چگونه فرزندم را نمازخوان کنم؟
کد خبر: 3364989
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
از دیدگاه روان‌شناسان؛

چگونه فرزندم را نمازخوان کنم؟

گروه جامعه: نماز خوان شدن فرزندان و تقویت و هدایت فرزندان به نماز شیوه و اصولی دارد که اگر آنها رعایت نشوند ممکن او را برای همیشه از نماز خواندن دور کند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، خانواده‌های بسیاری پس از به‌ دنیا آمدن فرزندشان دغدغه تربیت صحیح او را در شرایط فعلی جامعه دارند. اینکه کودکشان بتواند اخلاق‌مدار تربیت شود و بر اساس الگو‌های اسلامی در مسیر یک زندگی موفقیت آمیز و سعادتمند قدم بردارد آرزوی هر پدر و مادری است.

یکی از اصول زندگی سعادتمند و موفق رعایت اصول مقدماتی دین‌ و دین‌داری است که اولین قدم در آن خواندن نماز به صورت صحیح و در نهایت نمازخوان شدن فرزندان است. در این یادداشت به برخی از راهکارهای تربیتی نماز خوان شدن فرزندان اشاره می‌کنیم.

خودتان الگوی خوبی باشید

برای اینکه بتوانید به صورت مؤثر روی فرزندانتان تاثیر‌گذار باشید ابتدا باید خودتان الگوی خوبی باشید. اگر شما نماز عاشقانه و اول وقت نخوانید و مثل کلاغ نوک به زمین بزنید، انتظار نداشته باشید فرزندتان نمازخوان شود.

بعد از نماز، کودک  را در آغوش بگیرید

محبت یکی از مؤثرترین اصول در جهت شکل‌گیری الگوی رفتاری کودک است. لذا بعد از نماز، کودک یکی دوسال به بالا را در آغوش بگیرید و رفتار بامحبت‌تری با او داشته باشید، تا فرزند ببیند شما هر وقت نماز می‎خوانید، مهربانتر می‌شوید و به این وسیله به نماز علاقه‌مند می‌شود.

چند سال قبل از سن تکلیف او را مشتاق به نماز کنید

فرزندتان را از کودکی به نماز جماعت، نماز جمعه، حرم و مساجد و مراسم مذهبی ببرید، مخصوصاً اگر برایش این مکان‌ها را با جایزه و خاطره و تشویقی شیرین کنید. نگذارید امر به نماز درست وقتی فرزند به سن بلوغ رسید، مورد توجه قرار گیرد. لذا باید چند سال قبل از سن تکلیف او را مشتاق به نماز کنید و نماز را به او آموزش دهید.

برای مشتاق کردن کودک به نماز، قبل سن تکلیف، برای دختران یک چادر نماز، جانماز و مُهر و تسبیحِ قشنگ و برای پسر هم همین‌ها غیر از چادر را تهیه کنید. کودکتان چون به سن تکلیف نرسیده و نماز برایش واجب نشده، او را همیشه مجبور به نماز خواندن نکنید. مثلاً می‌توان قبل از اذان با کودک کمی بازی کرد و هنگام اذان که شد بگویید: «دخترم اذان می‌دهند من می‌خواهم نماز بخوانم توهم دوست‌داری با من نماز بخوانی»، لذا دستور ندهیم و بجای آن پیشنهاد بدهیم.

به فرزندانتان محبت بیشتری کنید

فرزندتان از کودکی هر وقت نماز می‌خواند به او محبت بیشتری کنید و نماز خواندنش را برای دیگران و در جمع خانواده و فامیل تعریف و تشویق و تحسینش کنید. با خانواده‌های مذهبی و دوستان خوب معاشرت و رفت و آمد کنید. با ورود فرزندتان به دوره نوجوانی برای او دلیل بیاورید که چرا نماز بخوانیم ولی کوتاه بگویید و سریع رد شوید.

انتظار تأثیر زود و سریع در نمازخوان شدن نوجوانتان را نداشته باشید؛ زیرا نوجوان در دوران خامی است و تا پخته شود و حرف شما را بفهمد زمان خواهد برد. نسبت به نماز خواندن و یا نخواندنش حساسیت زیادی نشان ندهید و مدام به او گیر ندهید. حساسیت زیاد، جلوی تفکر او را می‌گیرد. نماز با اجبار فایده ندارد؛ بگذارید از درون مسئولیت‌پذیر شود.

از روش غیر‌مستقیم استفاده کنید

در دوران نوجوانی، فرد دچار سردرگمی است و به دنبال انتخاب راه و هویت خود است، به او راه درست را نشان دهید و بگذارید زمان بگذرد و راهش را انتخاب کند. مدام نصیحتش نکنید چراکه بدتر گیج و کلافه می‌شود. از روش غیر‌مستقیم مانند اهداى کتاب، سی دی و نرم‌افزار استفاده کنید.

نوجوان به دلیل تغییرات هورمونی رشد، دچارِ کمی سستی و احساس خستگی است، خوابش زیاد شده و اکثراً سنگین خواب می‌شوند. شاید شما فکر کنید او تنبل شده؛ لذا برای نماز صبح او را با دعوا و داد بیدار نکنید. او را با محبت و نوازش و بوسه و صدازدن با القاب زیبا مثل دختر عریزم و امثال آن بیدار کنید. صبورانه یک بار قبل نماز و یک بار بعد نماز او را با محبت بیدار کنید.

در مقابل جمع، مدام فرزندتان را امر به خواندن نماز نکنید. پنهانی و با لحن پر از محبت به او یادآوری کنید. که نماز بخواند. گاهی نوجوان به دلیل دیده نشدن، با نماز نخواندن می‌خواهد خود را نشانتان دهد، پس او را ببینید و به او توجه کافی بکنید.

هیچگاه فرزندانتان را با دیگران مقایسه نکنید، چراکه مقایسه اثر عکس دارد و باعث می‌شود که او، هم از نماز بدش و هم از بچه‌های دیگری که با او مقایسه شده‌اند ذهنیت خوبی نداشته باشد.

تقویت عشق و علاقه به اهل بیت(ع) یکی از راه‌های جلب انسان به  نماز است

وقتی فرزندتان به سن تکلیف رسید برای او جشن عبادت بگیرید. نقل داستان‌های شیرین و در حد سن کودک و نوجوان از نماز بزرگان و استفاده از اشعار و احادیث زیبا باعث تقویت روحیه نمازخوانی او می‌شود. ترک مستحبات در ابتدای کار و طول ندادن نماز و رعایت توانایی کودک و نوجوان یکی از موارد اساسی و مهمی است که باید رعایت شود. در نهایت هم تقویت عشق و علاقه به اهل بیت(ع) یکی از راه‌های جلب انسان به عبادت و نماز است.

captcha