تداخل ارگان‌های مختلف در مساجد و سلب استقلال امام جماعت
کد خبر: 2989478
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۵
ابراهیمی عنوان کرد:

تداخل ارگان‌های مختلف در مساجد و سلب استقلال امام جماعت

گروه جامعه: رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد، بزرگ‌ترین مشکل مساجد کشور را تداخل ارگان‌های مختلف دانست که موجب سلب استقلال امام جماعت می‌شود و گفت: هیئت امنا و متولیان موقوفه‌های مساجد، کاری می‌کنند که برخی مواقع می‌گوییم خوش به حال مسجدی که موقوفه ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی، استاد حوزه و رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در تشریح مهم‌ترین مشکلاتی که مساجد کشور دارند، گفت: مساجد ما از نظر مدیریتی مشکلی ندارند و ائمه جماعت به خوبی مساجد را مدیریت می‌کنند اما چند مشکل اساسی در مساجد وجود دارد که مهم ترین آنها تداخل ارگان‌های مختلف در امور مساجد است.

وی ادامه داد: یعنی مدیریت امام جماعت یک مدیریت مستقل نیست و عوامل متعددی در مساجد فعال هستند که البته لازم است فعال باشند، اما دستور مقام معظم رهبری و رهنمود ایشان هم این است که مدیر طبیعی مساجد ائمه جماعت باشند.

تداخل ارگان‌های مختلف در مساجد یکی از مشکلات ائمه جماعت است

این استاد حوزه علمیه افزود: استقلال مدیریتی امام جماعت وقتی تحقق پیدا می‌کند که خود امام جماعت بتواند با برنامه‌ریزی این کار را انجام دهد و الا تداخل ارگان‌های مختلف در مساجد یکی از مشکلات ائمه جماعت است.

خوش به حال مسجدی که موقوفه ندارد

وی مشکل دوم مساجد را نبود پشتیبانی مالی از مساجد عنوان و اظهار کرد: ائمه جماعات دسترسی به منابع مالی ندارند الا برخی از مساجد که دارای موقوفه هستند اما همین موقوفات هم برای ائمه جماعات دردسر شده است به نحوی که فردی به عنوان متولی یا افرادی به عنوان هیئت امنا از گذشته در ساخت مسجد نقش داشته‌ و یا کاری در این خصوص انجام داده اند و اختیاراتی کسب کرده‌اند و مدیریت امام جماعت را از استقلال خارج می‌کنند به نحوی که گاهی می‌گویم خوش به حال مسجدی که موقوفه نداشته باشد و فقط با کمک مردم اداره شود.

رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد نکته سوم در خصوص مشکلات مساجد را نبود امام جماعت عنوان کرد و گفت: در سرتاسر کشور حداقل یک سوم مساجد ما امام جماعت ندارد و مسجد بدون امام جماعت مدیریت نمی‌شود.

وی در خصوص راه کار رفع کمبود امام جماعت، گفت: حوزه‌های علمیه باید تلاش کنند طلاب در حال تحصیل پس از اینکه به مرحله‌ای از توانمندی رسیدند به روستاها و شهرستان‌ها اعزام شوند. در خود تهران بخشی از مساجد هنوز امام جماعت ندارد. حوزه‌هایی که طلبه تربیت می‌کنند باید بر اساس رفع نیاز جامعه طلبه تربیت کنند.

ابراهیمی در پایان گفت: قبل از انقلاب در ارگان‌ها و نهادهای مختلف روحانی حضور نداشت اما بعد از انقلاب تعداد زیادی از روحانیان جذب نهادها، ارگان‌ها، اداره‌ها، سپاه، ارتش و ... شدند و همین موجب شده مساجد مردمی ما گاهی بدون امام جماعت بمانند.

captcha