مسمومیت زائران و حضور مراجع تقلید در مشهدالرضا؛ مهم‌ترین رخدادهای اجتماعی مردادماه
کد خبر: 3351220
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲

مسمومیت زائران و حضور مراجع تقلید در مشهدالرضا؛ مهم‌ترین رخدادهای اجتماعی مردادماه

گروه اجتماعی: مشهدالرضا(ع) در حالی روزهای مردادماه را یکی پس از دیگری سپری کرد که رخدادهای مهمی در آن به وقوع پیوست که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به خبر مسمومیت دوباره زائران ایرانی و خارجی، حضور مراجع عظام تقلید و اقامه نماز در حرم رضوی، در کنار برگزاری اجلاس اساتید بسیجی در مشهد اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، رویدادهای مردادماه مشهد در بخش اجتماعی از جمعه، دوم مردادماه با پایان پذیرفتن نخستین اردوی آموزشی جهان اسلام با عنوان «مشهد جهانی، تشکل‌های جهانی» که به حوزه مقاومت و آخرین تحولات سوریه و یمن می‌پرداخت، در اردوگاه دشت بهشت مشهد آغاز شد.

از دیگر مهمترین رخدادهای نخستین روزهای مردادماه مشهد که توجه دوباره همگان را به این شهر جلب کرد، با انعکاس خبر مسمومیت تعداد دیگری از زائران عرب‌زبان دوم مردادماه در برخی از رسانه‌های استان رقم خورد.

مسمومیت دوباره زائران در مشهد

خبر، حکایت از سریال تکراری مسمومیت زائران غیرایرانی داشت. مسمومیتی که در مشهد دوباره خبرساز شد و حکایت از نبود مرجع حقیقی برای پاسخگویی در مورد این حوادث دارد زیرا هنوز چند ماهی از مسمومیت زائران عربستانی و فوت چهار نفر از آنان در مشهد نگذشته بود، از همین رو خبرگزاری ایکنا با پیگیری‌های مکرر خود خبر مسمومیت 32 نفر از زائران ایرانی و خارجی را با تائید علی حسنی، مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت استان خراسان‌رضوی روز یکشنبه، چهارم مردادماه بر روی خروجی خود قرار داد.

همچنین ایکنای خراسان رضوی طی روزهای بعد از وقوع این حادثه پیگیری‌های متعددی را برای بررسی وضعیت مصدومان انجام داد که در نهایت چهارشنبه، هفت مردادماه علت این مسمومیت سهل‌انگاری، گرمای هوا و همچنین مصرف آبمیوه در خارج از هتل اعلام شد.

نشست علمی ـ تخصصی حادثه مسجد گوهرشاد حرم رضوی برگزار شد

نشست علمی ـ تخصصی حادثه مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی، نیز پنجم مردادماه با حضور هادی وکیلی، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد و سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد برگزار شد که در این مراسم از سینا واحد، نویسنده و پژوهشگر تاریخ و مؤلف اولین اثر پژوهشی درباره قیام گوهرشاد تجلیل به عمل آمد.

ششم مردادماه نیز اختتامیۀ سومین هسته‌های فرهنگی جوان روستایی و افتتاحیۀ چهارمین دورۀ این هسته‌ها، در اردوگاه شهید هاشمی‌نژاد روستای ده غیبی مشهد صورت گرفت.

حضور پزشکان جهان اسلام در مشهد

هشتم مردادماه، مشهد شاهد حضور 300 نفر از پزشکان متخصص جهان اسلام در قالب هشتمین کنگره بین‌المللی پزشکان شیعه جهان اسلام به عنوان مهمترین رخداد این روز بود.

در این روز همایش تجلیل از ائمه جماعات برگزارکننده نماز صبح مساجد مشهد مقدس با حضور حجت‌الاسلام محمدتقی عبدوس، عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مسجد آیت‌الله فقیه سبزواری مشهد برگزار و از ائمه جماعاتی که در امر برگزاری نماز صبح در مساجد مشهد مقدس موفق بوده‌اند، با اهدای هدایایی تجلیل شد.

علاوه بر این دومین دوره تربیتی تهذیب که از ابتدای مردادماه با حضور طلاب سطح یک و دو از سراسر کشور در شهر مشهد مقدس و مجتمع آموزشی ـ تربیتی حضرت ابوالفضل(ع) آغاز شده بود، در این روز پایان پذیرفت.

