فساد اعتماد مردم به حاکمیت را تهدید می‌کند/ دستگاه‌های نظارتی هم باید پاسخگو باشند
کد خبر: 3221874
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
معاون اول رئیس جمهور:

فساد اعتماد مردم به حاکمیت را تهدید می‌کند/ دستگاه‌های نظارتی هم باید پاسخگو باشند

گروه اقتصاد: جهانگیری با بیان اینکه فساد بنیان‌های اجتماعی و اقتصادی کشور را تهدید می‌کند گفت: بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی در ایران اعتماد مردم به حاکمیت است که امروز فساد همانند خوره به جان این اعتماد افتاده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، عصر دیروز در نشست اعضای کارگروه‌های ارتقاء سلامت نظام اداری دستگاه‌های اجرایی اظهار کرد: فساد توسعه کشور را با اخلال مواجه می‌کند و ضمن عقب راندن بخش خصوصی، چرخ حکمرانی خوب را از کار می‌اندازد. فساد احساس بی‌اعتمادی در مردم را تقویت و سرمایه‌های اجتماعی را تهدید می‌کند.

موضوع بابک زنجانی از ذهن مردم پاک نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه موضوع بابک زنجانی به سادگی از ذهن مردم کشور پاک نمی‌شود خاطر نشان کرد:‌ چگونه ممکن است که یک نفر بیش از یک و نیم میلیارد دلار نفت کشور را به این بهانه که می‌خواهد آن را بفروشد در اختیار بگیرد و در کنار آن بیش از یک میلیارد دلار پول کشور را هم در اختیار این شخص قرار دهند که آن را در میان پیمانکاران نفتی توزیع کند و سرانجام این اتفاق رخ دهد که دو میلیارد و هفتصد میلیون دلار پول مردم و کشور هنوز برگردانده نشده است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: این شخص هم اکنون بیش از یک سال است که در زندان بسر می‌برد و هنوز مشخص نیست که این پول‌ها کجاست و من مطمئنم که به هیچ عنوان نمی‌توان این رقم را ظرف یکی دو سال خرج کرد. این پول‌ها باید درجایی داخل یا خارج کشور باشد که باید بگوید.

باید مشخص شود بابک زنجانی چگونه به سیستم ورود کرده

وی با تأکید براینکه مسئولین قضایی باید محل این پول‌ها را کشف کنند و دولت هم هر گونه همکاری لازم باشد انجام می‌دهد، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم باید پشت پرده این جریان معلوم شود که چگونه بابک زنجانی توانسته به این سیستم ورود کند؟

جهانگیری اضافه کرد: چرا باید از طرح اینگونه مسائل هراس داشته باشیم؟ تا این مسائل مشخص و روشن نشود بابک زنجانی‌ها در این کشور بوجود خواهند آمد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه از فساد بعنوان تهدید کننده امنیت اجتماعی کشور نام برد و با بیان اینکه فساد نهادهای کشور را ناکارآمد می کند، تصریح کرد: فساد موجب شکاف طبقاتی، فقر و تبعیض می‌شود و البته به این نکته نیز باید توجه داشته باشیم که مبارزه با فساد نیازمند بررسی‌های دقیق از جنبه‌های گوناگون نظیر جامعه‌شناسی، حقوقی و جرم شناسی است؛ چرا که فساد پدیده ای پیچیده است و نمی‌توان با چند حرکت ساده آن را از میان برداشت.

هرگاه مسئولین احساس کردند نباید پاسخگو باشند، فساد بیشتر شد

وی افزود: میزان فساد در یک جامعه به میزان مشارکت مردم در نظام تصمیم‌گیری و نظارت و کنترل بر رفتار مسئولین و میزان پاسخگویی آنها وابسته است و در هر دوره که مسئولین احساس کردند که نباید پاسخ بدهند و نظارت و کنترلی بر آنها وجود ندارد، فساد در کشور بیشتر شد.

