جدیدترین شماره دوفصلنامه علمی تخصصی اسلام و مدیریت منتشر شد
کد خبر: 3366667
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
پژوهشکده حوزه و دانشگاه؛

جدیدترین شماره دوفصلنامه علمی تخصصی اسلام و مدیریت منتشر شد

گروه اندیشه: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه شماره ۵ «دوفصلنامه علمی تخصصی اسلام و مدیریت» را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی فرآن (ایکنا)، شماره 5 مجله اسلام و مدیریت با مقاله‌های، از مبانی نظری تا نظریه‌های مدیریت دانش: بسط مدل مفهومی تأثیرپذیری مدیریت دانش از تئوری دانش، تبیین مقوله‌ها و مفاهیم رفتار شهروندی سازمانی با رویکرد اسلامی ایرانی: فراترکیب، بررسی مفهوم سکوت سازمانی از دیدگاه امیرالمؤمنین علی‌ (ع) و تحلیل و بررسی پیش فرض های ارزش‌شناختی عدالت سازمانی را می خوانیم.
همچنین تحلیل و نقدی بر نظریه رهبری تحول‌آفرین، تأملی بر چشم‌انداز سازمان در پرتو استعاره‌های قرآنی و بررسی تطبیقی الگوی رهبری امام خمینی‌(ره) با چارچوب مفهومی ربوبیت عناوین دیگر مقالات منتشر شده در شماره ۵ دوفصلنامه اسلام و مدیریت است.
گفتنی است دوفصلنامه علمی تخصصی اسلام ومدیریت نشریه علمی است که به انتشار جدیدترین تحقیقات و نظریات در موضوع مدیریت اسلامی می‌پردازد و سعی می‌نماید تا زمینة تضارب آراء و اندیشه‌ها در موضوع مدیریت اسلامی، گسترش و ارتقای ارتباط و تعامل بین علوم حوزوی و دانشگاهی را فراهم آورد.
نویسنده «تأملی بر چشم‌انداز سازمان در پرتو استعاره‌های قرآنی» در مقاله خود می‌نویسد: امروزه بخش بزرگی از زندگی انسان‌ و تلاش‌های بشری، در سازمان‌ برای دستیابی به اهداف آن صرف می‌شود، از این‌رو شایسته است سازمان¬ها به بستری مناسب برای سعادت ابدی انسان و آرامگاه امروز او مبدل شوند، برای حرکت به این سو باید در جستجوی مبدأ و مبنای این دگرگونی بود تا قابلیت تغییر جهت‌گیری¬ها، فرایندها و رفتارهای سازمان را داشته باشد، با مروری در ادبیات مدیریت می‌توان تا اندازه زیادی این موضوع را در چشم‌انداز رهبر سازمان (و یا مدیران عالی سازمان که نقش رهبری را بر عهده دارند) جستجو کرد.
دیگرمفاهیمی که در این مقاله مورد توجه قرار گرفته است: مفهوم چشم‌انداز سازمانی با رویکرد توحیدی از منظر قرآن کریم است. بدین منظور در مرحله اول، پس از عرضه مفاهیم، استعاره‌ها و کارکردهای چشم‌انداز به قرآن کریم، با مراجعه به تفسیر‌های المیزان و تسنیم، واژه‌هایی که می¬‌توانند، نمایانگر نظام مفهومی چشم‌انداز از دیدگاه قرآن کریم باشند شناسایی، سپس در مرحله دوم تحقیق، با کمک نتایج مرحله اول با یازده نفر از مدیران صنایع مختلف کشور مصاحبه اکتشافی و نیمه‌ساختار یافته صورت گرفت و نتایج کدگذاری و با کمک روش تحلیل تم، بررسی می‌شوند، در مرحله سوم، نتایج در قالب پرسش‌نامه دلفی به خبرگان پژوهش عرضه و در صورت نیاز مورد اصلاح و بازبینی قرار گرفت، در نهایت مفهوم چشم‌انداز سازمانی و ماهیت آن با کمک چهار استعاره قرآنی و مفاهیم اقتباس شده از مصاحبه خبرگان در قالب یک مدل مفهومی بازسازی شد.
در مقاله «بررسی مفهوم سکوت سازمانی از دیدگاه امیرالمؤمنین علی‌ (ع)» نویسنده سعی دارد: با تأکید بر خطبه‌ها و نامه‌های امیرالمؤمنین علی‌(ع) با روش تحلیل مضمون،  مفهوم سکوت سازمانی از نگاه اسلامی و مقایسه آن با دیدگاه غربی بپردازد.
براساس یافته‌های این پژوهش می‌توان به دو نوع سکوت اشاره کرد که عبارتند از: سکوت مثبت و سکوت منفی. در تعریف غربی، سکوت سازمانی مطیع و منفعلانه؛ خودداری کارکنان از بیان نظرها و ایده‌ها در جهت افزایش سود سازمان، مضموم و ناپسند است؛ اما در آموزه‌های اسلامی خودداری از امر به معروف و نهی از منکر، خودداریِ دفاع از مظلوم، نصیحت نکردن، مشورت ندادن و بیان نکردن حق و حقیقت نکوهش شده است. و در نقطۀ مقابل آن سکوت نوع‌دوستانه؛ دوری جستن از بیان ایده‌ها، اطلاعات و یا نظرهای مرتبط با کار برای سود بردن دیگر افراد در سازمان است؛ درحالی‌که در دیدگاه اسلامی سکوت برای حفظ وحدت، افشا نکردن اطلاعات سازمانی و سکوت هنگام نداشتن اطلاعات، پسندیده است. هریک از مفاهیم استخراج شده در این پژوهش، کاربرد گسترده‌ای در حوزۀ رفتار سازمانی دارند که با بهره‌گیری از آنها می‌توان روابط بهتری میان افراد سازمان با یکدیگر و یا رئیس و کارمندان در ارتباط با هم تعریف کرد.

captcha