برگزاری هشتمین کنگره بین‌المللی پزشکان شیعه جهان اسلام با حضور وزیر بهداشت

جمعه، 9 مردادماه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تالار رازی و با حضور سید حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب، میزبان پزشکان این کنگره بین‌المللی بود.

علاوه بر این اختتامیه کنگره بین‌المللی پزشکان مسلمان جهان اسلام بعد از سه روز در جوار حرم رضوی، شنبه، 10 مرداد با حضور علی‌اکبرولایتی، مشاور رهبر معظم رهبری، غلامعلی حداد عادل، نماینده مجلس شورای اسلامی و آیت‌الله سیداحمدعلم‌الهدی، امام جمعه مشهد در تالار شهر مشهد برگزار شد.

برگزاری نهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور

۱۲ مردادماه نهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با حضور دانشجویان و نمایندگان رهبر معظم انقلاب در مشهد آغاز شد و تا ۱۵ مردادماه نیز ادامه یافت.

همچنین بعدازظهر این روز، اعضای ستاد مردمی سالروز شهادت امام صادق(ع) در مشهد با آیت‌الله شیخ مصطفی اشرفی‌شاهرودی از اساتید حوزه علمیه این شهر دیدار کردند.

تجمع عظیم «انزجار از اسرائیل کودک کش» در پی جنایات وحشیانه صهیونیست ها در به آتش کشیدن کودک ۱۸ ماهه فلسطینی در امامزادگان شاخص خراسان رضوی نیز سه شنبه، 13 مردادماه برگزار شد.

اقامه نماز جماعت به امامت مراجع عظام تقلید در حرم رضوی

اقامه نماز جماعت از هفت سال گذشته به ‌طور مستمر در ایام تابستان توسط مراجع عظام تقلید در حرم مطهر رضوی برقرار بوده است و شاهد اقامه باشکوه‌ترین نماز جماعت تشیع در این بازه زمان در حرم مطهر رضوی بوده‌ایم.

بر این اساس آیت‌الله جعفر سبحانی از ۱۵ تا ۳۰ مردادماه در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی به اقامه نماز ظهر و عصر می‌پرداختند که پس از اقامه نماز کلاس‌های درس ایشان در محل حوزه علمیه نواب واقع در خیابان آیت‌الله شیرازی مشهد برگزار شد.

علاوه بر این اقامه نماز جماعت مغرب و عشا پنج‌شنبه هر هفته توسط آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم‌شیرازی، مرجع تشیع در صحن جامع رضوی انجام شد که تا 22 مرداد نیز ادامه یافت.

همچنین اقامه نماز مغرب و عشا آیت‌الله سید موسی شبیری‌زنجانی در مسجد نایب(حاج ملاهاشم) واقع در بست بالا خیابان از پنجم مردادماه آغاز شده و تا اوایل شهریورماه سال جاری ادامه پیدا کرد.

برگزاری مراسم عزاداری صادق آل محمد(ص) در حرم مطهر رضوی

سه شنبه، 20 مردادماه و همزمان با شهادت امام صادق(ع) اجتماع عظیم صادقیون و مراسم سالروز شهادت امام صادق(ع) با حرکت دسته جمعی مردم عزادار و با حضور علما از عرصه میدان شهدا به سمت حرم مطهر رضوی برگزار ‌شد و اقامه نماز ظهر و عصر این روز به امامت آیت‌الله جعفر سبحانی، مرجع عالی قدر تشیع صورت گرفت.

جمعی از مسئولان و اصحاب رسانه نیز بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر، 18 مردادماه با آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد دیدار کردند، در این دیدار عضو خبرگان رهبری با اشاره به آیه ۳۹ سوره احزاب تأکید کرد: اگر رسانه ما خودش متأثر از فضای ساختگی شود همه بنیان‌های ارزشی از میان می‌رود چرا که تنها سنگر و دژ مستحکم در مقابل این جبهه غیرارزشی و فضای روانی، رسانه ارزشی و دینی ماست و سنگربان این سنگر خبرنگاران هستند.

مراسم روز خبرنگار و تقدیر از خبرنگاران ایکنا و ایسنای خراسان رضوی از سری برنامه‌های روز خبرنگار شامگاه، 18 مردادماه با حضور سیدعلی‌اکبر شمسیان، رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی، سید محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی، عباس شیخ‌الاسلامی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مصطفی مهرابی‌بهار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، محمد‌مهدی آقا‌محمدیان، مدیرعامل جامعه قاریان قرآن مشهد و سیداحمد هاشم‌آبادی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل آستان قدس رضوی و جمعی از خبرنگاران این دو مجموعه برگزار شد.

