تداوم برنامه‌ریزی و استمرار در برگزاری جشنواره ملی محراب
کد خبر: 3361107
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸
ارباب‌سلیمانی خواستار شد:

تداوم برنامه‌ریزی و استمرار در برگزاری جشنواره ملی محراب

گروه اجتماعی: دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور خواستار شد: بعد از اختتامیه جشنواره محراب، نباید کار تعطیل شود و به سال آینده موکول شود بلکه باید از همین فردا برنامه‌ریزی‌های جدی برای جشنواره سوم صورت گیرد و این پیوند به صورت دائمی تشکیل شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب‌سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور ظهر امروز، 19 شهریورماه در اختتامیه دومین جشنواره ملی محراب که در سالن همایش‌های تالار نور مشهد برگزار شد، موضوع پیوند مسجد و ولایت را پیوند کهنه، دیرینه و ریشه‌دار از زمان حضرت آدم(ع) دانست و افزود: اولین گام ساخت کعبه از زمان حضرت آدم(ع) بوده است.

وی ادامه داد: این حرکت زمان سایر انبیاء الهی هم یکی پس از دیگری ادامه داشته است و از آدم(ع) تا خاتم محوریت مسجد در همه اذعان و دوران تاریخ مشاهده می‌شود.

بنیان‌گذاری مسجد از زمان حضرت نوح(ع) بوده است

ارباب‌سلیمانی با بیان اینکه آنچه جالب است بنیان‌گذاری مسجد از زمان حضرت نوح(ع) بوده است، ابراز کرد: در زمان حضرت نوح(ع) که خانه خدا دچار آسیب شد و در آن زمان خداوند تکلیف بازسازی خانه کعبه را به حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) دادند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور گفت: خداوند به بازسازی خانه خود بسنده نمی‌کند و حضرت ابراهیم(ع) را در کهنسالی و حضرت اسماعیل(ع) را در سن نوجوانی تکلیف به این امر می‌کنند که خانه کعبه را بازسازی کنند و برای حضور نمازگزاران مهیا سازند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این دو پیامبر بزرگ خانه خدا را احیا کردند تا نمازگزاران حول این محور نماز بگذارند، عنوان کرد: داستان مسجد به مردم و انبیاء که مأموریت دین و رسالت را به عهده داشتند، خلاصه نمی‌شود زیرا مادر حضرت مریم(ص) هم فرزند خود را نذر مسجدالاقصی می‌کند.

ساخت خانه خدا؛ اولین حرکت پیامبر اسلام(ص) بعد از ورود به مدینه

ارباب سلیمانی با اشاره به اینکه اولین حرکت پیامبر اسلام(ص) بعد از ورود به مدینه ساخت خانه خدا بوده است، اظهار کرد: زمانی که ایشان رسالت الهی را به دوش می‌گیرند و زمانی که از مکه به مدینه هجرت می‌کنند مسجد را بنا می‌کنند.

وی ادامه داد: اولین نماز جمعه در مسجد قبا توسط پیامبر(ص) تشکیل شد، ایشان در دوران 23 ساله رسالت خود بارها به موضوع ساخت مسجد تأکید داشتند و در هر مناسبتی سفارش به ساخت مسجد می‌کردند، ضمن اینکه خود نیز در این زمینه مشارکت داشتند.

ارباب سلیمانی با بیان اینکه در روز غدیرخم نیز پیامبر اسلام(ص) به حضرت علی(ع) تأکید به ساخت مسجد داشتند، عنوان کرد: حضرت علی(ع) مسجد غدیر را بنیان نهادند که آوازه آن در تاریخ پیچیده است، مسجدی که ائمه(ع) و یاران ایشان در آن مکان حضور داشتند و نماز خوانده‌اند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه یکی از هدف‌های دشمن تخریب مسجد غدیر در گذشته و عوض کردن مسیر زائران بیت‌الحرام در عصر حاضر است، بیان کرد: داعش نیز در جامعه امروز به دنبال این است که آثار شیعه را به طور کامل محو کند.

وی ادامه داد: در طول تاریخ پیوند بین ولی خدا و خداوند پیوند معناداری بوده است؛ لذا برای احیای دین خدا باید این پیوند را حفظ کرد، همان طور که امام راحل(ره) اولین سخن انقلابی خود را در مسجد اعظم قم مطرح کردند.

مسجد بهترین پایگاه ترویج آموزه‌های دین و قرآن

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور ادامه داد: اگر می‌خواهیم در ترویج آموزه قرآنی موفق باشیم، بهترین پایگاه مسجد است که باید آن را حفظ کرد و برای آن سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام داد.

ارباب‌سلیمانی پایگاه هدایت بشر را مسجد دانست و عنوان کرد: داستان هدایت داستانی است که همه انبیاء و اولیای الهی برای اجرای آن آمده‌اند لذا برای هدایت به مکانی نیاز داریم که آن مسجد است و به امامتی نیاز داریم که در ولی خدا تجلی می‌شود.

دبیر ستاد عالی کانون فرهنگی ـ هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه پیوند بین ولی خدا و خداوند پیوندی قدسی و آسمانی است، اظهار کرد: در امتداد این پیوند شاهد برگزاری جشنواره محراب هستیم که این پیوند از زمان حضرت آدم(ع) آغاز شده و تا زمان ظهور حضرت مهدی(ع) از مسجدالحرام ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه جشنواره محراب نشان می‌دهد بین اهالی مسجد و عترت یک پیوند زیبا و معنادار وجود دارد، افزود: بچه‌های مسجد با برگزاری جشنواره محراب، هدیه‌ای به ساحت آستان قدس اعطا کرده و عشق‌بازی خود را به امام رضا(ع) را به نمایش گذاشتند.

ارباب‌سلیمانی عنوان کرد: بعد از اختتامیه جشنواره محراب نباید کار تعطیل شود و به سال آینده موکول شود بلکه باید از همین فردا برنامه‌ریزی‌های جدی برای جشنواره سوم صورت گیرد و این پیوند به صورت دائمی تشکیل شود لذا برای ترویج و توسعه فرهنگ اهل بیت(ع) باید از ظرفیت‌های مساجد استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه شرح این احادیث باید به شکل کتاب تولید شود تا بتوانیم به ترویج فعالیت قرآنی کمک کنیم، ادامه داد: امسال علاوه بر خراسان رضوی، هشت استان دیگر در جشنواره محراب حضور پیدا کردند لذا امیدوارم در سال آینده شاهد افزوده شدن هشت استان دیگر در این جشنواره باشیم.

جشنواره محراب؛ شکوفه جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)

دبیر ستاد عالی کانون فرهنگی ـ هنری مساجد کشور، جشنواره محراب را شکوفه جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) دانست و افزود: آستان قدس رضوی باید سرچشمه فرهنگ قرآنی و دین در جامعه باشد.

وی عنوان کرد: بسیاری از مساجد امام جماعت‌های خوبی دارند اما جوانان را در آنجا مشاهده نمی‌کنیم از همین رو باید برنامه‌ای برای ترغیب جوانان به مساجد درنظر گرفته شود که امیدواریم در آینده شاهد احیای کانون‌ها در کنار مساجد باشیم.

captcha