سکوت جوامع غربی از عمق فاجعه منا نمی‌کاهد/ تداوم بی‌کفایتی آل‌ سعود
کد خبر: 3374000
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۱
کرامتی:

سکوت جوامع غربی از عمق فاجعه منا نمی‌کاهد/ تداوم بی‌کفایتی آل‌ سعود

گروه سیاسی: خطیب جمعه دلیجان گفت: سکوت غرب برای سرپوش گذاشتن بر عمق فاجعه مناست تا سنگینی فاجعه از دوش آل‌ سعود برداشته شود، این اهمال از اهمیت حادثه نمی‌کاهد، عربستان باید پاسخ‌گوی جوامع بین‌‌المللی باشد.

حجت‌الاسلام محمدتقی کرامتی، امام‌جمعه دلیجان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از استان مرکزی، با عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار فاجعه منا تأکید کرد: سوء مدیریت دولت عربستان در این قضیه انکار ناپذیر است و توجیهات و دلایل واهی مبنی بر بی‌نظمی حجاج در فاجعه منا قابل توجیه نیست.

وی ادامه داد: وظیفه اصلی در وقوع حادثه منا متوجه آل‌سعود است و در تأمین مسائل امنیتی زائران  مسئولیت مستقیم دارد؛ لذا باید دلایل قانع کننده به سازمان بین‌المللی ارائه شود.

ریشه‌دار بودن سوء مدیریت عربستان در میزبانی حجاج

کرامتی با اشاره به دخالت مستقیم دولت آل‌سعود در عملیات داعش و عامل اصلی در جنگ‌ یمن و بحرین، عنوان کرد: دولت عربستان در گذشته از مدیریت صحیح در امور حج برخوردار نبوده‌است و الان هم متأسفانه این سوء‌مدیریت ادامه دارد و نحوه مدیریت این دولت در قبال حجاج بیت‌الله الحرام از ابتدا زیر سوال بوده است.

نهاد‌های حقوق بشر پیگیر فاجعه باشند

امام‌جمعه دلیجان افزود: نهاد‌های حقوق بشر باید حتماً در پیگیری فاجعه منا ورود پیدا کنند و در راستای حقوق تضعیف شده زائران کشته شده و مصدوم این حادثه هولناک اقدام عملی انجام دهند و بی‌کفایتی آل‌سعود را به اثبات برسانند، همچنین کنفرانس اسلامی در بررسی این موضوع و  طرح شکایت به محکمه‌های قضایی مطالبه‌گری فعال از خود نشان دهد.

وی پییگیری علت فاجعه منا از سوی رئیس جمهور را مهم برشمرد و گفت: ریاست جمهوری با حضور درنیویورک با استفاده از تریبون نشست سازمان ملل متحد می‌تواند دولت آل‌سعود را محاکمه کند؛ لذا مسئولین جمهوری اسلامی باید با حساسیت فراوان و جدیت  ابعاد این فاجعه را پیگیری کنند.

کرامتی بیان کرد: همکاری مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه مؤثر تلقی می‌شود و فرصت مناسبی برای ورود کشورهای اسلامی نسبت بنا به اهمیت مسأله فراهم می‌شود.

عربستان پاسخگوی جوامع بین‌المللی باشد

خطیب جمعه دلیجان در پایان تصریح کرد: سکوت دولت‌های غربی بعد از فاجعه منا به منظور سرپوش نهادن عمق این حادثه است تا بار سنگینی از دوش آل‌ سعود برداشته شود ولی آن‌ها باید بدانند این اهمال و سستی از اهمیت قضیه حادثه دیدگان نمی‌کاهد چرا که جان هر مسلمان ارزش دارد و دولت عربستان به دلیل حفظ نکردن جان صدها تن زائر خانه خدا باید پاسخگوی جوامع بین‌‌المللی باشد.

خبرنگار: فریده خدادادی

captcha