طلاب شأن لباسشان را حفظ کنند/ مقام زنان پیامبر(ص) مقید به تقواست
کد خبر: 3324128
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
آیت‌الله‌العظمی سبحانی در جلسه تفسیر:

طلاب شأن لباسشان را حفظ کنند/ مقام زنان پیامبر(ص) مقید به تقواست

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با اشاره به تفسیر اهل سنت از آیه مربوط به مقام زنان پیامبر گفت: در ادامه آیه بیان شده است که شما مثل زنان دیگر نیستید، اگر متقی و پرهیزگار باشید یعنی با قید تقوا مقام آنها را بالاتر از زنان دیگر دانسته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی امروز 15 تیر در ادامه تفسیر سوره احزاب در مدرسه حجتیه با اشاره آیه «وَإِنْ کُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنْکُنَّ أَجْرًا عَظِیمًا» و آیه «یَا نِسَاءَ النَّبِیِّ مَنْ یَأْتِ مِنْکُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُبَیِّنَةٍ یُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَیْنِ وَکَانَ ذَلِکَ عَلَى اللَّهِ یَسِیرًا» گفت: خداوند شرایطی را در این آیات برای زنان پیامبر وضع کرده است.

وی افزود: این شرایط شرایطی خاص است که در آن زنان پیامبر اگر کار نیکی انجام دهند دوبرابر دیگران پاداش می‌گیرند و اگر گناهی هم مرتکب شوند قطعا دوبرابر عذاب خواهند دید که در ابتدا این تناسب در عذاب و پاداش جلب توجه می‌کند.

این مرجع تقلید بیان کرد: برای فهم این آیه باید از احادیث اهل بیت(ع) استفاده کرد که در آن بیان شده است که گناه یک عالم ده ها برابر بیشتر از یک جاهل عقوبت دارد زیرا او دانسته، یک عمل را مرتکب شده است؛ نکته دیگر، تاثیر عمل یک عالم و یا یک شخص الگو در جامعه است که باعث می‌شود افرادی به خاطر عمل او فکر کنند که واقعا همه سخنان او دروغ است چون خودش به آن عمل نمی‌کند.

وی گفت: در حقیقت عمل یک عالم می‌تواند باعث شود که عده‌ای گمراه شوند و به همین نسبت زنان پیامبر که الگویی برای زنان دیگر هستند باید بدانند که اگر انحرافی در رفتار آنها ایجاد شود نه تنها خود گناه کرده‌اند بلکه دیگران را نیز به گناه و انحراف می‌کشانند.

وی اظهارکرد: در خصوص شهرهای مذهبی نیز چنین است زیرا مردمی که از شهرهای دیگر به قم می‌آیند انتظار دارند که رفتار مردم قم برگرفته از الگویی چون حرم مطهر، مراجع و روحانیت و حوزه باشد و اگر چنین رفتاری نبینند قطعا در نگاه آنها به دین نیز ممکن است تشکیک بوجود آید.

این مرجع تقلید بیان کرد: در روز قیامت نیز هر کسی به تبع میزان قدرت عقلانی و دینی و معرفتی خویش بازخواست می‌شود و اگر کسی عالم تر و عاقل تر باشد قطعا عقوبت اعمالش بیشتر از کسی است که به کاری واقعا جهل داشته است.

طلاب شان لباس خود را حفظ کنند

وی گفت: این قضیه در واقع وظیفه طلاب را بسیار سنگین می‌کند زیرا آنها که لباس سربازی امام زمان(عج) را می‌پوشند باید بدانند که دیگر مجاز به هر رفتار و کردار و عملی نیستند؛ دیگر برخی از مسایلی که پیش از تلبس بر آنها حلال بود امروز حرام می‌شود و آنها باید در رفتار اجتماعیشان این لباس را حفظ کنند.

وی اظهارکرد: این مسئله قرآنی در رفتار ائمه نیز به چشم می‌خورد و این حکم که برای زنان پیامبر است برای ائمه ما نیز صدق می‌کند به نحوی که روزی شخصی به امام سجاد(ع) عرض کرد که شما که بخشیده خدایی هستید چرا این قدر گریه می‌کنید؟ حضرت امام سجاد(ع) فرمودند که خدا برای ما همان حکمی را جاری می‌کند که برای همسران پیامبر نیز اجرا کرده است.

آیت الله سبحانی بیان کرد: طلاب باید از این روایات و آیات درس بگیرند و بدانند که چه وظیفه‌ای داریم؛ مراجعی چون آیت الله العظمی حجت که این درس تفسیر در مسجد منتسب به ایشان و در کنار خانه ایشان برگزار می‌شود الگویی کامل برای ما هستند و امروز اگر به بقایای بیرونی خانه ایشان توجه کنیم اوج ساده زیستی زندگی ایشان را در عین مرجعیت مشاهده می‌کنیم.

الگوی ساده زیستی

وی ادامه داد: در جوانی نیز وقتی هر وقت در خانه خدمت ایشان مشرف می‌شدیم همیشه بو و عطر خدا در این خانه موج می‌زد و انسان با آمدن در این منزل آن را متوجه می‌شد. ایشان هم می‌توانستند بهترین منزل را تهیه کنند ولی چون مرجع بودند شان مرجعیت را حفظ کردند تا برای طلاب الگو و اسوه باشند.

وی گفت: خانه ایشان بسیار ساده است و حتی آیت الله سیستانی هم سفارش کرده بود که طلاب به منزل و بیرونی منزل آیت الله حجت در قم بروند و ببیند که ایشان در چه درجه‌ای از زهد بوده است و زندگی ایشان را اسوه و الگوی خود کنند.

وی با اشاره به بعدی که تکلیف زنان پیامبر را در ارج و قرب بیان می‌کند تصریح کرد: در این آیه بیان شده است که شما مثل دیگر زنان امت نیستید که در اینجا علمای اهل سنت این آیه را دلیلی بر اوج مقام آنها ذکر می‌کنند ولی در ادامه آیه بیان شده است که شما مثل زنان دیگر نیستید اگر متقی و پرهیزگار باشید یعنی با قید تقوا مقام آنها را بالاتر از زنان دیگر دانسته است.

captcha