وضعیت نامطلوب شاخص آسیب‌های اجتماعی در کشور
کد خبر: 3455197
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
در همایش وکلای نیکوکار اعلام شد:

وضعیت نامطلوب شاخص آسیب‌های اجتماعی در کشور

گروه جامعه: در دومین مجمع وکلا و حقوقدانان نیکوکار و روسای ادارات حقوقی کمیته امداد بر عدالت محور بودن رسالت پیامبران تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری در همایش وکلای نیکوکار که صبح امروز در سالن همایش‌های غدیر کمیته امداد برگزار شد، با بیان اینکه کمیته امداد باید تا زمان ظهور مهدی موعود وجود داشته باشد، عنوان کرد:هیچ موضوعی در معارف، دین و قرآن نداریم که به عدالت اهمیت نداده باشد. اساس آمدن دین و پیامبران عدالت بوده و عدالت اساس عالم هستی و جهان موجودی است که در آن زندگی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه محور اساسی و پایه نگهدارنده جهان هستی عدل است،تصریح کرد: این عدالت احتیاج به بسترسازی دارد و مجریانی باید باشند که این عدل را اجرا کنند و به نظر می رسد که یکی از اهداف عالیه و ارزشمند امام راحل برای تشکیل و تأسیس این نهاد مقدس در جامعه این بود که به اجرای عدالت کمک کنند. به هر حال ما وارث یک نظام تبعیضی بودیم که آثارش هنوزهم هست، همانطور که امام خمینی(ره) در نخستین سخنرانی خودشان در بهشت زهرا فرمودند.

حجت الاسلام منتظری با اشاره به صراحت قرآن در خصوص مجازات اسلامی و توجه به آسیب دیدگان آن گفت: باید آسیب دیدگان از مجازات مساعدت شوند و هیچ گاه نباید موضوع مجازات اسلامی و حمایت از آسیب دیدگان ناشی از آن مجازات با هم ترکیب شوند. اگر پدر خانواده‌ای جرمی مرتکب شده است خانواده او باید مورد حمایت قرار گیرند.آنچه که برای شما وکلای نیکوکار شادی و شعف بیشتر می آورد خدمت به این محرومان و نیازمندان است اگر چه برای شما بار مالی نداشته باشد .

رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد:خدمت به هموطن و هم نوع دین و مذهب نمی‌شناسد و همان خدمتی که به هموطن مسلمان و انقلابی صورت می گیرد باید عین همان را به خانواده غیرمسلمان هم داشت و حقوق آن‌ها باید لحاظ شود. این موضوع دیدگاه اسلام است.

وی به مجموعه‌ای از شکایات مردمی در دستگاه دیوان عدالت اداری اشاره کرد و عنوان کرد: در دیوان عدالت اداری با مجموعه‌ای از شکایات مردمی مواجه هستیم که شکایات از دستگاه‌های دولتی بوده و یکی از مشکلات آن این است که مردم نسبت به حقوق شهروندی خود و حکومت و دوائر دولتی آشنایی ندارند. عدم آشنایی مردم با حقوق اداری شان موجب تضعیف حقوق آن‌ها می‌شود.

حجت الاسلام منتظری در توصیه‌ای به وکلای نیکوکار اظهار کرد: وکلای نیکوکار باید خدمت خود را نوعی عبادت تلقی کنند و آن را باور داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود که سختی‌های این کار را تحمل کنند.

وی افزود: همچنین باید مداوم دنبال نیازمندان و رفع مشکلات آنان باشید و اگر ارجاعات کمی داشتید خود به دنبال آن‌ها بروید.

رئیس دیوان عدالت اداری با توجه به اهمیت موضوع عدل در مورد هر پرونده‌ای گفت: اگر در پرونده‌ای حق با نیازمند نبود برخلاف صورت ظاهری آن، به سمت صلح و سازش پیش بروید اگر چه به وقت و هرینه بیشتری نیاز دارد .
وی یادآور شد: یکی از اهداف تشکیل دفاتر نمایندگی ما در استان‌ها ارشاد کردن و کمک به مراجعان است. این دفاتر در خدمت شما است و بدون کوچکترین منت گذاری آماده خدمت به کمیته امداد هستیم .

کمک مجلس شورای اسلامی به کمیته امداد برای ریشه کنی فقر

در ادامه این همایش محمد رضا باهنرنائب رئیس مجلس شورای اسلامی در مجمع وکلا و حقوقدانان نیکوکار با بیان اینکه مجلس در تمامی دوره‌ها در حمایت از محرومان و اقشار ضعیف جامعه پیش قدم بوده‌است، اظهار کرد: باید از توان و حمایت نمایندگان در کمک به محرومان حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی افزود:محرومان کشور از لحاظ آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی از جمله طلاق، پرونده‌های حقوقی، اعتیاد، زندانی تحت فشار قرار دارند و باید گفت شاخص‌های آسیب‌های اجتماعی در کشور در نقطه مطلوبی قرار ندارد.
وی تصریح کرد: برخی آسیب‌های اجتماعی به نقطه‌ای رسیده‌اند که اگر با همت دولت و مجلس ثبات پیدا نکند، جای نگرانی است.

باهنر با اشاره به اینکه نسبت طلاق به ازدواج قابل قبول و در شأن و جایگاه اسلامی نیست ادامه داد: این آسیب‌ها در جامعه و در بین خانواده‌هایی که از نظر اقتصادی در سطح پایین تری قرار دارند، جلوه بیشتری دارد. خانواده‌هایی که از نظر اقتصادی در وضعیت متوسطی قرار دارند هر کدام از این آسیب‌ها می تواند ضربه بزرگی به این خانواده‌ها و جامعه وارد کند.

وی با اشاره به تنفیذ مقام معظم رهبری در کمیته امداد عنوان کرئ: مسئولیت جدید در کمیته امداد به طور قطع وظایف و پیگیری‌های بیشتر و سنگین‌تری را می‌طلبد که این امور با معاضدت قوای سه‌گانه و مردم امکان پذیر است.

باهنر ضمن تمجید از خدمات وکلای نیکوکار بیان کرد: وکلای نیکوکار زکات علم و تخصص و عمر خود را وقف خانواده‌های نیازمند کرده‌اند که باید تلاش کنیم این رویه در سراسر کشور و در بین همه وکلا توسعه یابد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه می‌توان با فراخوان در کشور مشارکت همه وکلا را در این امر خداپسندانه جلب کرد تصریح کرد: استقلال اقتصادی خانواده‌های مددجو از بسیاری از این موارد و رسیدگی به مشکلات حقوقی آنان برطرف شده که کمیته امداد تاکنون در این موارد قدم‌های بزرگی را برداشته است.

باهنر با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز ورودی‌های کمیته امداد بیشتر از خروجی‌های آنان است، خاطر نشان کرد: بسیاری از افراد برای تحت حمایت قرار گرفتن و استفاده از خدمات کمیته امداد پشت نوبت قرار دارند و در برخی از استانها درصد مددجویان تحت حمایت بسیار بالا و نگران کننده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید تعادل منطقه‌ای در این استانها با برنامه ریزی دقیق صورت گیرد که درغیر این صورت سرعت آسیب‌های اجتماعی شدت بیشتری خواهد گرفت.

باهنر افزود: رهبر معظم انقلاب در حکم خود به قوای سه گانه تاکید داشتند که این نهاد مردمی را حمایت کنند و مجلس شورای اسلامی نیز با تمام توان به اقشار ضعیف و آسیب پذیر کمک خواهند کرد چه بسا که نمایندگان در رسیدگی به امور محرومان همیشه پیش قدم بوده اند.

captcha