موافقت کمیته فقهی سازمان بورس با کلیات استفاده از اوراق سَلَف برای تأمین مالی خودروسازان
کد خبر: 3469431
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
مجید پیره خبر داد:

موافقت کمیته فقهی سازمان بورس با کلیات استفاده از اوراق سَلَف برای تأمین مالی خودروسازان

گروه اقتصاد: کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار از موافقت کمیته فقهی این سازمان با کلیات استفاده از اوراق سَلَف برای تأمین مالی خودروسازان خبر داد.

مجید پیره، کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تشریح جزئیات جلسه اخیر کمیته فقهی این سازمان پرداخت و گفت: جلسه اخیر کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس، روز چهارشنبه با حضور تمام اعضای فقیه کمیته برگزار شد و و در این جلسه دو موضوع امکان‌سنجی استفاده از اوراق سَلَف برای تأمین مالی خودروسازان و موضوع معیار وحدت مالکیت در اوراق مرابحه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در مورد موضوع اول، کمیته فقهی با کلیات این موضوع موافقت کرد که در صورتی‌که سرمایه‌گذار، بخشی از ثمن معامله در اوراق سلف را بپردازد، صرفا به مقدار آن حد از ثمن و به صورت مشاع، مالک دارایی مبنا در انتشار اوراق خواهد بود که عبارتست از خودروی معینی و برای دریافت خودرو باید مابقی ارزش خودرو را بپردازد.

پیره افزود: جزئیات موضوع، پس از نهایی شدن و ابلاغ مصوبه کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام خواهد شد.

وی به دستور کار دوم این جلسه اشاره کرد و گفت: موضوع دومی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، وحدت مالکیت در اوراق مرابحه بود و با توجه به اینکه از نظر کمیته فقهی، بیع‌العینه، یکی از انواع حیله‌های غیرمجاز ربا محسوب می‌شود، در ساختار اوراق مرابحه، بانی و فروشنده باید از نظر مالکیت مستقل از هم باشند.

پیره افزود: در جلسه اخیر راجع به این موضوع بحث شد که حد وحدت مالکیت در اوراق مرابحه چه مقدار است و به عبارت دیگر، وجود چه درصدی از مالکیت یکسان بین بانی و فروشنده در اوراق مرابحه، بیع‌العینه را در پی خواهد داشت که منجر به عدم تأیید ساختار اوراق مرابحه از نظر کمیته فقهی سازمان بورس می‌شود.

کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: این سؤال در کمیته فقهی مطرح شد ولی به جمع‌بندی نرسید و قرار شد در جلسه بعد در مورد آن بیشتر بحث و بررسی شود.

captcha