تشریح اهم برنامه‌های قرآن، عترت و نماز نیروهای مسلح
کد خبر: 3379385
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸

تشریح اهم برنامه‌های قرآن، عترت و نماز نیروهای مسلح

گروه فعالیت‌های قرآنی: اهم برنامه‌های حوزه قرآن، عترت و نماز نیروهای مسلح در برنامه رادیویی افق تشریح شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) برنامه رادیویی افق با حضور محمدحسین ملکی پور مسئول قرآن، عترت و نماز نمایندگی ولی فقیه در سپاه، مهدی میدانی، جانشین دارالقرآن ارتش، محسن عمادی، مسئول اداره قرآن و حدیث سازمان عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی و ملکی، مدیر قرآن، نماز و عترت وزارت دفاع و با اجرای کارشناسی؛ محمدرضا پورمعین به موضوع فعالیت‌های قرآنی در نیروهای مسلح پرداخت.

اعلام برنامه‌های حوزه قرآن، عترت و نماز سپاه
محمدحسین ملکی‌پور، مسئول قرآن، عترت و نماز نمایندگی ولی فقیه در سپاه، در ابتدای ابتدای این برنامه ضمن عرض تسلیت به مناسبت جان باختن صدها زائر ایرانی در حادثه منا، اظهار کرد: به ویژه تسلیتی در پی درگذشت حاج‌محسن حاجی حسنی کارگر، قاری قرآن و سرباز که در این حادثه جان به جان آفرین تسلیم کرد، دارم. محسن حاجی‌حسنی کارگر با عروج خود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در سوگ نشاند.
وی درباره برنامه‌های قرآن، عترت و نماز در سپاه، اظهار کرد: مرکز قرآن، عترت و نماز همچنان که از نام آن پیدا است در سه محور، فعالیت‌های قرآنی را در سپاه پاسداران برای مجموعه پاسداران و سربازان پیگیری می‌کند.
ملکی‌پور افزود: در حوزه قرآن برگزاری محافل انس با قرآن داریم که بیش از چهار هزار محفل انس در طول سال برگزار می‌شود؛ همچنین هرساله برگزاری کارگاه‌های آموزشی را دنبال می‌کنیم و در این کارگاه‌ها شیوه‌های حفظ آموزش داده می‌شود و داوطلبان طرح الحافظون وارد حفظ قرآن می‌شوند.
مسئول قرآن، عترت و نماز نمایندگی ولی فقیه در سپاه ادامه داد: برگزاری مسابقات حفظ و قرائت قرآن برای آقایان و بانوان پاسدار و سربازان در سه مرحله در سراسر کشور برگزار می‌شود که در مجموع سالانه بیش از هشت هزار نفر در این رقابت‌ها حضور پیدا می‌کنند.
وی عنوان کرد: تشکیل کارگاه‌های مهارت آموزی، شناسایی فرهنگ‌یاران قرآنی را داریم که بیش از 11 هزار نفر شناسایی شده و هر یک به فراخور مهارت‌ها و توانایی‌هایی که دارند مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.
ملکی‌پور عنوان کرد: همچنین در حوزه عترت نیز برنامه‌های متعددی را برگزار می‌کنیم؛ برگزاری برنامه‌های مختلف در مناسبت‌های مذهبی، جشن‌‌ها و ...، از جمله این برنامه‌ها است. همچنین اجرای برنامه‌های حوزه نماز نیز در دستور کار ما قرار دارد که برای تشویق و ترغیب عزیزان برنامه‌های متعددی را در نمازخانه‌های سپاه برگزار می‌کنیم.
وی در این بخش از سخنان خود به جشنواره سوره‌های سرخ اشاره کرد و گفت: دشمن بر تغییر باورها و شکستن خاکریزهای ما متمرکز شده است که بهترین راه برای حفظ انقلاب اسلامی این است که راهکار قرآنی را در پیش بگیریم و به قرآن پناه ببریم.
مسئول قرآن، عترت و نماز نمایندگی ولی فقیه در سپاه عنوان کرد: در راستای حفظ یاد و خاطره شهدای قرآنی، دارالقرآن سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ اقدام به شناسایی شهدای قرآنی در عضویت نیروهای مسلح کرده است که امسال سومین دوره  آن اجرایی می‌شود.

