لزوم پیوند مدارس و مساجد در امر نماز
کد خبر: 3315909
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۱
قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی مطرح کرد

لزوم پیوند مدارس و مساجد در امر نماز

گروه جامعه: قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی گفت: طبیعتاً جوانان و نوجوانان دوره متوسطه یک وعده نماز در مدرسه هستند و امکان حضورشان در مساجد وجود ندارد، بنابراین راه حلی که می‌توان ارائه داد پیوند بین مدرسه و مسجد است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی عنوان کرد: کمبود حضور جوانان در مساجد در این برهه تاریخی طبیعتاً به چشم می‌آید، منتها راه حل این مسئله و ایجاد بهبود در این وضعیت، مستلزم شناسایی عوامل این پدیده و رخداد است. اگر این موانع را رفع کنیم، به همین میزان شاهد حضور چشمگیر‌تر جوانان در مساجد خواهیم بود. بنابراین در نمونه‌هایی از مساجد همچنان حضور چشمگیر جوانان را می‌بینیم، بازخوانی این تجربه‌ها برای الگوگیری از رفتار مساجد نمونه مناسب است.

وی درباره موانع پیش‌رو برای جذب جوانان در مساجد گفت: نخست اینکه اشتغالات علمی جوانان و فاصله فیزیکی بین محل آموزش و مکان مساجد زیاد است، طبیعتاً جوانان و نوجوانان دوره متوسطه یک وعده نماز در مدرسه هستند و امکان حضورشان در مساجد وجود ندارد، بنابراین در نقطه مقابل راه حلی که می‌توان انجام داد پیوند بین مدرسه و مسجد است تا از این طریق ارتباط بین جوانان و مساجد بهتر برقرار شود.

حجت‌الاسلام پیروزمند در ادامه افزود: نکته دوم کمبود روحانیت در مساجد یا عدم حضور کافی روحانیت در مساجد است، در عین اینکه در تعداد مساجد نسبت به جمعیت با کمبود روبه رو هستیم اما در همین مساجد که شاید حدود 70 هزار باب باشند، تعداد قابل توجهی فاقد نماز جماعت هستند و در آنهایی هم که اقامه می‌شود، یا فقط در یک وعده است یا با حضور پیش‌نماز مکلا (غیر روحانی) است. گاهی هم به دلیل اشتغالات دیگر روحانی مسجد و فاصله مکانی منزل روحانی و مساجد باعث می‌شود امکان حضور روحانیت در مساجد فراهم نشود.

وی درباره راه‌حل‌های رفع این مشکل گفت: اولاً حوزه‌های علمیه به تربیت روحانیونی که توانمندی هدایت مساجد را دارند، همت کنند و حتی رشته‌های تحصیلی در این زمینه ایجاد شود و موانعی که برای وقت‌گذاری بیشتر روحانی در مساجد هم هست مرتفع شود، بهرحال روحانی مجبور است که کار دیگری هم داشته باشد و این بر ارتباط مساجد و مردم و حضور محتوایی و فرهنگی که روحانی در مسجد می‌تواند داشته باشد، خلل وارد می‌کند.

پیروزمند یادآور شد: نکته بعدی اختلافاتی است که بین هیئت امنا و روحانیون در برخی مساجد وجود داشته باشد یا عدم تحمل حضور جوانان در مساجد توسط هیئت امنای مساجد و نسل‌های گذشته مساجد وجود داشته باشد، بهرحال جوانان جنب و جوش خاصی دارند ممکن است آرامش مسجد را در بدو امر به هم بزند و باید بتوان نظم را در عین فضای معنوی مسجد ایجاد کرد و این حضور متفاوت را هم پذیرفت و تحمل کرد.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به اینکه تنوع دادن به فعالیت‌های فرهنگی مساجد مهم است چرا که جوانی اقتضائات خاص خود را دارد، توضیح داد: جوان باید احساس کند با آمدن به مسجد اطلاعات مفیدی عایدش می‌‌شود و بداند تفریحات مناسب با رعایت شئون اسلامی می‌تواند فرصت‌هایی را برای او ایجاد و دوستان خوبی داشته باشد، بنابراین تلاش می‌کند حداقل یک وعده نماز را در مسجد تجربه کند.

وی گفت: البته عوامل بازدارنده دیگری هم وجود دارد نظیر دسترسی به مساجد؛ ممکن است برخی علاقه‌مند به مسجد باشند ولی به دلیل دور بودن مسافت از منزلشان عملاً چنین توفیقی حاصل نشود.
پیروزمند در پایان اظهار داشت: مجموعه‌هایی همچون بسیج و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید با قوت بیشتری در مساجد حضور یابند و هماهنگی با امام جماعت برایشان یک اصل باشد، در این صورت چه بسا بتوانیم شاهد حضور بیشتر جوانان در مساجد باشیم.

captcha