آغاز عملیات اجرایی و کلنگ زنی سه زائرسرای ارزان قیمت استانی در مشهد

مهمترین رویداد صبح پنج شنبه، 22 مردادماه مشهد آغاز عملیات اجرایی و کلنگ زنی سه زائرسرای ارزان قیمت استانی متعلق به استان‌های مرکزی، هرمزگان و زائرسرای صادقیه با حضور آیت‌الله العظمی ناصر مکارم‌شیرازی، مرجع عالیقدر تشیع رقم خورد. ایشان در این مراسم ایجاد تسهیلات و زائر سراهای ارزان قیمت برای زائران را قدم برداشتن در مسیر فلسفه زیارت و صدقه جاریه دانست.

تجلیل از ایکنای خراسان رضوی به عنوان رسانه برتر

همچنین در این روز آستان قدس رضوی در مراسم تجلیل از یاوران رسانه‌ای فعال در مجموعه  آستان قدس رضوی از ایکنای خراسان رضوی به عنوان خبرگزاری برتر در حوزه اطلاع‌رسانی اخبار این مجموعه تقدیر کرد.

علاوه بر این اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت حرم مطهر رضوی با آیت‌‍الله‌العظمی ناصر مکارم‌شیرازی، مرجع عالیقدر تشیع در این روز دیدار کردند. این استاد حوزه علمیه قم در این دیدار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج(ع) را یک فرصت بسیار خوب برای جهان اسلام و به‌ویژه جهان تشیع در مسیر پیشرفت مسائل فرهنگی، دانست.

گلباران و برگزاری جشن میلاد کریمه اهل بیت(س) در حرم مطهر رضوی

بیست و پنجم مردادماه همزمان با سالروز ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س)، خواهر بزرگوار امام هشتم شیعیان(ع)، و آغاز دهه کرامت رضوی و همزمان با سراسر کشور، مراسم جشن میلاد کریمه اهل بیت(س) همراه با اقامه نماز توسط آیت‌الله جعفر سبحانی، مرجع عالیقدر تشیع در صحن جامع رضوی حرم مطهر برگزار‌شد.

همچنین بعد از ظهر این روز اجلاس یک روزه مسئولان مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) با ارائه گزارش برنامه‌ها توسط مسئولان استان‌ها  در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به کار خود پایان داد.

آغاز شانزدهمین اجلاس بسیج اساتید کشور با حضور رئیس مجلس در مشهد

صبح، 26 مردادماه شانزدهمین اجلاس بسیج اساتید کشور در کنار همایش الزامات تبدیل جمهوری اسلامی به قدرت بین‌المللی با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و بیش از دو هزار استاد و نخبگان دانشگاهی، فرماندهان شبکه‌های جنگ نرم و ...در جوار حرم رضوی آغاز ‌شد و تا 29 مردادماه با حضور در سالن صبای مشهد ادامه یافت.

طی روزهای برگزاری این همایش و در قالب پنج کارگروه اقتصاد، مدیریت راهبردی، دانش و فناوری، فرهنگ و تمدن و سیاسی مباحث راهبردی کشور مطرح شد و شیوه‌‌های به قدرت رسیدن جمهوری اسلامی ایران در جهان و منطقه مورد بحث قرار ‌گرفت.

مهمترین رخداد 28 مردادماه، برگزاری آئین اختتامیه شانزدهمین اجلاس بسیج اساتید کشور با حضور سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از سه روز به کار خود در مشهد پایان داد.

تشرف ۵۰۰ نفر از اعضای مجمع جهانی اهل بیت(ع) به حرم رضوی

علاوه بر این ظهر این روز، حدود ۵۰۰ نفر از اعضای مجمع جهانی اهل بیت(ع) متشکل از شخصیت‌های برجسته و علمای ۱۳۰ کشور جهان تشیع، پس از حضور در ششمین مجمع عمومی این نهاد که در تهران برگزار شد، وارد مشهد شده و بعد از بازدید از باغ گیاه‌شناسی به حرم مطهر رضوی مشرف شدند.

همچنین در شامگاه این روز و همزمان با دهه کرامت مرکز و پایگاه پرسش و پاسخ نهج‌البلاغه به شماره رسمی 262، با حضور میهمانان، نمازگزاران و سخنرانی حجت‌الاسلام مهدی صادقی، کارشناس و مبلغ نهج‌البلاغه در مسجد آیت‌الله میلانی مشهد افتتاح شد.

captcha