جهانگیری با تاکید براینکه باید از کارهای حاشیه‌ای عبور کرده و آسیب‌شناسی کنیم، بر لزوم جلوگیری از سیاسی شدن مبارزه با فساد تاکید کرد و افزود: آنجا که مبارزه با فساد سیاسی شده و تبدیل به حربه‌ای علیه رقیب گردید حتماً آسیب هایی وارد می‌شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین با تاکید بر لزوم پاسخگویی همه دستگاه ها نسبت به اتفاقات و عملکرد زیر مجموعه خود این سوال را مطرح کرد که چگونه ممکن است در قوه مجریه با وجود بازرسی، حراست و بخش های نظارتی تخلفات تکراری و مشابه رخ دهد؟

وی افزود: برای من قابل قبول نیست که گفته می شود در یک شعبه بانک 625 مورد چک بلامحل صادر شده و هیچ مسئولی از حراست و مدیران آن شعبه گرفته تا مسئولین و بخش های نظارتی بانک مرکزی از این موضوع مطلع نشده اند. مگر می شود یک خلاف این همه تکرار شود و مسئولین از آن با خبر نشوند؟

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه باید همه را مکلف به پاسخگویی کنیم گفت: اگر اتفاقی مانند بابک زنجانی در این دولت بوجود آید بنده احساس می کنم که دیگر نباید درمسئولیت بمانم و وزیری که در حوزه وظایف او چنین تخلفی رخ دهد نیز صلاحیت کار نخواهد داشت.

دستگاه‌های نظارتی هم باید پاسخگو باشند

جهانگیری افزود: دستگاه های نظارتی نیز باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند. باید هم در قبال کارهایی که احیاناً خلاف بوده و انجام داده اند و هم به دلیل کارهایی که باید انجام می دادند و از آن غفلت کردند، پاسخگو باشند.

وی با اشاره به ایجاد شدن سامانه های نظارتی در بانک مرکزی و سایر دستگاه ها، بر لزوم فعال شدن کامل این سامانه ها تاکید کرد و گفت: استفاده از این روش ها حتماً می تواند در پیشگیری از فساد موثر باشد.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مسائل اقتصادی کشور به نقطه حساس و تعیین کننده ای رسیده است گفت: امروز نیازمند برداشتن گامهای بلندی در توسعه اقتصادی هستیم چرا که تعداد نیروهای جویای کار در کشور زیاد شده و هر سال نیز به تعداد آنها افزوده می شود.

جهانگیری دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی و ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال را یک ضرورت اجباری برای کشور خواند و گفت: البته بعید می دانم با شرایط فعلی بتوانیم به این اهداف دست پیدا کنیم اما در هر صورت اینها ضرورت های اجتناب ناپذیری هستند که باید برای آن تلاش کنیم.

وی توسعه، رشد اقتصادی و اشتغالزایی را یک ضرورت جدی دانست و گفت: دستیابی به این اهداف الزاماتی دارد که مسئولین کشور باید این الزامات را رعایت کرده و باید بدانیم که تنها با تکرار حرفها و بیان واژه های خوب نمی توانیم به نتایج دلخواه دست پیدا کنیم.

معاون اول رییس جمهور افزود: یکی از این الزامات تامین منابع مالی است و برای رسیدن به این اهداف حدود هزار هزار میلیارد تومان یعنی معادل سیصد میلیارد دلار سرمایه گذاری در یک دوره پنج ساله نیاز داریم که این بدان معناست که در طول این پنج سال باید به طورمیانگین سالانه 60 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام دهیم.

وی افزود: دولت براساس اصل 44 قانون اساسی دیگر نمی تواند کار جدی در زمینه اشتغالزایی انجام دهد و متاسفانه بدنه دولت بسیار بزرگ شده و به نقطه ای رسیده که تنها قادر است با زحمت هزینه های جاری خود را تامین کند.

جهانگیری با بیان اینکه حل مسائل اقتصادی و اجرایی کشور نیازمند سرمایه گذاری جدی از سوی بخش خصوصی است تصریح کرد: باید برای بخش خصوصی اعتماد و امنیت ایجاد کنیم تا بتواند با خیالی آسوده به اقتصاد کشور ورود کند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: کشور برای نجات از این شرایط راهی جز میدان دادن به بخش خصوصی ندارد و کسی که دلسوز جمهوری اسلامی است باید برای بخش خصوصی راه باز کند.

وی همچنین با تاکید بر لزوم جذب سرمایه های خارجی و نیز جذب ایرانیان مقیم خارج از کشور برای سرمایه گذاری گفت: اگر رفتار ما با بخش خصوصی داخلی اطمینان بخش باشد آنگاه می توان انتظار داشت که سرمایه گذاران خارجی نیز اقدام به سرمایه گذاری در ایران کنند.