اعلام برنامه‌های قرآنی ارتش جمهوری اسلامی ایران
در این بخش از برنامه افق، مهدی میدانی‌، جانشین دارالقرآن ارتش به فعالیت‌های قرآنی ارتش اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های قرآنی ارتش بسیار گسترده است و ما بحث آموزش قرآن را که شامل آموزش مقدماتی و تخصصی است سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم. آموزش مقدماتی شامل روخوانی و روان‌خوانی قرآن است که هر هفته بیش از هفت هزار کلاس برگزار می‌شود.
وی افزود: آموزش‌های تخصصی نیز شامل؛ صوت و لحن، تفسیر، تجوید، ترجمه و... است که در 20 مجمع تخصصی در سطح کشور دنبال می‌شود.
میدانی اظهار کرد: برگزاری مسابقات قرآن برای کارکنان ارتش و خانواده‌های آنها از دیگر برنامه‌هایی است که در طول سال برگزار می‌شود و این مسابقات در مراحل مقدماتی، منطقه‌ای و سراسری برگزار می‌شود.
وی در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: بخش دیگری از فعالیت‌ ما برگزاری محافل انس با قرآن است که در تمامی یگان‌های ارتش، با توجه به مناسبت‌هایی که در طول سال است این محافل قرآنی برگزار می‌شوند که توجه ویژه‌ای هم به خانواده‌ها داشته‌ایم و برنامه‌های ضیافت نور را برای خانواده‌های ارتش برگزار می‌کنیم.
جانشین دارالقرآن ارتش در ادامه گفت: ورود سربازان به نیروهای مسلح یک فرصت مغتنم است و ما طی حضور سربازان در دوره آموزشی نیروهای مسلح، ساعات مشخصی را برای آموزش قرآن در نظر می‌گیریم.
وی در ادامه گفت: متأسفانه هنوز سربازانی هستند که هرچند حداقل مدرک دیپلم دارند اما هنوز روخوانی و روان‌خوانی قرآن را بلد نیستند و باید در آموزش‌هایی که برای آنها در نظر می‌گیریم شرکت می‌کنند.
جانشین دارالقرآن ارتش اظهار کرد: حافظ کل قرآن که حائز رتبه در مسابقات شده باشد، دو ماه مرخصی تشویقی می‌گیرد، یک درجه بالاتر می‌رود و حتی می‌تواند محل خدمت خود را نیز تعیین کند.

اعلام برنامه‌های قرآن و حدیث نیروی انتظامی
در این بخش از برنامه افق، محسن عمادی، مسئول اداره قرآن و حدیث سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی اظهار کرد: سال گذشته پایش فعالیت‌های قرآنی توسط شورای توسعه فرهنگ قرآنی اجرا شد که نیروی انتظامی به عنوان یکی از دستگاه‌های برتر در زمینه حفظ شد و از سال 92 تا 93 بیش از 76 هزار نفر از کارکنان و خانواده‌های آنها در این طرح شرکت کردند.
وی در ادامه گفت: مسابقات دوسالانه قرآن در نیروی انتظامی برگزار می‌کنیم؛ امسال 46 هزار نفر از کارکنان و خانواده‌های نیروی انتظامی در مسابقات قرآن شرکت کردند.
عمادی اظهار کرد: امسال بیش از هفت هزار جلسه در سه بخش قرائت، آموزش و تفسیر برگزار کردیم که در بخش تفسیر، موضوعات متناسب با مأموریت همکاران در نیروی انتظامی را دنبال می‌کنیم.
وی ادامه داد: ارزیابی سطح قرآنی کارکنان در ابتدای ورود به نیروی انتظامی از دیگر برنامه‌های ما است تا عزیزانی که قصد خدمت در نیروی انتظامی را دارند از نظر قرآنی در سطح قابل قبولی باشند و در غیر این صورت خود را به سطح مورد نظر برسانند.

اعلام برنامه‌ها قرآن، عترت و نماز وزارت دفاع
همچنین، ملکی، مدیر قرآن، نماز و عترت وزارت دفاع در این بخش از برنامه افق اظهار کرد: مجموعه فعالیت‌های قرآنی که در وزارت دفاع برگزار می‌شود از پویایی خوبی برخوردار است؛ بخش عمده نگاه ما به فعالیت‌های آموزشی برمی‌گردد که متناسب با پراکندگی خانواده‌ها که در دسترس نیستند چند کار اساسی انجام داده‌ایم.
وی افزود: یکی از کارهای اساسی ما تاسیس مدارس تخصصی قرآن از جمله برنامه‌های ما است که این مدارس ویژه کارکنان و خانواده‌های وزارت دفاع است. این مدارس تخصصی در تمامی رشته‌های تفسیر، سبک زندگی و.... فعالیت دارند که امیدواریم به زودی تعداد این مدارس به 15 مدرسه افزایش پیدا کند.
ملکی عنوان کرد: بخش عمده‌ای از فعالیت‌های آموزشی ما، آموزش‌های تلفنی است و جزو مواردی است که کمتر در سطح کشور دیده می‌شود. آموزش تلفنی برای خانواده‌هایی است که امکان حضور در کلاس‌های حضوری را ندارند.
وی افزود: از طریق آموزش تلفنی، آموزش‌هایی در زمینه روخوانی، روان‌خوانی، حفظ، تجوید، فصیح‌خوانی و حتی صوت و لحن داریم و همچنین تصحیح قرائت نماز را نیز به صورت تلفنی انجام می‌دهیم.
ملکی در پایان گفت: همچنین با توجه به استعدادها و قابلیت‌هایی که داریم این امکان را فراهم کرده‌ایم که کارکنان و خانواده‌های آنها بتوانند از طریق فضای مجازی نیز به فعالیت‌های قرآنی متصل شوند و در برنامه‌های مختلفی که در فضای مجازی برگزار می‌کنیم شرکت کنند.

captcha