شناخت خود برابر با شناخت خداوند متعال است
کد خبر: 3385502
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
کاویانی:

شناخت خود برابر با شناخت خداوند متعال است

گروه اجتماعی: مدرس دانشگاه پیام نور ارومیه بیان کرد: خودباوری یا اعتماد به‌نفس یکی از حالات و شرایط روحی است که فرد در آن به علت کشف استعدادهای نهان خود و به‌کارگیری و تجربه آن‌ها، به توانایی‌های خویش اعتماد و باور دارد.

جلال کاویانی، مدرس دانشگاه پیام نور ارومیه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، اظهار کرد: بالاتر و قوی‌تر بودن روحیه خودباوری در اشخاص نشانگر موفقیت یا عدم موفقیت و کسب تجربه در امور مختلفی بوده که در انجام آن‌ها دارای توانایی و استعداد است؛ لذا اعتماد به نفس در افراد مختلف مقیاس‌های متفاوتی دارد.

وی با اشاره به آیه 70 سوره مبارکه اسرا:« وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْر ِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى کَثیر ٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضیلا »گفت:انسان از جهت اینکه اولاد حضرت آدم است دارای عزت ذاتی بوده و این عوامل خارجی و محیطی است که عزت را از او گرفته و به موجودی پست و ذلیل تبدیل می‌کند.

کاویانی تصریح کرد: بی‌شک خانواده‌ها در شکل گیری روابط اجتماعی انسان نقش مستقیم و موثری از گذشته تا به امروز دارند؛ لذا بالا بودن روحیه خودباوری در اعضاء خانواده خصوصا پدر و مادر در تربیت فرزندانی متکی به توانایی‌های بالفعل فردی موثر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه میزان و اندازه شناخت انسان از خود، در رفتار و عمل او منعکس می‌شود، تاکید کرد: پافشاری بیش از حد انسان در داشتن برخی ویژگی‌ها در وجود خود و انجام برخی امور که توانایی آن را ندارند، ناشی از اعتماد به نفس کاذب و گاها مخرب در آن افراد است.

مدرس دانشگاه پیام نور ارومیه با بیان آیه 138 و 139 سوره مبارکه آل عمران:« هَذَا بَیَانٌ لِّلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِّلْمُتَّقِینَ»،« وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ»خاطر نشان کرد: تلاش برای کشف توانایی‌ها و استعدادهای نهفته وجودی انسان و همچنین پرورش صحیح آن‌ها نیازمند تلاش و کوشش و مهم تر از همه بصیرت کافی است.

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از امیر المومنین(ع) مبنی بر اینکه:« ای بندگان خدا شمارا به تقوای الهی سفارش می‌کنم که زاد و توشه سفر قیامت است. تقوا توشه‌ای است که شما را به منزل می‌رساند و پناهگاهی که ایمن می‌گرداند.» افزود: شناخت خود موجب شناخت خداوند است؛ لذا افراد دارای اعتماد به نفس، عظمت الهی را درک و از گناه دوری کرده و به صفت تقوا آراسته‌ شده‌اند.

کاویانی با بیان روایتی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه:« روزی پیامبر(ص) از جبرئیل پرسیدند: توکل چیست؟ گفت:علم به اینکه مخلوق نفع و ضرری نمی‌رساند و بنده‌ای که مایوس از کمک دیگران باشد برای غیر خدا کاری انجام نمی‌دهد و به غیر از خدا امید نمی‌بندد و از غیر از خدا نمی‌ترست و به غیر از خدا طمع نمی‌کند.» گفت: توکل به خداوند نیز یکی از ویژگی‌های افراد دارای اعتماد به نفس بالا است.

وی در پایان عنوان کرد: راه های متعددی برای کسب خودباوری در افراد وجود دارد که مسئولیت پذیر بودن، تفکر قبل از تصمیم گیری و عملی ساختن اندیشه، تکیه بر ویژگی‌های مثبت و برتر خود و همچنین ارتباط بیشتر و نزدیک تر با خداوند متعال از مهم ترین روش‌های تقویت روحیه خورباوری است.

captcha