سال پربار ۹۳؛ از انتشار جلد ۱۲ دایرة‌المعارف قرآن تا تدوین مجلد دوم دانشنامه نوجوانان
کد خبر: 3059543
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن تشریح کرد:

سال پربار ۹۳؛ از انتشار جلد ۱۲ دایرة‌المعارف قرآن تا تدوین مجلد دوم دانشنامه نوجوانان

گروه ادب: مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم سال ۹۳ را سالی پربار برای این گروه عنوان کرد و گفت: جلد دوازدهم دایرةالمعارف قرآن منتشر و جلد دوم دانشنامه ویژه نوجوانان زیر چاپ رفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی خراسانی، مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره برنامه‌های این گروه در سال 93 گفت: در گروه دایرةالمعارف در آغاز سال 93 شاهد انتشار جلد دوازدهم دایرةالمعارف قرآن کریم بودیم که در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه شد. این جلد از مدخل «خاورشناسان و قرآن» شروع می‌شد و تا مقاله «درنده» ادامه می‌یافت.

وی افزود: عمده مقالاتی که در این مجلد داریم، افزون بر خاورشناسان که مقاله مفصلی است و مباحث فراوانی دارد، موضوعاتی چون خصایص پیامبر، خمس، خواب، خورشید، خویشاوندی، خیر و شر و ... نیز مطرح شده است.

جلد سیزدهم دایرةالمعارف قرآن زیر چاپ رفت

حجت‌الاسلام خراسانی ادامه داد: در سال گذشته همچنین جلد سیزده دایرةالمعارف قرآن آماده‌سازی شد که مدتی قبل کار پژوهش آن به پایان رسید. این مجلد مشتمل بر 73 موضوع اصلی است که از مقاله «دروغ» شروع می شود و تا مقاله «رضا» ادامه می‌یابد. علاوه بر این موضوعات فراوانی چون دشمنی، دشنام، دعا، دفاع، دنیا، دوستی، دین، ذکر، ربا، رحمت، رجعت، رسالت، رزق و رضا نیز در این مجلد قابل دسترسی است.

وی تصریح کرد: کار ویرایش جلد سیزدهم دایرةالمعارف قرآن به پایان رسیده و در حال حاضر زیر چاپ است و امیدواریم در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران بتوانیم آن را عرضه کنیم.

اتمام ویرایش جلد 14 دایرةالمعارف قرآن طی بهار امسال

حجت‌الاسلام خراسانی در ادامه بیان کرد: عمده فعالیت ما در سال گذشته بر پژوهش جلد 14 دایرةالمعارف قرآن متمرکز بود و عمده مقالات این جلد هم آماده شده است که امیدواریم در سه ماه آغاز امسال ویرایش این اثر به اتمام برسد و بتوانیم در تابستان آن را برای نشر ارائه دهیم.

وی گفت: در این مجلد موضوعات عمده‌ای وجود دارد که از سوره «رعد» شروع می‌شود و تا موضوع «زینب» ادامه می‌یابد. در مجموع 70 مقاله اصلی دارد و موضوعات دیگری چون رمضان، رهبانیت، زبان قرآن، زکات، زمزم، زنبور عسل، زن، زیارت و ... در آن تدوین شده است.

مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن کریم با بیان اینکه در رابطه با دایرةالمعارف چندین مجلد در حال آماده‌سازی است، عنوان کرد: امیواریم در شش ماه سال جاری بتوانیم آن را برای نشر آماده کنیم.

دسترسی آسان به موضوعات؛ ویژگی دایرةالمعارف قرآن

حجت‌الاسلام خراسانی یادآور شد: توصیه می‌کنم علاقه‌مندان به دایرةالمعارف قرآن مراجعه کنند؛ چرا که آسان‌یاب بودن موضوعات از ویژگی‌های اساسی این اثر است و همه موضوعاتی که از قرآن قابل استخراج است در این اثر به چشم می‌خورد و مقالاتی جامع با رعایت استانداردهای دایرةالمعارفی در رابطه با موضوعات قرآنی در آن تدوین شده است.

وی ادامه داد: 3 هزار موضوع در دایرةالمعارف قرآن کریم تدوین خواهد شد که بخشی مربوط به موضوعات قرآنی، بخشی مربوط به اعلام و بخش دیگر نیز مربوط به علوم قرآنی است که با توجه به اینکه مقالات در بخش‌های گوناگون علمی آماده می‌شود، ارزیابی‌های فراوانی بر روی آنها انجام می‌شود و حدود 100 نفر از نویسندگان و ارزیابان در این زمینه کمک می‌کنند.

فراهم‌سازی مقدمات ترجمه عربی دایرةالمعارف قرآن

حجت‌الاسلام خراسانی این دایرةالمعارف را نخستین دایرةالمعارف قرآن در جهان اسلام دانست و بیان کرد: در سال گذشته کار دیگر ی نیز انجام شد که مقدمات ترجمه عربی این اثر فراهم شد و در حال حاضر پیگیری می‌شود که امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.

مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن کریم یادآور شد: دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان نیز در حال تدوین است که در سال 91 نخستین جلد آن منتشر شد و بازخوردهای آن در رابطه با محتوا و تصویرگری‌ها گرفته شد؛ از این رو طراحی جلد دوم در حال آماده‌سازی است و به صورت تمام رنگی و با استفاده از تصاویر، نقشه‌ها و نمودارها ارائه می‌شود تا این تصاویر بتواند در انتقال مفاهیم به نوجوانان کمک کند؛ از این رو با اشراف بیشتر و وسواس علمی تصویرگری‌های این کار انجام می‌شود تا در نمایشگاه کتاب در اردیبهشت ماه امسال ارائه شود و اگر این امر فرهم نشود در نمایشگاه قرآن ارائه خواهد شد.

وی تصریح کرد: دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان قرار است در قالب 14 جلد ارائه شود و جلد دوم آن از «اسباط» شروع شده و تا «انفاق» ادامه می‌یابد.

captcha