ویژگی‌های قلب‌های سالم و مریض از نگاه قرآن
کد خبر: 3354552
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
بیرانوند تشریح کرد:

ویژگی‌های قلب‌های سالم و مریض از نگاه قرآن

گروه اجتماعی: قلب سلیم جایگاه خداست، این قلب از حُب دنیا سالم و توبه کننده از گناه و تسلیم در برابر حق است، افراد با قلب مریض دائماً به‌دنبال فتنه و شبهه هستند این افراد قسی‌القلب هستند و بر دل‌های آن‌ها مُهر خورده است.

حجت‌الاسلام مجتبی بیرانوند، امام‌جمعه اشترینان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در رابطه با قلب سلیم و وِیژگی‌های آن، گفت: خداوند در آیه 7 سوره مبارکه بقره می‌فرماید «خَتَمَ اللّهُ عَلَى قُلُوبِهمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عظِیمٌ؛ خداوند بر دل‌هاى آنان و بر شنوایى ایشان مهر نهاده و بر دیدگانشان پرده‏‌اى است و آنان را عذابى دردناک است».
وی ادامه داد: با توجه به این آیه می‌توان ویژگی‌هایی را برای قلب سلیم بیان کرد که از جمله ویژگی‌های افرادی که دارای قلب سلیم هستند می‌توان به این ویژگی اشاره کرد که جایگاه خداست و جز خدا در آن راهی نیست.
امام‌جمعه اشترینان افزود: انسان دارای قلب سلیم پیرو راهنمایی حق است، توبه کننده از گناه و تسلیم در برابر حق است و همچنین قلب سلیم از حُب دنیا سالم است و حب دنیا در قلب سلیم راه ندارد.
وی با بیان این‌که خداوند در آیه 28 سوره مبارکه رعد می‌فرماید «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ همان کسانى که ایمان آورده‌‏اند و دل‌هایشان به یاد خدا آرام می‌‏گیرد آگاه باش که با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌‏یابد»، تصریح کرد: براساس این آیه قلب سالم قلبی است که به یاد خدا آرام می‌گیرد.
بیرانوند بیان کرد: کسی دارای قلب سلیم است که نام، یاد و ذکر خداوند برای او آرام‌بخش است و قلبی سلیم است که در برابر خداوند خاشع باشد. قلب مؤمن با یاد خداوند هم آرام می‌گیرد و هم از قهر او می‌ترسد.
وی با اشاره به این‌که خداوند در آیه 2 سوره مبارکه انفال می‌فرماید «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ؛ مؤمنان همان کسانی‌‏اند که چون خدا یاد شود دل‌هایشان بترسد و چون آیات او بر آنان خوانده شود بر ایمان‌شان بیفزاید و بر پروردگار خود توکل می‌‏کنند»، عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های مؤمنین که دارای قلب سلیم هستند این است که تنها با یاد خداوند ترسان خواهند بود.
بیرانوند اظهار کرد: کسی‌که دارای قلب سلیم است مانند کودکی است که هم در کنار پدر و مادر آرامش دارد و هم از آن‌ها ترسیده و حساب می‌برد، لذا قلب سلیم هم با ذکر خداوند آرام می‌گیرد و هم از قهر وغضب الهی ترسان است.

بیرانوند در ادامه در رابطه با ویژگی‌های افراد با قلب مریض، گفت: این‌گونه افراد از خدا غافلند و لایق هدایت و رهبری نیستند، هدایت و حمایتی برای آن‌ها وجود ندارد.
وی با اشاره به این‌که خداوند در آیه 7 سوره مبارکه کهف می‌فرماید «إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِینَةً لَّهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا؛ در حقیقت ما آن‌چه را که بر زمین است زیورى براى آن قرار دادیم تا آنان را بیازماییم که کدام یک از ایشان نیکوکارترند»، عنوان کرد: خداوند در این آیه به این موضوع اشاره دارد که این‌گونه افراد دلی دارند دائماً که به‌دنبال فتنه بوده و مرتباً به‌دنبال شبهه‌ها می‌گردند.
امام‌جمعه اشترینان ادامه داد: خداوند در آیه 7 سوره مبارکه آل‌عمران خطاب به این افراد می‌فرماید «هُوَ الَّذِیَ أَنزَلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ مِنْهُ آیَاتٌ مُّحْکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِیلِهِ وَمَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ؛ اوست کسى‌که این کتاب [=قرآن] را بر تو فرو فرستاد پاره‌‏اى از آن آیات محکم [=صریح و روشن] است آن‌ها اساس کتابند و [پاره‌‏اى] دیگر متشابهاتند [که تاویل‏‌پذیرند] اما کسانى‌که در دل‌هایشان انحراف است براى فتنه‏‌جویى و طلب تاویل آن [به دل‌خواه خود] از متشابه آن پیروى می‌‏کنند با آن‌که تاویلش را جز خدا و ریشه‏‌داران در دانش کسى نمی‌‏داند [آنان که] می‌گویند ما بدان ایمان آوردیم همه [چه محکم و چه متشابه] از جانب پروردگار ماست و جز خردمندان کسى متذکر نمی‌‏شود».
وی تصریح کرد: از دیگر ویژگی‌های این افراد این است که قساوت دارند و به تعبیر قرآن دلی مریض دارند.
بیرانوند اظهار کرد: خداوند در آیه 13 سوره مبارکه کهف به این افراد اشاره دارد و می‌فرماید «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ نَبَأَهُم بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى؛ ما خبرشان را بر تو درست‏ حکایت می‌‏کنیم آنان جوانانى بودند که به پروردگارشان ایمان آورده بودند و بر هدایتشان افزودیم».
امام جمعه اشترینان، افزود: از دیگر ویژگی‌های این افراد که در قرآن به آن اشاره شده این است که، دل آن‌ها زنگار گرفته و باعث ایجاد مشکلات می‌شوند که خداوند در آیه 14 سوره مطففین در رابطه با آن‌ها چنین می‌فرماید: «کَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا کَانُوا یَکْسِبُونَ؛ نه چنین است بلکه آن‌چه مرتکب می‌‏شدند زنگار بر دل‌هایشان بسته است».
وی با اشاره به این‌که خداوند در آیه 15 سوره مبارکه نساء چنین می‌فرماید «وَاللاَّتِی یَأْتِینَ الْفَاحِشَةَ مِن نِّسَآئِکُمْ فَاسْتَشْهِدُواْ عَلَیْهِنَّ أَرْبَعةً مِّنکُمْ فَإِن شَهِدُواْ فَأَمْسِکُوهُنَّ فِی الْبُیُوتِ حَتَّىَ یَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ یَجْعَلَ اللّهُ لَهُنَّ سَبِیلًا؛ و از زنان شما کسانى‌که مرتکب زنا می‌‏شوند چهار تن از میان خود مسلمانان بر آنان گواه گیرید پس اگر شهادت دادند آنان را در خانه‏‌ها نگاه دارید تا مرگ‌شان فرا رسد یا خدا راهى براى آنان قرار دهد»، اظهار کرد: از دیگر ویژگی‌های این افراد این است که قلب و دلی مهر خورده دارند.

captcha