شماره ۷۲ قبسات منتشر شد
کد خبر: 3179045
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹

شماره ۷۲ قبسات منتشر شد

گروه اندیشه: شماره ۷۲ فصلنامه قبسات منتشر شد.


به گزارش خبرگزاری بین‎‌المللی قرآن (ایکنا)، شماره 72 فصلنامه قبسات با صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی علی اکبر رشاد و سردبیری محمد محمدرضایی منتشر شد.

در این شماره از فصلنامه قبسات می‌توان نقد نگاه تطبیقی محمد ارکون به عقل اسلامی و عقل غربی نوشته محمد عرب‌صالحی و سعید متقی‌فر، معانی و کاربردهای عقل در رساله فی العقل فارابی به قلم طاهره کمالی‌زاده، تعطیل در عرفان اسلامی اثر محمد مهدی گرجیان و عمار فوزی، نقش انگاره «حقیقت و رقیقت» در تحکیم و تبیین باورهای دینی نگاشته محمدرضا ارشادی‌نیا، ویتگنشتاین و تقرب انسان به ساحت امر برتر(خدا) نوشته محمد محمدرضایی و حسین رمضانی، مبانی کلامی و عرصه‌های پیشرفت کاری از قاسم ترخان،  بررسی و تحلیل نظریه عدمیت شر از منظر صدرالمتألهین نگاشته سیدحسن بطحایی، محمدرضا ضمیری، عبدالحمید فلاح‌نژاد و محمدجواد طالبی‌چاری و  پیوند سیاست و شریعت با تمرکز بر ویژگی های رئیس مدینه، در اندیشه افلاطون و ملاصدرا کاری از زهرا محمدی محمدیه و جهانگیر مسعودی را مطالعه کرد.

در چکیده مقاله پیوند سیاست و شریعت با تمرکز بر ویژگی های رئیس مدینه، در اندیشه افلاطون و ملاصدرا می‌خوانیم برخلاف آنچه مشهور است، افلاطون و نیز ملاصدرا در باب مدینه فاضله و ویژگی‌های رییس این مدینه یک نظریه ندارند، بلکه این دو فیلسوف، واجد دو نظریه، یکی آرمان‌گرایانه و دیگری واقع‌گرایانه هستند که عاملی تاثیرگذار در چگونگی ارتباط سیاست و شریعت در نظام فلسفی آن دو است. در این پژوهش سعی بر آن است تا با بررسی دو نظریه آرمان‌گرایانه و واقع‌گرایانه و چگونگی تاثیرگذاری آن بر کیفیت رابطه سیاست و شریعت تشابهات و افتراقات آرا آن دو اندیشمند آشکار و واکاوی شود.





نویسندگان در مقدمه مقاله ویتگنشتاین و تقرّب انسان به ساحت امر برتر (خدا) نوشته‌اند: این مقاله در نظر دارد تا انگاره ویتگنشتاین را از حقیقت الاهی بیان کند. حقیقتی که ویتگنشتاین از آن با تعبیر «امر برتر» و «خدا» یاد کرده است. از آن جهت که ابعاد این انگاره مبتنی بر مبانی فلسفی ویتگنشتاین تحقق و تعین یافته است، با نگاه به کلیت فرآیند تامل فلسفی در نظر ویتگنشتاین، عملا به نوعی تقرب یا نزدیک شدن انسان به ساحت حقیقت الهی روبروییم. از این‌رو این مقاله تعابیر و دیدگاه‌های ویتگنشتاین از هویت امر برتر یا خدا، چگونگی اثبات و یا سخن گفتن درباره خدا، ارزش معرفتی و هنجاری توصیفات و تعابیر مابعد‌الطبیعی ما از حقیقت الاهی و تاثیر آن حقیقت در زندگی انسان و نسبت انسان با آن و ...، مسائلی هستند که در این مقاله بدان‌ها توجه خواهیم کرد.

علاقمندان می توانند برای تهیه این فصلنامه به سایت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی http://poiict.org/category/qabsat مراجعه کنند.

captcha