مردم براساس موازین قرآنی و قانونی از حق خود استفاده و سرنوشت خود را تعیین کنند
کد خبر: 3478052
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰

مردم براساس موازین قرآنی و قانونی از حق خود استفاده و سرنوشت خود را تعیین کنند

گروه اجتماعی: عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مردم باید براساس موازین قرآنی و قانون اساسی از حق خود استفاده و با مشارکت در عرصه‌های مختلف سرنوشت خود را تغییر و تعیین کنند، گفت: مشارکت مردمی تأثیرگذار مبتنی بر افزایش میزان مشارکت، همگانی بودن، آگاهانه بودن و عالمانه بودن آن است.

قدرت‌الله نوروزی، استاد حقوق دانشگاه اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: قانون اساسی، نظام جمهوری اسلامی ایران را مبتنی بر آراء مردم دانسته است.
وی در ادامه سخنان خود در این زمینه افزود: قانون اساسی نحوه مداخله مردم در تعیین سرنوشت خود را شرکت در انتخابات مختلف نظیر ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و غیره دانسته است.
استاد حقوق دانشگاه اصفهان با بیان اینکه اسلام نیز به مشارکت مردم برای تعیین سرنوشت خود، تأکید کرده است، به آیه 25 سوره مبارکه الحديد «َقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» اشاره کرد و گفت: براساس این آیه همه پیامبران می‌آیند برای هدایت مردم و مردم هم باید برای قسط قیام کنند.
وی افزود: معنای قیام مورد نظر در قرآن به نوعی همین حضور و مشارکت در انتخابات است و این قیام با مفهوم انقلاب در جهان مدرن تفاوت می‌کند.
نوروزی در ادامه به آیه 11 سوره رعد «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم ۗ وَإِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَومٍ سوءًا فَلا مَرَدَّ لَهُ ۚ وَما لَهُم مِن دونِهِ مِن والٍ»، اشاره کرد و گفت: براساس این آیه اگر ما بخواهیم سرنوشت خودمان را تغییر دهیم، تغییر از طریق انتخابات و شرکت کردن در آن ممکن است.
وی همچنین، به آیات «وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ» و « وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ»، اشاره کرد و افزود: شورا و بیعت کردن  نیز از طریق انتخابات ممکن است.
نوروزی ادامه داد: انتخابات ریشه و ردپاهای زیادی در قرآن دارد و مردم باید براساس موازین قرآنی و دینی، قانون اساسی و موازین قانونی، باید از حق خود استفاده کنند و با مشارکت در عرصه‌های مختلف سرنوشت خود را تغییر و تعیین کنند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مشارکت مردمی تأثیرگذار مبتنی بر افزایش میزان مشارکت، همگانی بودن، آگاهانه بودن و عالمانه بودن آن است تا منجر به انتخاب افراد اصلح شود و بنابراین باید یکسری زمینه‌های قانونی نظیر عادلانه بودن، آزاد بودن انتخابات و گزینش افراد از بین کاندیداهای متعدد نیز باید فراهم باشد.
نوروزی تصریح کرد: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات در سطح خارجی می‌تواند سطح امنیت ملی کشور را افزایش دهد و برخی از باورهای غلط را نسبت به مردم و این نظام تغییردهد و یا می‌تواند زمینه ساز تعامل جهانی برای مشارکت با ایران را فراهم کند.
استاد حقوق دانشگاه اصفهان گفت: در عرصه داخلی نیز دولت برای اصلاح امور جامعه و حل مشکلات موجود نیاز به این دارد که یک مجلس توانمند او را در اجرای سیاست‌های کلان حمایت کند که نمونه بارز آن در بحث برجام است و آن هم اینکه اگر نمایندگانی  شایسته انتخاب شوند می‌تواند مجلس ضمن استقلال خود، دولت را نیز حمایت کند.
captcha