انتظار ظهور مهدی(عج) ارتقای سلامت روان را به دنبال دارد
کد خبر: 3310733
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۹
اسدی تبیین کرد:

انتظار ظهور مهدی(عج) ارتقای سلامت روان را به دنبال دارد

گروه سلامت: معاون اجرایی اداره سلامت روان وزارت بهداشت با توضیح نحوه عملکرد انتظار ظهور امام زمان(عج) در کاهش تنش‌های فردی و اضطراب و استرس گفت: انتظار ظهور مهدی(عج) ارتقای سلامت روان جامعه و امید به زندگی را به دنبال دارد.

علی اسدی، معاون اجرایی اداره سلامت روان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) انتظار فرج امام زمان(ع) را یکی از تکیه‌گاه‌هایی دانست که می‌تواند امید را در میان مسلمانان زنده نگه‌ داشته و موجب حفظ و ارتقای سلامت روان جامعه شود.
وی تصریح کرد: واقعیت این است یکی از چیزهایی که تمامی انسان‌ها از نظر روانی به آن نیاز دارند و به عنوان تکیه‌گاه روانی عاطفی برای همه انسان‌ها فارغ از هر دین و مذهب و اعتقادی وجود دارد به دنبال یک منبع و یک منشأ قدرت فراتر از خودشان می‌گردند.
اسدی افزود: در کل انسان موجودی است که وقتی احساس می‌کند تنها است یا حمایتی ندارد یا به جایی تکیه ندارد و یا به جایی وصل نیست از نظر روانی اعتماد به نفسش متزلزل می‌شود و دچار اضطراب و استرس خاصی می‌شود و این اضطراب و استرس می‌تواند در نوع عملکرد، رفتار اجتماعی، تحصیل، شغل و روابط خانوادگی آن اثر بگذارد؛ در حقیقت انسان دچار اضطراب و استرس می‌شود و عملکرد زندگی آنها تحت تاثیر آن استرس و اضطراب قرار می‌گیرد.
احساس تنهایی عامل اصلی اضطراب
وی احساس تنهایی را یکی از عوامل استرس خواند و عنوان کرد: یکی از چیزهایی که استرس و اضطراب را در انسان به وجود می‌آورد این است که احساس کنند تنها هستند و به جایی و منبعی وصل نیستند، لذا از نظر روانی انسان‌ها دنبال یک جایگاه امن می‌گردند که آن هم جایگاه امن الهی است.
معاون اجرایی اداره سلامت و روان وزارت بهداشت اظهار کرد: این جستجو به دنبال جایگاه امن الهی  در جوامع و فرهنگ‌های مختلف به شکل‌های مختلف آموزش داده شده و یادگیری می‌شود، برای کسی که به مسیحیت باور دارد مأمن امن الهی آن حضرت عیسی(ع) می‌شود که در تمامی ادیان و مذاهب این داستان به شکل‌های مختلف وجود دارد.
باورهای ذاتی می‌توانند به انسان کمک روانی بدهند
وی بیان کرد: این باورها به صورت ذاتی در انسان‌ها به وجود می‌آید، انسان‌ها یک جایی احساس می‌کنند باور‌های دینی آنان می‌تواند به آنها کمک فکری، روانی بدهد به آن وصل می‌شوند و از آن انتظار کمک دارند.
اسدی توضیح داد: در مذهب ما مسلمانان هم این مسئله صادق است که روزی مهدی موعود(ع) می‌رسد و دنیا را نجات می‌دهد، شاید این در خیلی از جاها به عنوان یک سخن سمبلیک مطرح شود، اما واقعیت این است که انسان‌ها دوست ندارند چیزی را از دست بدهند؛ همچنین دوست ندارند یک چیز بهتر و زیباتری مانند مهدی موعود(ص) وجود داشته باشد.
انتظار ظهور برای ستمدیدگان منتظر اجرای عدالت امنیت خاطر به همراه دارد
وی ادامه داد: از سوی دیگر انتظار برای ظهور امام زمان(عج) برای ستمدیدگان و آنهایی که احساس می‌کنند حق آنها در جامعه خورده شده و توان آن را ندارند که حق خود را بستانند، نوعی اطمینان خاطر روانی به وجود می‌آورد که می‌توانند با ظهور موعود انتقام بگیرند.
این روانشناس وزرات بهداشت تأکید کرد: موضوع این است که باور داشتن به اینکه بالاخره ظهور به وقوع می‌پیوندد و کسی وجود دارد و شرایطی را به وجود می‌آورد که زمانه و روزگار و روابط انسان‌ها بهتر می‌شود، عدل و داد بهتر از آن چیزی که اکنون در دنیا حاکم است گسترش پیدا می‌کند، این مسئله امنیت روانی را برای افراد به وجود می‌آورد.
با  وجود انتظار فرج احساس ناامیدی و پوچی از بین رفته و امید در جامعه بالا می‌رود
وی اضافه کرد: همچنین این امید به ظهور احساس ناامیدی را کاهش داده و انگیزه و امیدواری را بالا می‌برد همچنین موجب ارتقای اعتماد به نفس افراد شده، استرس و اضطراب را از بین می‌برد؛ وقتی چنین اتفاق‌های خوشایندی بیفتد افسردگی انسان‌ها کم شده و امید به زندگی در جامعه بالا می‌رود.
اسدی اظهار کرد: امید کمک می‌کند که از نظر روانی و خُلقی انسان‌ها بهتر و شادتر باشند، انگیزه‌های بهتری داشته و به همین دلیل وقتی یک کسی براساس یک اعتقاد باور دارد که یک روز  کسی می‌آید و عدالت را برقرار می‌کند، در انتظار فرا رسیدن آن روز امیدوارانه زندگی خود را طی می‌کند و روزگارش را بهتر سپری می‌کند، چون دچار یاس و ناامیدی و بیهودگی هم نمی‌شود.

captcha