مبارزه با فساد از مطالبات بخش خصوصی است

جهانگیری با بیان اینکه مسئله فساد یکی از دغدغه های اصلی بخش خصوصی است گفت: بخش خصوصی همواره مبارزه با فساد را مطالبه کرده است چرا که بخش خصوصی از شرایط فساد ناراضی است و می گوید با وجود نرخ سود موجود و قوانین و مقررات دست و پاگیر چگونه می توانم فعالیت کنم در حالیکه برخی افراد با توسل به برخی اقدامات یک شبه به ثروت های باد آورده می رسند.

معاون اول رییس جمهور با یاد آوری فساد 3 هزار میلیاردی، گفت: من در همان زمان در مصاحبه ای عنوان کردم که یک صنعتگر قدیمی را می شناسم که سه نسل است که در ایران مشغول فعالیت صنعتی است و با برآوردهای انجام شده احساس می کنم حداکثر میزان دریافت تسهیلات این خانواده صنعتگر از نظام بانکی حداکثر 200 میلیارد تومان بوده است و حالا این سوال مطرح می شود که چگونه یک فرد ظرف چند سال می تواند دارایی 3 هزار میلیاردی بدست آورد. طبیعتاً بخش خصوصی با دیدن این گونه موارد از حضور و فعالیت دلسرد می شود.

جهانگیری در ادامه سخنان خود با تاکید براینکه باید با واگذاری امور، دولت را کوچک کنیم گفت: باید مراجعات مردم به بخش های دولتی تا حد امکان محدود باشد و نباید جایی که می توان کار مردم را با یک امضاء انجام داد، کار آنها را پیچیده کنیم.

معاون اول رییس جمهور گفت: یکی از کارهایی که باید بطور جدی آن را دنبال کنیم این است که مسئولین هر دستگاه اجرایی گلوگاه های اصلی ایجاد فساد را پیدا کنند و در جلسات هفتگی به بررسی این موضوع بپردازند که گلوگاه های احتمالی در حوزه مسئولیت آنها چیست.

جهانگیری ادامه داد: هیچکس به اندازه مسئولین یک دستگاه اجرایی اشراف ندارد که بتواند گلوگاه ها را پیدا کند بنابراین اگر مسئولین مصمم باشند قادر خواهند بود از وقوع فساد جلوگیری نمایند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از راه های ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی همین مبارزه با فساد است البته انتظار می رود که دستگاه های اجرایی این مبارزه با فساد را با حساسیت کامل انجام دهند تا به بخش خصوصی و سرمایه گذاری آسیبی وارد نشود.

دولت در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی ندارد

جهانگیری با تأکید براینکه دولت در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی نداشته و با هیچ کس رودربایستی ندارد اظهار داشت: پیشگیری از وقوع فساد نسبت به مبارزه از اولویت برخوردار است و دستگاه‌های اجرایی خود می‌توانند به خوبی در زمینه پیشگیری گام بردارند.

وی با اشاره به نامه رئیس مجلس به رئیس جمهور که اخیراً ارسال شده گفت: این نامه دارای یک ضمیمه است که این ضمیمه گزارشی از سوی یک دستگاه نظارتی است که بسیار تکان‌دهنده است و لازم است کسانی‌که دولت را به اشتباه به اعطای رانت متهم کرده بودند، این گزارش را مطالعه کنند و رقم‌ها را ببینند.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید براینکه قبح فساد نباید در کشور شکسته شود به برخی اتفاقات در سال‌های گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: روزی که در ارتباط با مقامات ارشد دولت اتهاماتی مطرح شد، لازم بود به سرعت تعیین تکلیف و بررسی شود که اگر این اتهام غلط بوده به افکار عمومی اعلام گردد و اگر اتهام درست بوده با آن مقام برخورد شود زیرا ده‌ها مدیر زیرمجموعه آن مقام ارشد هستند و ممکن است قبح فساد برای آنها از بین برود.

جهانگیری افزود: در مبارزه با فساد باید صدای بلندگوها را کم کرده و در عوض نورافکن‌ها را روشن کنیم تا همه چیز به‌صورت شفاف در دسترس مردم قرار گیرد و اشتباهات هر کس به راحتی مشخص شود.

captcha