انتقاد آیت‌الله العظمی سبحانی از رواج عمل جراحی بینی/ تشریح ویژگی منافقان
کد خبر: 3322122
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹

انتقاد آیت‌الله العظمی سبحانی از رواج عمل جراحی بینی/ تشریح ویژگی منافقان

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه خداوند ما را به احسن صور آفریده است از رواج عمل جراحی بینی در کشور به تقلید از دنیای غرب انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی ظهر امروز 10 تیرماه در جلسه تفسیر سوره احزاب در مدرسه علمیه حجتیه قم گفت: یکی از مسایل بسیار مهمی که قرآن روی آن تاکید دارد، بحث نفاق و منافقون است؛ یکی از محققان مصری مدعی شده است که سه جزء قرآن درباره نفاق و منافقون است.

وی افزود: از ویژگی‌های منافقین عصر رسول خدا می‌توان به ترسو بودن آنها اشاره کرد؛ خداوند در آیه 19 به بعد به این ویژگی اشاره و بیان می‌کند که این افراد به حدی ترسو هستند که با رهبری لشکر احزاب باز هم می‌ترسند.

این مرجع تقلید عنوان کرد: امام علی(ع) به ریشه این ترس اشاره می‌کنند و می‌فرمایند که بخل و حرص و ترس زیاد باعث می‌شود که انسان اعتماد به خدا را از دست بدهد.

وی گفت: از خصایل بشری است که تا حد اعتدال آن‌ها مشکلی ایجاد نمی کند؛ تمام این ویژگی‌ها تا حدی خوب است ولی اگر از همان حد کم تجاوز کند دیگر این صفات در انسان موجب رذیله شدن کارهای انسان می‌شود و انسانی که به خدا اعتماد داشته باشد این همه حریص و بخیل و ترسو نمی‌شود.

آیت‌الله سبحانی بیان کرد: قرآن می‌فرماید که اگر دو مرتبه این جمعیت ده هزار نفری برگردند این افراد از مدینه گریزان شده و در بیابان‌ها زندگی می‌کنند؛ برخی از افراد جاهل این آیه را در مذمت اعراب می‌دانند در حالی که در این آیه اعراب به معنای بیابانی است نه عرب.

وی افزود: در این بین جوانانی که پیامبر آنها را تربیت کرده بودند این گونه نبودند و ماندند و مقاومت کردند؛ در سال 1360 هجری قمری یا 1320 شمسی ایران از سه راه مورد اشغال واقع شد؛ انگلیس و آمریکا از جنوب و روس‌ها از شمال آمدند؛ در آن زمان هنگام سحر هر کسی که به هر وسیله صوتی و آهنگین می‌رسید به آن دست می زد تا مردم از خواب بیدار شوند و سحری بخورند؛ در همان شب اول در سال اول که یک ماه این صدها بلند می‌شد سربازان آمریکایی و انگلیسی به قدری در همین قم ترسیده بودند که فکر می‌کردند که آلمان‌ها به آنها حمله می‌کنند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: این منافقان که به بیابان رفتند به قدری خبیث بودند که همیشه از مدینه خبر می‌گرفتند که پیروز نهایی که بود و می‌خواهند ببیند که آیا پیروزی واقع شده است یا شکست.

وی گفت: ویژگی دیگر آنها این بود که این افراد اگر هم به نزد پیامبر بر می‌گردند کمی از آنها حاضر هستند که به جبهه بروند و یا در کنار آن خندق نگاهبانی دهند و به همین خاطر خداوند به پیامبر نسبت به این افراد هشدار می‌دهد.

لزوم رواج قرآن‌خوانی در بین مردم

آیت‌الله سبحانی اظهار کرد: مردم در زمان قدیم شب‌ها یا شاهنامه می‌خواندند یا داستان ولی تمام قرآن معرفت و درس و پند و اندرز عمیق معرفتی است که باید در بین ما جاری باشد.

وی افزود: غربی‌ها در ایران و جوامع اسلامی الگوسازی می‌کنند؛ در قدیم الگوسازی آنها روی بیتل‌ها استوار بود ولی هرساله مدل‌های الگویی آنها تغییر می‌کنند و آنها سعی می‌کنند با ساخت و ارایه این الگوها مردم مسلمانان را مقلد خود کنند.

تقلید در مسایل منفی جایز نیست

این مرجع تقلید بیانن کرد: پیامبر اکرم اسوه و الگوی به تمام معنا است و خداوند به مسلمانان بیان می‌کند که این مسلمانان از این پیامبر الگو و اسوه برای زندگی خود بگیرید؛ امام راحل برای طلاب در زمان استادی در این حوزه یک الگو کامل بود از این رو تقلید در مسائل مثبت خوب است ولی در مسائل منفی نباید از کسی تبلیغ کنیم.

وی گفت: الان در ایران ما یک بیماری خاصی به نام جراحی بینی پیدا شده است؛ کسانی که فکر می‌کنند بینی آنها از نظر آفرینش ناقص است سعی می‌کنند جراحی بینی کنند تا بینی آنها شکل غربی‌ها باشد در حالی که خداوند ما را به احسن صور آفریده است دیگر این عمل چه معنی دارد؟

آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: اسوه باید پاک، عالم، زاهد و پیغمبر و امام یا مرجع تقلید یا معلم خوب باشد تا الگویی که از او می‌گیریم ما را از راه درست دور نسازد.

وی افزود: امام علی(ع) فرمودند که در جنگ احد نزدیک‌ترین فرد به دشمن، پیامبر اکرم بود و هر وقت شری ما را می‌گرفت به وسیله پیامبر در مقابل خود سپر قرار می‌دادیم؛ پیامبر فرمانده بود ولی از همه یاران به دشمن نزدیکتر بود.

captcha