، گفت: قریب نیمی از کانون‌های مساجد ما روستایی هستند یعنی بیش از 10 هزار کانون مساجد در روستاها مستقر هستند.

زمان برگزاری جشنواره مدهامتان به صورت ثابت ایام هفته وحدت خواهد بود
معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور در ادامه به فعالیت‌های سال آینده نیز اشاره کرد و گفت: ما بنا داریم تا جشنواره قرآنی مدهامتان خود را به‌صورت ثابت در ایام هفته وحدت برگزار کنیم زیرا هم ولادت پیامبر مکرم(ص) و هم ولادت امام صادق(ع) در آن قرار دارد و چون قرآن کتاب وحدت و پیامبر(ص) نیز مشترک است لذا بنابراین زمان برای برگزاری این مسابقات، ایام هفته وحدت است.
وی ادامه داد: علاوه بر این‌ها جشنواره هنرهای نمایشی ویژه گروه‌های تئاتر در دستور کار قرار دارد و اگر مقدمات آن فراهم شود مسابقات سرود ویژه روستاییان نیز داریم که امیدواریم این مسابقات به میزبانی استان فارس باشد و اولویت جدی ما برای این کار، روستاهای کورده لارستان استان فارس است تا به عنوان میزبان این مسابقات معرفی شود.
طاهریان در ادامه با اشاره به فعالیت‌های این کانون‌ها در ایام نوروز گفت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که بسیاری از کانون‌ها در ایام نوروز دارند اول مهیاسازی فضاسازی مساجد برای مسافران نوروزی تا بتوانند فرایض خود را ادا کنند همچنین یکی دیگر از نقش‌های بچه‌های کانون‌ها فعالیت می‌کنند، اعلام جاذبه‌های گردشگری دینی و اماکن مذهبی خودشان است البته این برنامه منسجمی نیست که در سراسر کشور بر اساس یک برنامه مدون انجام دهند، اما ما از کانون‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، حمایت می‌کنیم.

اجرای طرح توسعه گردشگری دینی و فرهنگی در سال آینده
این مقام مسئول ابراز کرد: در کنار این‌ها طرح توسعه گردشگری دینی و فرهنگی را در سال آینده به شکل جدی اجرا خواهیم کرد زیرا معتقدیم استان‌هایی نظیر فارس، اصفهان و غیره این‌ها تنها دارای جاذبه‌های گردشگری تاریخی و مذهبی نیستند بلکه مساجدی نیز در این‌ها مشغول به فعالیت هستند که باید سایر اعضای کانون‌ها از استان‌ها مختلف بیایند و از نزدیک با فعالیت‌های آن‌ها آشنا شوند که این طرح در سال آینده اجرا خواهد شد و یکی از پایگاه‌های آن نیز استان فارس خواهد بود.
captcha