حضور کم رنگ غرفه‌های محیط زیستی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن
کد خبر: 3326081
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۱

حضور کم رنگ غرفه‌های محیط زیستی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن

گروه سلامت : علی رغم اینکه آیات و روایت بسیاری در قرآن وجود دارد که به مذمت اسراف و پیشگیری می پردازند انتظار می‌رفت که حضور غرفه‌های محیط زیستی در این نمایشگاه پررنگ باشد اما تنها دو غرفه از تمامی غرفه‌های موجود در نمایشگاه به محیط زیست پرداخته‌اند!

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) روزهای پایانی سال گذشته بود که جمعی از فعالین محیط زیست توفیق دیدار رهبر معظم انقلاب را پیدا کرده و در آن دیدار ایشان بر لزوم حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از خسارات به آن تأکید کرده بودند همچنین آیاتی از قرآن کریم را در این رابطه برای حضار تشریح کردند.

پس از این دیدار انتظار می‌رفت که در تمامی مراسم‌ها و نمایشگاه‌ها بخشی به محیط زیست اختصاص پیدا کند اما در عمل چنین چیزی مشاهده نشد و در نمایشگاهی با نام قرآن کریم که به عرضه و نمایش محصولات قرآنی می‌پردازد، حضور محیط زیست بسیار کم رنگ بود و در عمل تنها دو غرفه بسیار کوچک و آنهم در حاشیه غرفه‌های دیگر به این کار پرداخته بودند.

غرفه «زامیاران» از جانب گروهی دانشجویی به همین نام و با حمایت نهاد مدیریت پسماند شهرداری تهران راه اندازی شده؛ یکی از این دو غرفه محیط زیستی است که با استقبال خوبی هم از جانب مردم به خصوص کودکان و نوجوانان مواجه شده‌ است.

این غرفه به جمع‌آوری درب بطری‌های پلاستیکی می پردازد که به گفته اعضای گروه، هدف آنها آموزش تفکیک پسماند از مبدأ و مشارکت در امور خیریه است.

نیکو قاسمی از اعضای شورای سیاست‌گذاری این گروه محیط زیستی و خیریه زامیاران می‌گوید: این درب‌ها از ارزش اقتصادی فوق العاده‌ای برخوردار بوده و در واقع یکی از گران‌ترین پسماندهایی هستند که در خانه‌های شهروندان تولید می‌شود، تعداد 300 عدد از این درب ها معادل 7 هزار تومان بوده و تعداد هزارعدد آنها نیز معادل یک قوطی شیر خشک برای شیرخوارگاه‌‌ها است، مدیریت پسماند شهرداری، معادل درب‌های جمع آوری شده به گروه پول داده که در راه مصارف خیریه خرج می‌شود.

غرفه دیگری که با محیط زیست ارتباط دارد و به آموزش مردم و توزیع بروشورهایی در این رابطه می‌پردازد غرفه «سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی» است که تشکل «کوهستان سبز» عهده دار آن شده و مورد حمایت سازمان حفاظت از محیط زیست کشور است.

به گفته محمد امیری گلپایگانی هدف اصلی این غرفه ترویج زندگی بدون نایلون و پلاستیک و تشویق شهروندان و خانواده‌ها برای رعایت این شعار در روز 21 تیرماه است.

وی همچنین علت حضور این غرفه در نمایشگاه را ارتباط مستقیم قرآن و محیط زیست خواند و اظهار کرد: در این غرفه حدود 10 تشکل به فعالیت می‌پردازند که اکثر آنها با استفاده از آیات و روایات قرآنی به آموزش شهروندان در راستای حفظ محیط زیست می پردازند و خوشبختانه بازدیدکننده‌گان استقبال خوبی از آن کرده اند.

با وجود تعداد بیشمار سازمان‌ها و نهادهای دولتی و مردم نهادی که به مسأله محیط زیست می پردازند، تنها دو غرفه که هر دو اتفاقا از سوی تشکل‌های غیر دولتی راه افتاده اند به این کار پرداخته‌اند، این مسئله هنوز به دغدغه اصلی مسئولین تبدیل نشده است، مسأله کم آبی و آموزش صحیح مصرف آب، امروزه یکی از مسائلی است که هر روز در اخبار مختلف در مورد آن بحث‌های مختلفی صورت می‌گیرد اما در صحنه عمل هنوز چنین چیزی مشاهده نمی‌شود.

نمایشگاه قرآن و دیگر نمایشگاه‌ها فرصت خوبی را می تواند برای این موضوع فراهم آورند تا هم به آموزش مردم پرداخته و هم اینکه مستقیما تهدیدات ناشی از تخریب محیط زیست را به آنها یادآوری کنند، اما در بیست و سومین نمایشگاه قرآن کریم تنها حضور دو غرفه کوچک در این مورد مشاهده شد که مطمئنا نمی‌تواند به اهدافی چون حراست از منابع طبیعی و آرمان‌های محیط زیستی کمک چندانی کند.

captcha