تلاوت قرآن در شب عاشورا؛ فرصتی برای توسعه فرهنگ‌ قرآنی/ پیشنهاداتی برای اجرای هرچه بهتر
کد خبر: 3391307
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸

تلاوت قرآن در شب عاشورا؛ فرصتی برای توسعه فرهنگ‌ قرآنی/ پیشنهاداتی برای اجرای هرچه بهتر

گروه فعالیت‌های قرآنی: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) عصر تاسوعا را به منظور تلاوت قرآن و راز و نیاز با حضرت حق از سپاه دشمن، اذن گرفتند، لذا در روایات بسیاری بر شب‌ زنده‌داری شب عاشورا به تلاوت قرآن کریم تأکید شده است.

علی‌اصغر شعاعی، قاری بین‌المللی، عضو هیئت علمی و معاون دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و دبیر سی امین جشواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در خصوص احیای شب عاشورا یادداشتی در اختیار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) قرار داده است که در ادامه می‌خوانید؛

یکی از مقدمات لازم برای رسیدن به یک جامعه اسلامی و الگو برای جهانیان، ضرورت فرهنگ‌سازی قرآنی در جامعه است. تا زمانی که بیشتر مردم با شنیدن آوای قرآن یاد مرگ می‌افتند، گسترش فرهنگ فهم و عمل به معارف والای قرآن کریم در جامعه مشکل است. از سوی دیگر، برخی وقایع عاشورا از جمله مهلت گرفتن آن حضرت در شب عاشورا از دشمن برای پرداختن به نماز، دعا، ‌قرائت قرآن و استغفار (ارشاد مفید، ج2، ص90) و طنین افکن شدن نوای مناجات و قرائت قرآن یاران با وفای آن حضرت درشب عاشورا(سیدبن طاوس، 1417هـ.ق، فصل سوم، ص 132) بیانگر سیره قرآنی امام حسین(ع) است. با توجه به آنچه گفته شد، اجرای برنامه‌های قرآنی در ماه‌های محرم و صفر و تلفیق آن با برنامه‌های عترتی از اهمیت خاصی برخوردار است و در حقیقت گامی در راستای جامه عمل پوشاندن به توصیه نبی اکرم(ص) در حدیث ثقلین است.

یکی از سنت‌های حسنه که نقش مؤثری در گسترش فرهنگ قرآنی دارد احیای شب عاشوراست که چند سالی است که در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، حرم امام رضا(ع)، کربلای معلی و برخی هیئات و مساجد استان قم و برخی استان‌های دیگر برگزار می‌شود، (این مراسم در برخی کشورها از جمله مصر در مسجد رأس الحسین(ع) مصر، سابقه طولانی دارد)، مسلما برگزاری چنین مراسمی نشان‌دهنده اهتمام ما شیعیان به قرآن کریم است و به نوعی رفع مهجوریت از ثقلین می‌کند؛ چراکه یکی از مهم‌ترین اهداف امام حسین(ع) احیای قرآن و احکام و معارفش در جامعه بود.

شب عاشورا از نگاه برخی محدثان و فقیهان، در شمار هفت شب احیای سال شمرده شده است.(مصباح کفعمی، ص680) ـ سید بن‌طاووس شب‌زنده‌داری این شب را مستحب دانسته است. (اقبال الاعمال، سیدبن‌طاووس، ج3، ص45؛ بحار الانوار ج95، ص236؛ مفاتیح‌الجنان)

این سنت اسلامی در روایات مورد تأکید و سفارش قرار گرفته است. بنا بر روایاتی از پیامبر(ص) «کسی ‌که شب عاشورا را احیا بدارد، مثل آن است که عبادت تمامی فرشتگان را انجام داده است و پاداش شب‌زنده‌داری در این شب مثل پاداش هفتاد سال عبادت است».(مستدرک الوسائل، ج10، ص293؛ مصباح المتهجد، شیخ طوسی، ص771) و براساس روایتی کسی که در شب عاشورا بیدار بماند و شب‌زنده‌داری کرده و زیارت امام حسین(ع) را تا صبح بخواند، خداوند او را در قیامت، درحالی‌که آمیخته به خون امام حسین(ع) است، در زمره شهدا‌ محشور می‌کند.(اقبال الاعمال، ج3، ص 45)

پیشنهاداتی جهت اجرای هرچه بهتر مراسم احیای قرآنی:
- تلفیق برنامه‌های قرآنی و عترتی در مراسم از جمله بیان سیره قرآنی امام حسین(ع) توسط یکی از علما، مداحی و روضه قرآنی (بیان فرازهایی از مصایب آن حضرت که پیوند ایشان با قرآن را نشان می‌دهد)، تلاوت آیاتی که امام حسین(ع) در نهضت عاشورا به آن استناد و قرائت کرده است از جمله آیات (احزاب/ 33- هود/ 88 -  قصص /21 – نساء/ 78 -  آل عمران/ 154 - قصص /22 - توبه / 54 – نساء/ 142 و143- آل عمران / 185 - بقره /156- 11- فتح /10- احزاب /23- قصص / 41- مجادله / 19- یونس /71- اعراف /196- دخان / 20 غافر/  27) ( برگرفته از کتاب ده گفتار آقای قرائتی)

- البته تلاوت ترتیل یک جزء قرآن کریم  به یاد امام حسین(ع) و یارانش، هم‌خوانی سوره مبارکه فجر که براساس برخی روایات منسوب به امام حسین(ع) است و اجرای تواشیح با موضوعات قرآنی نیز جزو برنامه‌های پیشنهادی است.

ـ تبیین اهمیت این سنت از سوی خطبا

ـ تشکیل ستاد کشوری و استانی

ـ انعکاس اخبار این مراسم از سوی رسانه ملی

captcha