رتبه ایران در کسب و کار در جهان به 103 رسیده است
کد خبر: 3351136
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
معاون اجرایی رئیس جمهور:

رتبه ایران در کسب و کار در جهان به 103 رسیده است

گروه سیاسی: امروز موفق شده‌ایم که در مدت زمان کوتاهی رتبه ایران در کسب و کار را در جهان از 152 به 103 در سال 93 برسانیم و پیش‌بینی می‌شود به رتبه زیر 70 ارتقاء دهیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) از همدان، محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور شامگاه دوشنبه، دوم شهریور ماه در  نشست هم‌اندیشی  همدانی‌های مقیم خارج  از کشور گفت: امروز موفق شده‌ایم که در مدت زمان کوتاهی رتبه ایران  در کسب و کار را در جهان از 152 به 103 در سال 93 برسانیم و پیش‌بینی می‌شود به رتبه زیر 70  ارتقاء دهیم، در حوزه بانکی باید قدم‌های بهتری برداریم چراکه  در همدان یک هزار موسسه وجود دارد که نیازمند سرمایه در گردش هستند،صرفه  و صلاح بانک‌ها را باید به سوی کارهای تولیدی ببریم.

وی با بیان اینکه یک هزار و 500 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد، گفت: 19 هزار میلیارد تومان در اختیار صندوق حمایت از نوآوریها قرار گرفته و تعداد قابل توجهی از تحصیل کردگان خارجی نیز در حال بازگشت به کشور هستند.

شریعتمداری ابراز کرد: ایران اکنون از انزوا خارج‌شده و برخی دنبال اهدافی بودند و علاقه‌مند به انسجام ملی نبودند، اما شرایط مناسبی ایجاد شده چراکه انزوا تحمیلی بود، دولت یازدهم با شعار تدبیر وارد صحنه سیاسی کشور شده و اعتدال را سرلوحه کار خود قرارداده است.

وی افزود: ملت با انتخاب خود و حضور به‌موقع درصحنه‌های سیاسی، رستاخیزی برای ایران رقم زدند، افرادی که خواهان اعتلای ایران نیستند نسبت به ملتی که تاریخ کهن و قابل افتخاری دارد، با انتخاب این دولت ناامید شدند، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شرایط برای همکاری بهتر بین دولت و ملت فراهم شده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور اضافه کرد: همه از تغییر شرایط ناامید بودند و حتی برخی درصدد اختلاف‌افکنی بین ایران با خارج بودند، چراکه صدور قطعنامه‌ها در سازمان ملل شرایط نامطلوبی را به کشور تحمیل کرده بود؛ نبود اما فرزندان ایران باعزت و درایت و با رعایت اصول شرایط جدید ایجاد کردند و کشور را از یک بحران فراوان نجات دادند.

وی با بیان اینکه بعد از انجام توافق هسته‌ای هیأت‌های خارجی برای حضور در ایران از یکدیگر سبقت می‌گیرند، گفت: ایرانیان همواره می‌خواسته‌اند در صلح و آرامش زندگی کنند، باید  با همه دنیا روابط صلح‌جویانه برقرار کنیم و ایران در 100 ساله گذشته سلطه‌طلبی نداشته‌ و دست در تپانچه‌ای کرده بودیم که دنیا تصور می‌کرد گلوله‌ای درآن است اما این‌گونه نبود.

شریعتمداری اذعان کرد: تصور می‌شد بازگشت از خواسته‌ها، ذلت برای ایران است، اما این‌گونه نبود، چراکه صدور مجوز غنی‌سازی برای هر کشوری روی نداده که ایران با مجوز بین‌المللی غنی‌سازی در داخل کشور را انجام می‌دهد و در واقع توانستیم از زیر بار قطعنامه خارج شویم، ثبات و آرامش به کشور بازگشته است.

وی یکی از موارد مهم در سرمایه‌گذاری را نرخ تورم دانست و تأکید کرد: سرمایه‌گذار با عدم ثبات آن نمی‌تواند حرکت معقولانه‌ای برای تصمیم‌گیری در سرمایه داشته باشد، در شرایطی بودیم که صبح تا ظهر قیمت‌ها متفاوت بود، شرایط بی‌ثبات و برای ایجاد ثبات در بازار تلاش‌های بسیاری شد تا با استفاده از ایجاد امید در دل ملت و استفاده از سیاست های مالی، کنترل نظام مالی دولت و کنترل نقدینگی لجام‌گسیخته تاکنون نرخ تورم 26 واحد کاهش‌یافته است.

معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه داد: همچنان هزینه تولید بالاست و ریسک افزایش قیمت‌ها وجود دارد و تلاش کرده ایم این موضوع را  به حداقل برسانیم، کاهش تورم در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد، چراکه کمبود منابع مالی باعث کمبود محدودیت برای اعطاء تسهیلات شده است.

وی به بازگشت پول‌های بلوکه شده نیز اشاره کرد و یادآور شد: با خارج شدن منابع بلوکه‌شده امیدواریم بتوانیم سرمایه بانک‌ها را افزیش داده وآنان با رقابت خود نرخ سودها را کاهش دهند، در مرداد ماه نرخ تورم به نسبت ماه گذشته یک درصد کاهش یافته است.

شزیعنمداری با تأکید بر لزوم ثبات قیمت ارز عنوان کرد:  اگر نرخ ارز را به صورت دستوری کنترل کنیم به بازار ضرر زده‌ایم چراکه 37 درصد از قیمت تمام شده تولید محصولات داخلی وابسته به قیمت ارز است، و پیش‌بینی رسیدن قیمت هر دلار 10 هزار تومان شده بود، تلاش کرده‌ایم شاخص نرخ ارز را کاهش دهیم تا حداکثر سه درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه فضای کسب و کار در کشور در دوران تحریم مناسب نبود، افزود: مشکلات زیادی برای صادرات در سر راه ما بود و تشویق‌های صادراتی قطع شده بود که عدم امکان صادرات زمینه بسیاری از اشتغال را از بین برد و متأسفانه فرهنگ بیکاری در کشور ایجاد شده بود و هدفمندی یارانه‌ها در آن دوران و پرداخت نقدی آن غلط بود.

معاون اجرایی رئیس جمهور در پایان  از ایرانیان مقیم خارج کشورنیز دعوت کرد که برای سرمایه گذاری به ایران باز گردند.

استان همدان برای سرمایه‌گذاری ظزفیت بالایی دارد

در ادامه محمد‌ناصر نیک بخت، استاندار همدان نیز گفت: استان همدان هم برای سرمایه‌گذاری ظرفیت بالایی دارد و هم اینکه مسئولان استانی آماده استقبال از سرمایه‌گذاری هستند؛ در همایش سرمایه‌گذاری سال گذشته از 10 کشور حضور داشتند و از کشورهای آسیایی 700 میلیارد تومان در استان سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند که در استان همدان هر نوع  جواز تأسیس ظرف نیم روز صادر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در استان پنجره واحد سرمایه‌گذاری ایجادشده است، بیان کرد: از چند استان دیگر پروژه‌هایی به همدان آمدند که این نشانگر ظرفیت بالای همدان برای سرمایه گذاری است؛ سرمایه‌گذار بخش خصوصی فرش قرمز پهن می‌کنم، هیچ سرمایه‌گذاری در همدان سرمایه‌گذاری نکرده که او را رها کرده و تنها گذاشته باشیم.

نیک بخت در ادامه با بیان اینکه برای اشتغال و توسعه ایران باید کارکرد، گفت: از آغاز روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در بخش‌های مختلف اقتصادی و توسعه همه‌جانبه استان همدان تلاش‌های خوبی انجام‌شده است، در دهه فجر سال گذشته چهار هزار میلیارد تومان طرح عمرانی کلنگ زنی شد؛ همه این طرح‌ها توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام‌شده است.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه سایه شوم تحریم با درایت و تدبیر از کشور برداشته شد، خاطرنشان کرد: مسئولان کشوری از نشست و مذاکره با هیات های خارجی خسته شده‌اند و آنان برای جلب‌توجه به ایران می‌آیند؛ ایران را باید خودمان بسازیم و ما علاقه‌مند سرمایه‌گذاری همدانی‌های خارج کشور در استان همدان هستیم.

captcha