کمال‌گرایی، زیر سایه قرآن و اهل بیت(ع) نجات بخش زندگی زوجین است
کد خبر: 3362143
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶
کارشناس امور خانواده؛

کمال‌گرایی، زیر سایه قرآن و اهل بیت(ع) نجات بخش زندگی زوجین است

گروه اجتماعی: خسروبیگی بلند پروازی‌های مادی را آفت زندگی مشترک دانست و گفت: انسان ذاتاً تمایل به کمال مطلوب دارداما باید مراقب بود راه رسیدن به این مهم زیر سایه قرآن و ائمه(ع) قرار گیرد، کمال‌گرایی مادی جز سقوط و فاصله گرفتن زوجین جوان از یکدیگر نتیجه‌ای نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، علی اصغر خسرو بیگی، از روانشناسان بالینی و کارشناس امور خانواده، امروز 22 شهریور در نشست تخصصی اساتید و مشاورین ازدواج با محوریت جوانان، توانمند سازی مهارت‌های زندگی و مدیریت خانواده که در اداره‌کل ورزش و جوانان استان برگزار شد گفت: اساس و نیاز جامعه امروزی تربیت انسان‌های آگاه و مشرف به مسائل روز دنیاست.

وی ضمن تأکید براینکه مشاوره‌های قبل از ازدواج باید نهادینه و رواج پیدا کند و جوانان باید مروج این امر مهم باشند، تصریح کرد: بودجه‌بندی و تخصیص بیمه به مراجعین مراکز مشاوره یکی از عواملی است که می‌تواند در ترویج مشاوره قبل از ازداواج کمک خوبی باشد، افراد با تمکن بالا بدون هیچ گونه مشکلی از  عهده هزینه‌های کلان مشاوره برمی‌آیند؛ اما افراد حاشیه نشین با سطح اقتصادی متوسط  و کمتر، از مشاوره کارشناسان حاذق بی‌بهره هستند.

خسروبیگی در ادامه توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های زندگی را یکی از عوامل زندگی آرام نامید و اظهار کرد: عدم شناخت صحیح از مباحث و مهارت‌های زندگی زناشویی بروز مشکلات در زمینه‌های مختلف را گسترش خواهد داد، جوانان به هوش باشند و برای کسب مهارت و توانمندی لازم در این حوزه از حضور در کلاس‌های آموزشی غافل نباشند.

این مشاور مباحث خانواده، دوری از رفتارهای استرس زا را از دیگر محاسن استفاده از تجارب مشاوران مباحث خانواده برشمرد و افزود: قرار گرفتن در معرض اتفاقات استرس‌زا زمینه بروز اختلافی که منتج به طلاق ‌می‌شود را کاهش می‌دهد.

خسروبیگی توانمندسازی در حوزه اقتصادی را بسیار حائز اهمیت در شکل‌گیری زندگی مشترک عنوان کرد و با بیان این مطلب که مسئولان باید زمینه کار آفرینی و فعالیت در حوزه‌های کاری را برای جوانان فراهم آورند، ابراز کرد: کوتاهی در این زمینه آثار مخربی دارد که امروز شاهد آن هستیم.

وی داشتن زبان مشترک، مسئولیت‌پذیری، سن عقلی، رعایت موازین روانی و عاطفی را از جمله موارد بسیار مهم در امر ازدواج دانست و با ابراز تأسف و نگرانی از بروز چشم و همچشمی‌های متعدد و تجمل‌گرایی جوانان و خانواده‌ها، گفت: ایران نظامی استوار بر پایه‌های اصول اسلامی و الهی است، قرآن کریم و سیره ائمه اطهار(ع) راه و رسم درست زیستن را به انسان آموزش م‌ دهد؛ بنابراین جوانان برای داشتن زندگی عقلایی و عاطفی باید به این محصف شریف و سیره عملی و رفتاری معصومین(ع) مراجعه کنند.

خسروبیگی با بیان این مطلب که اصل زندگی را نباید فدای فروع کرد، بر ضرورت نهادینه شدن اصول اعتقادی در خانواده‌ها تأکید کرد و افزود: بانوان جوان باید در مدیریت اقتصادی همسران خویش را حمایت کرده و با تطبیق دخل و خرج از هزینه‌های غیر ضروری خودداری کنند.

وی تدوین کتاب‌های درسی در سطوح مختلف تحصیلی، استفاده از رسانه به ویژه صدا و سیما و برگزاری دوره‌های آموزشی کسب مهارت‌های زندگی را از جمله راهکارهای ترویج ازدواج آسان و توسعه تحکیم بنیان خانواده بیان کرد.

خسروبیگی در پایان بلند پروازی‌های مادی  را آفت و مخرب زندگی مشترک بیان کرد و گفت: انسان بالفطره به رشد تمایل داشته و خواهان رسیدن به کمال مطلوب است؛ اما باید مراقب بود راه رسیدن به کمال باید در سایه قرآن و بیانات گوهربار معصومین(ع) تعریف شود، کمال‌گرایی در مباحث مادی  جز سقوط و فاصله گرفتن زوجین از یکدیگر نتیجه‌ای نخواهد داشت.

captcha