تدوین شبکه گردشگری سلامت خراسان رضوی/ تقویت برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای این طرح
کد خبر: 3354196
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷
در نشست خبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان شد:

تدوین شبکه گردشگری سلامت خراسان رضوی/ تقویت برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای این طرح

گروه اجتماعی: طرح گردشگری سلامت از سال ۹۳ آغاز شده است و برنامه‌ریزی برای اجرای این طرح در مشهد از مد‌‌ت‌ها قبل مورد توجه قرار گرفته است که می‌توان به تکمیل سایت جدید دانشگاه در حوزه گردشگری سلامت به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی و تدوین شبکه گردشگری سلامت خراسان رضوی اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حمیدرضا بهرامی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست خبری که هشتم شهریورماه برگزار شد، در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص اقدامات پیشگیرانه در رابطه با مسمومیت زائران اظهار کرد: میزان این اتفاقات در مشهد با حجم وسیع جمعیت و زائرانی که به این شهر می‌آیند، بسیار کمتر از کل کشور است.

وی بیان کرد: در مورد اخیری که در هتل اطلس اتفاق افتاد، 32 نفر از بین 400 زائر این هتل دچار مسمومیت شده بودند که بررسی‌ها نشان می‌دهد، عدم رعایت بهداشت فردی دلیل عمده این مسمومیت‌ها به شمار می‌رود.

بهرامی اضافه کرد: اگر یک سوم زائران هتل اطلس یعنی 150 نفر دچار این مسمومیت می‌شوند، می‌توانستیم بگوییم اشکال از سیستم هتلداری و غذای هتل یا دلیل آن عدم نظارت کافی بوده است.

ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه سلامت حاشیه کلانشهر مشهد، توجه به بهداشت و درمان شهرهای زیر 20 هزار نفر و روستاها، تکمیل خانه های بهداشت استان نیز محور سخنان بهرامی بود که در گزارش خود به آنها اشاره کرد.

اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری سلامت در مشهد

مهین قربان‌صباغ، قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست با بیان اینکه طرح گردشگری سلامت از سال 93 آغاز شده است و برنامه‌ریزی برای اجرای این طرح در مشهد از مدتها قبل مورد توجه قرار گرفته است به توضیح اقدامات انجام گرفته در این حوزه پرداخت.

پیگیری‌ ایجاد واحد پذیرش بخش بین‌الملل در بیمارستان‌ها برای ایجاد فرآیندهای پذیرش و ترخیص، ایجاد و تکمیل سایت جدید دانشگاه در حوزه گردشگری سلامت به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی با هدف نظارت اطلاعاتی بیماران گردشگر، اهتمام به آموزش و پژوهش در عرصه گردشگری سلامت از اقدامات در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود که در گزارش صباغ به آن‌ها اشاره شد.

وی همچنین تدوین شبکه گردشگری سلامت استان خراسان رضوی و تحقق فعالیت مجاز بخش خصوصی در این حوزه، تشکیل جلسات دبیرخانه کمیته گردشگری سلامت در دانشگاه به طور مستمر و پیگیری مصوبات مربوطه و برنامه‌ریزی در خصوص اطلاع‌رسانی مناسب، تقویت نهضت نرم‌افزاری و تکمیل سایت گردشگری از جهت کمی و کیفی را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری سلامت دانست.

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: تنظیم بسیاری از آیین‌نامه‌ها و شیوه‌های اجرایی در حوزه گردشگری سلامت،‌ جمع‌آوری آمار بیماران گردشگری سلامت و افزایش زیرساخت‌های نرم‌افزاری از تعداد 43 مورد در سال 92 به شش هزار و 776 نفر در سال 93 نیز از اقدامات صورت گرفته در حوزه گردشگری سلامت است.

طبق گزارش وی ارائه آموزش‌های لازم به مسئولان مدارک پزشکی و مسئولان گردشگری در خصوص شناسایی مدارک هویتی بیماران خارجی، تشکیل جلسات مشورتی با نخبگان صاحب نظر و مسئولان بهداشت و درمان کشورهای همسایه در خصوص نحوه تعامل و جذب بیماران متقاضی درمان، ‌برگزاری تیم‌های مشترک کاری و پذیرایی از کارشناسان بهداشت و درمان کشورهای عراق و  افغانستان از سایر اقداماتی است که توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه گردشگری سلامت صورت گرفته است.

مصطفی مهرابی‌بهار، رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به ارائه گزارشی از نحوه عملکرد حوزه مسئولیت خود پرداخت و به حمایت‌های رهبر معظم انقلاب، رؤسای قوا و مسئولان کشور از طرح تحویل نظام سلامت اشاره کرد و به دستاوردهای این طرح اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح هزینه ها و سرگزدانی بیماران کاهش یافته است.

وی پس از ارائه آماری ادامه داد: کاهش قیمت دارو، برقراری آرامش در حوزه سلامت، ارتقای تجهیزات بیمارستان‌ها، حضور و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم نسبت به دوره‌های گذشته با افزایش پرداختی به آنان نیز از نتایج و دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت به شمار می‌رود.

در بخش بعدی برنامه، امیررضا صالحی‌مقدم، مدیر امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده پرداخت و در ضمن سخنانش از میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای همایش شهدای دانشجوی استان در آبان‌ماه 94 خبر داد.

توجه ویژه به مسابقات قرآن و عترت دانشجویان در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد و رسیدن به سطوح کشوری در این حوزه نیز از مورادی  بود که در گزارش صالحی‌مقدم به آن اشاره شد.

اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد، نظارت بر بنکداران و داروخانه های خصوصی در سطح استان، برای جلوگیری از قاچاق، نظارت بر واحدهای صنفی لبنی، به کاهش تعداد اقلام دارد و در نسخ،  لزوم تشکیل کارگروهی در سطح استان برای حل مشکلات و نقدهای به انتقال بیمارستان بزرگ قائم مشهد، کسری بودجه دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عدم پرداخت اعتبارات وعده داده شده به پروژه‌های بیمارستانی درمانی خراسان رضوی از جمله بیمارستان‌های بزرگ امام رضا(ع) مشهد نیز از موارد ارائه شده در گزارش‌ معاونان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود.

captcha