معرفی اسراف و تخریب محیط زیست به عنوان منکر در ادبیات حفاظت محیط زیست
کد خبر: 3142865
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸
ابتکار اعلام کرد:

معرفی اسراف و تخریب محیط زیست به عنوان منکر در ادبیات حفاظت محیط زیست

گروه سلامت : رئیس سازمان محیط زیست طی نشستی خبری با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص حفاظت از محیط زیست به عنوان یک معروف، گفت: به معرفی اسراف و تخریب محیط زیست به عنوان منکر در ادبیات حفاظت محیط زیست خواهیم پرداخت

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت روز زمین پاک امروز 25 فروردین‌ماه در محل سازمان محیط زیست در پارک طبیعت پردیسان برگزار شد.

در این نشست ابتکار با اشاره به دیدار فعالان محیط زیستی با رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: یکی از مسائل مهم امر به معروف و نهی از منکر از منظر مقام معظم رهبری حفاظت از محیط زیست است، وقتی یک آلودگی صورت می‌پذیرد در واقع یک منکر رخ داده است. رئیس جمهوری هم تأکید کرده‌اند اسراف به خصوص در آب یک منکر است.

برنامه‌‌های مشترک با آموزش پرورش برای اصلاح رویکردهای آموزشی در حوزه محیط زیست

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در این رابطه به معرفی اسراف و تخریب محیط زیست به عنوان منکر در ادبیات حفاظت محیط زیست خواهیم پرداخت و سعی می‌شود با همکاری آموزش و پرورش و وزارت علوم با رویکردی علمی این مسئله را در کتاب‌های آموزشی بگنجانیم.

وی ادامه داد: در مورد اسراف آب که بسیار اهمیت دارد، در حوزه آموزش رسمی برنامه‌های مشترک خوبی با آموزش و پرورش برای اصلاح موارد زیادی که در کتاب‌های آموزشی و درسی وجود دارد در دست اقدام داریم.

فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی رفتار سالم در مصرف آب

ابتکار با اشاره به نقش رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما در رابطه با فرهنگ‌سازی شیوه زندگی سالم اظهارکرد: در دوره جدید فعالیت سازمان صدا و سیما با مدیر عامل آن در رابطه با فرهنگ سازی شیوه زندگی سالم و جریان‌سازی حفاظت از محیط زیست مکاتباتی انجام شده‌است و امیدواریم رفتارهای سالم اجتماعی در حوزه محیط زیست به خصوص مصرف آب به یک جریان اجتماعی تبدیل شود.

آموزش به کودکان و توسعه مدارس محیط زیستی

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران در ادامه به بیان اقدامات این سازمان در راستای آموزش رفتارهای سالم محیط زیستی به کودکان پرداخت و اظهار کرد: از جمله تلاش‌های سازمان حفاظت از محیط زیست در بحث آموزش مسائل محیط زیستی و اتخاذ رفتارهای سالم زیست محیطی و ترویج و توسعه مدارس محیط زیستی است که امید می‌رود به زودی بتوان گزارش‌های خوبی از همکاری‌های مشترک این سازمان با آموزش و پرورش در راستای توسعه مدارس محیط زیستی ارائه داد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مدارس زیست محیطی در تهران و برخی شهرستان‌ها در حال فعالیت هستند و تلاش می‌شود این مدارس با رویکردهای متفاوت محیطی زیستی توسعه داده شوند و آنها را با مدارس محیط زیستی بین‌المللی محیط‌ زیستی ارتباط داد.

تصویب دو لایحه از سوی دولت در رابطه با مدیرت پسماند و خاک

ابتکار با اعلام اینکه به زودی و همزمان با روز زمین پاک از سوی هیئت دولت در موضوع‌های مدیریت پسماند و خاک دو مصوبه خواهیم داشت گفت: در برنامه مدیریت پسماند در کمیسیون‌های مربوطه وظایف و مسئولیت‌های ارگان‌های مختلف دولتی و میزان اعتبار اختصاص داده، تعریف شده است.

وی ادامه داد: همه مراحل لایحه خاک نیز تدوین شده و آماده تصویب است که امید می‌رود هیئت دولت آن را مقارن با روز زمین پاک در سوم اردیبهشت‌ماه به تصویب برساند.

پیگیری مسائل مربوط به مدیرت پسماند

ابتکار با اشاره به اهمیت موضوع پسماندها در زندگی انسان‌ها گفت: به شدت موضوع پسماندها را پیگیری می‌کنیم، خوشبختانه در اواخر سال گذشته همکاری‌های مفیدی در زمینه مدیریت پسماند با وزارت کشور صورت پذیرفته است.

وی ادامه داد: مدیریت پسماندهای شهری و خانگی با شهرداری و شورای شهر است که سازمان محیط زیست از آنان خواسته است برنامه خود به این سازمان ارائه دهند.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر نقش مردم و شهروندان در مدیریت پسماند اظهار کرد: باید به مردم آموزش داد تا انتخاب‌های بهتری داشته و پسماندهای کمتری تولید کنند؛ بسیاری از شهر‌های بزرگ جهان سیستمی برای جمع‌آوری پسماند ندارند زیرا که عمده مسئولیت بر عهده شهروندان در کم کردن پسماندهای تولیدی است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به خطر پسماندهای بیمارستانی، گفت: این موضع یکی از مهم‌ترین مسائل مورد توجه سازمان حفاظت از محیط زیست است که خوشبختانه در این زمینه با وزارت بهداشت تفاهم خوبی صورت پذیرفته است.

آغاز رقابت‌های سالانه صنعت سبز از اردیبهشت‌ماه سال جاری

ابتکار با اعلام حمایت از صنعت سبز عنوان کرد: یکی از اقداماتی که در سازمان محیط زیست احیا شده است بحث حمایت از صنعت سبز و تعین شاخص‌هایی برای آن است که قرار است همزمان با روز زمین موضوع رقابت صنعت سبز را مطرح کرده و به معرفی برندهای سبز بپردازیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کرد: از این پس هرساله رقابت‌های صنعت سبز را خواهیم داشت و در یک روز پیش از روز زمین پاک به معرفی برندهای سبز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست خواهیم پرداخت.

وی همچنین در رابطه با موضوع آلودگی هوا و پدیده گرد و غبار یادآور شد: مناقشات اخیر در کشور عراق اثرات مخرب زیست محیط فراوانی داشته است که اخیرا مکاتباتی با معاون محیط زیست سازمان ملل در این زمینه انجام شده است.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید!
 

captcha