مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی آبان‌ ۹۵ برگزار می‌شود/ آغاز مرحله آموزشگاهی
کد خبر: 3460722
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
مسیب‌زاده:

مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی آبان‌ ۹۵ برگزار می‌شود/ آغاز مرحله آموزشگاهی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: به دستور وزیر آموزش و پرورش، پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی آبان‌ماه سال ۹۵ برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری هفته قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: حدود 20 سال است که هفته گرامیداشت قرآن در مدارس کشور اجرا می‌شود و برنامه‌های این هفته هرساله بنا به شرایط مختلف متفاوت است.

پیروی از سه اصل اساسی در اجرای برنامه‌های قرآنی
وی با بیان اینکه امسال سه اصل اساسی برگرفته از اسناد بالادستی و توصیه‌های وزیر آموزش و پرورش در دستور کار قرار داده‌ایم که تمامی برنامه‌ها براساس این سه اصل دنبال می‌شود، گفت: «رعایت محوریت مدرسه در فعالیت‌ها» اولین محور است تا در تمامی فعالیت‌های ما محوریت مدرسه لحاظ شود.
مسیب‌زاده ادامه داد: «فراگیری در عین اثربخشی» اصل دوم است که با توجه به این اصل تلاش می‌کنیم آموزش‌های قرآنی خود را متوجه 13 میلیون دانش‌آموز کنیم نه اینکه تعداد خاصی از دانش‌آموزان بااستعداد قرآنی بتوانند از این آموزش‌ها برخوردار شوند. همچنین «مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی» اصل سوم است که براین اساس سعی می‌کنیم به خوبی از مشارکت دانش‌آموزان و دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی استفاده کنیم.

اجرای طرح یاوران نماز برای نخستین‌بار در سراسر کشور
وی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار طرح آموزش مدیران مدارس(یاوران نماز) را اجرا کردیم‌، گفت: در این طرح که با موفقیت نیز همراه بود چهار هزار مدیر مدارس خاص و مدارس بالای 250 نفر جمعیت حضور داشته و در قالب دوره‌های آموزشی مختلف آموزش‌های لازم را دیدند تا بتوانند در مدارس یاوران نماز را از بین دانش‌آموزان تربیت کنند.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بحث حفظ موضوعی قرآن از دیگر مواردی است که امسال به خوبی در مدارس سراسر کشور دنبال شده است؛ هرچند که پیش از این حفظ ترتیبی قرآن از طریق طرح «نور» دنبال می‌شد و روند اجرای این طرح نیز هم‌اکنون در حال انجام است اما امسال بحث حفظ موضوعی قرآن را با جدیت دنبال کرده‌ایم و براین اساس کتاب‌هایی را نیز برای حفظ موضوعی قرآن تألیف و به چاپ رسانده‌ایم.

انتشار کتاب‌های حفظ موضوعی قرآن
وی در ادامه گفت: کتاب‌های منتشر شده برای پایه‌های مختلف تحصیلی است که دانش‌آموزان در هر پایه حدود 30 تا 40 آیه را حفظ می‌کنند و در صورتی که دانش‌آموزی در تمامی پایه‌های تحصیلی از این کتاب‌ها استفاده کرده و به حفظ آیات مورد نظر بپردازد در پایان تحصیل خود 500 آیه موضوعی از قرآن کریم را حفظ خواهد بود.
مسیب‌زاده در ادامه به طرح مصباح‌الهدی(امام‌شناسی) اشاره کرد و گفت: این طرح نیز با محوریت اهل بیت(ع) است که دانش‌آموزان را در پایه‌های مختلف تحصیلی با روش زندگی و سیره ائمه معصومین(ع) آشنا می‌کند. تاکنون 220 دوره از این کتاب‌ها تهیه شده و در اختیار مدارس قرار گرفته است و هم‌اکنون هر یک از مدارس کشور یک مجموعه از این کتاب‌ها را در اختیار دارند.
وی در این بخش از سخنان خود به هفته گرامیداشت قرآن، عترت و نماز که هفته آخر آذرماه است، گفت: امسال اتفاق مبارکی در حوزه مسابقات قرآن رخ داده است که بابت آن از رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف تشکر می‌کنم. براساس این اتفاق مبارک از این پس دیگر مسابقات قرآن با عنوان «شکوفه‌ها» نداریم و مسابقات قرآن دانش‌آموزی به همت وزارت آموزش و پرورش و با حمایت سازمان اوقاف برگزار می‌شود.

آغاز مسابقات قرآن دانش‌آموزی در هفته قرآن
مسیب‌زاده ادامه داد: با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و امور خیریه به امضا رسیده است ثبت نام دانش‌آموزان در مسابقات قرآن به پایان رسیده و مرحله آموزشگاهی این مسابقات هفته آخر آذرماه در تمامی مدارس کشور برگزار می‌شود. مرحله آموزشگاهی مسابقات از امروز آغاز شده و ممکن است تا اوایل دی‌ماه نیز ادامه داشته باشد.
وی در ادامه گفت: مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن دانش‌آموزی اواخر بهمن‌ماه و اوایل اسفندماه برگزار می‌شود و مرحله استانی این مسابقات نیز فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه سال 95 خواهد بود. مرحله کشوری این مسابقات نیز تابستان 95 برگزار می‌شود.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: با توجه به اینکه دیگر مسابقات قرآن شکوفه‌ها نخواهیم داشت از این پس برگزیدگان مسابقات قرآن دانش‌آموزی، برگزیدگان نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و مسابقات دیگری برای این گروه سنی رقم نمی‌خورد و اعزام‌ نوجوانان به مسابقات و محافل قرآنی دیگر کشورها نیز براساس نتایج این مسابقات انجام می‌شود.
وی یادآور شد: همزمان با برگزاری مرحله آموزشگاهی مسابقات قرآن 32 تیم ارزیابی به استان‌ها اعزام می‌کنیم تا از نزدیک روند برگزاری مسابقات قرآن در آموزشگاه‌ها را رصد کنند.
مسیب‌زاده در این بخش از سخنان خود به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: امسال با دستور وزیر آموزش و پرورش ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی تشکیل می‌شود تا این مسابقات بعد از سال‌ها، آبان‌ماه سال 95 با حضور دانش‌آموزان کشورهای اسلامی در جمهوری اسلامی ایران برگزار شود.
وی ادامه داد: مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی طی سال‌های گذشته در چهار دوره برگزار شد که متوقف شد اما سال آینده دوباره این مسابقات احیا می‌شود. سال آینده در واقع پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی برگزار می‌شود.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: همکاری مشترک آموزش و پرورش و سازمان اوقاف در برگزاری مسابقات قرآن از این جهت است که سازمان اوقاف در مسائل فکری و کمک‌های مالی به ما یاری می‌رسانند اما مسابقات قرآن دانش‌آموزی کاملا در دل مسابقات آموزش و پرورش برگزار می‌شود.
captcha