اهمیت ساماندهی نیروهای قرآنی آموزش و پرورش / دولت برگزاری نمایشگاه قرآن را به اتحادیه تشکل‌های قرآنی بسپارد
کد خبر: 3350397
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
/انتظارات جامعه قرآنی همدان از رئیس جمهور/2

اهمیت ساماندهی نیروهای قرآنی آموزش و پرورش / دولت برگزاری نمایشگاه قرآن را به اتحادیه تشکل‌های قرآنی بسپارد

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس اتحادیه‌ تشکل‌های قرآنی غرب کشور با بیان اینکه نیروهای قرآنی توسط آموزش و پرورش ساماندهی شود، گفت: در بسیاری از مواقع از پتانسیل این نیروها استفاده نمی‌شود.

قاسم جهان‌آرا، رئیس اتحادیه‌ تشکل‌های قرآنی غرب کشور در در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از همدان، اظهار کرد: برگزاری و برقراری نمایشگاه قرآن در ماه رمضان در پایتخت و به تبع آن در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها به اتحادیه موسسات قرآنی با نظارت وزارت ارشاد واگذار شود که دراین صورت به طور حتم با استقبال خوب مردمی مواجه می‌شود

وی افزود: ساختار‌سازی بحث‌های فرهنگی در آموزش و پرورش نیازمند توجه ویژه به ساماندهی نیرو‌های آموزشی خودش در جهت آموزش قرآن کریم و در سطوح ابتدایی تا دبیرستان است، این امر می‌تواند در جهت جبران ضعف توانمندی‌های معلمان در آموزش قرآن موثر باشد، یعنی گنجاندن افراد توانمند و اجرای درست در گزینش معلمان صورت گیرد.

نادیده گرفتن توانمندی و تخصص نیروهای قرآنی آموزش و پرورش

جهان‌آرا بیان کرد: آموزش و پرورش در کشورهای اسلامی برای گزینش معلمین یکی از ملاک‌هایش حفظ و قرائت قرآن است، که می‌توان از این امر در کشور ما نیز بهره گرفت، در حالیکه در کشور و استان همدان از توانمندی و تخصص بسیاری از نیروهای قرآنی که بعضا دارای رتبه‌های برجسته کشوری در حفظ و قرائت قرآن نیز هستند بهره گرفته نمی‌شود.

رئیس اتحادیه‌ تشکل‌های قرآنی غرب کشور ادامه داد: گاه می‌بینیم فردی حافظ و قاری قرآن و نخبه کشور است اما در روستایی دور افتاده تنها مشغول تدریس است در حالیکه باید از پتانسیل چنین نیروهائی آموزش و پرورش برای تربیت دانش‌آموزان به خوبی بهره ببرد، همچنین لازم است آموزش و پرورش نسبت به برگزاری کلاس‌های تخصصی قرآن ویژه معلمین اهتمام ویژه داشته باشد.

تدوین استراتژی منسجم برای عملیاتی شدن منشور توسعه فرهنگ قرآنی

وی ابراز کرد: با توجه به تلاش دولت در جهت توسعه، ساختار فرهنگی و قرآنی باید به دنبال استراتژی منسجمی برای عملیاتی شدن منشور توسعه فرهنگ قرآنی باشم، از طرفی با توجه به ایجاد معاونت قرآن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گام موثر و مهمی در جهت اجرائی شدن منشور توسعه قرآنی می‌توان برداشت که در این صورت شاهد یک جهش موثر در فضای عمومی قرآن کشور خواهیم بود.

رئیس اتحادیه‌ تشکل‌های قرآنی غرب کشور ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تدوین برنامه منسجم برای توسعه منشور فرهنگ قرآنی در اولویت قرار دهد و دولت نیز نسبت به طراحی و ایجاد راهکار برای برقراری تعامل با موسسات و تشکل‌های قرآنی از لایه‌های کوچک تا بزرگ‌تر اقدام کند.

مردمی دیدن فعالیت‌ها؛ پیش‌زمینه موفقیت اهداف قرآنی

جهان‌آرا خاطرنشان کرد: از دید ما آن چیزی که برای ساختار‌سازی فعالیت‌های قرآنی مهم است مردمی دیدن این فعالیت‌هاست؛ در صورتی می‌توان این فعالیت‌ها را منسجم، جهت‌دار و موفقیت‌آمیز کرد که به همت مردم این کارها صو رت گیرد چرا که به هیچ وجه نمی‌توان نقش مردم را در توسعه فرهنگ قرآنی نادیده بگیریم.

این مقام مسئول عنوان کرد: باید معیاری برای تقسیم‌بندی مجوعه قرآنی در نظر گرفت و وزارت ارشاد نیز می‌تواند با معیار‌سازی قدرت مانور بیشتری داشته باشد، کسب نظرات و خواسته‌های موسسات و نیز تبدیل آن‌ها به راهکارهای قانونی نیز می‌‌تواند برای پیشبرد اهداف موثر باشد.

وی با تأکید بر اینکه حمایت از فعالیت‌های مردمی توسط دولت می‌تواند منشأ اثر باشد، اذعان کرد:  اتحادیه تشکل‌های قرآنی که مجوزش توسط دولت صادر شده در جهت تحقق فعالیت‌های مردمی اعلام آمادگی کرده زیرا از طریق همین موسساتی که خود‌دولت به آن مجوز داده می توان کارهای بزرگی انجام داد یکی از خواسته‌های ما حمایت از فعالیت‌های مردمی در قالب موسسات مردمی است.

وام‌های کم‌بهره به موسسات قرآنی پرداخت شود

رئیس اتحادیه‌ تشکل‌های قرآنی غرب کشور افزود: دولت از موسسات قرآنی از لحاظ بودجه حمایت کند چون بسیاری از آنها محل استقرار مناسبی ندارند و دولت می‌تواند با در اختیار گذاشتن وام‌های کم‌بهره و کمک‌های بلاعوض به موسسات کمک کند تا بتوانند در راستای اشاعه فرهنگ قرآنی کارایی بیشتری از خود به منصه ظهور برسانند، بسیاری از فعالیت‌های قرآنی در کشور توسط موسسات قرآنی انجام می‌شود که این امر اهمیت ویژه آنها را به خوبی نشان می‌دهد.

وی در ادامه به لزوم بهره‌گیری دولت از وقف‌های قرآنی در جهت اشاعه فرهنگ قرآنی اشاره کرد و افزود: بادی فرهنگ وقف قرآنی توسط دولت گسترش یابد زیرا وقف منجر به حل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور می‌شود و نیاز است مردم به وقف قرآنی توجه ویژه و نسبت به گسترش آن تلاش نمایند.

captcha