نگاهی به گردهمایی اعضای کمیته استانی حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش خراسان جنوبی
کد خبر: 2948008
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸
ایکنا گزارش می‌دهد؛

نگاهی به گردهمایی اعضای کمیته استانی حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش خراسان جنوبی

گروه اندیشه: گردهمایی اعضای کمیته استانی همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش خراسان جنوبی امروز، ۱۷ اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام ملکی، مشاور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد که در این گزارش به بیان موضوعات مطرح شده در این گردهمایی می‌پردازیم.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، سیدحسین سجادی‌نژاد، مدیر آموزش و پرورش بیرجند امروز، 17 اسفندماه در گردهمایی اعضای کمیته استانی همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه دین‌مداری و نگاه نسل جوان به دین یک ضرورت است، گفت: فرهنگ بی‌دینی و فرار از هویت ملی امروز افت جامعه و نسل جوان شده است.



وی با تأکید بر اینکه همکاری و تعامل تمامی دستگاه‌های اجرایی در ورود به این حوزه باید اولویت‌کاری باشد، عنوان کرد: آموزش و پرورش با مهمترین قشر جامعه جوانان و نوجوانان سروکار دارد و بخش اعظمی از قشر جامعه در آموزش و پرورش است.



مدیر آموزش و پرورش بیرجند از اعزام 24 روحانی زن به‌عنوان مشاور به مدارس بیرجند خبر داد و بیان کرد: امروز هنر آن است که با شرایط و امکانات محدودی که داریم بتوانیم در حوزه فرهنگی و تربیتی گام‌های ارزنده‌ای را برداریم.



رویکرد جوانان ما باید به سمت معنویت باشد



سجادی‌نژاد بیان کرد: رویکرد جوانان ما باید به سمت معنویت باشد و امیدواریم برنامه‌های اخلاقی و تربیتی بین نسل جوان و نوجوان توسعه تا در مقابل هجمه‌های فرهنگی دشمنان در شرایط کنونی مصون باشند.



وی با بیان اینکه 80 روحانی در مدارس شهرستان نماز جماعت را برگزار می‌کنند، افزود: باید از طلاب خانم برای امام جماعت مدارس دخترانه استفاده شود و بیشتر از روحانیت مرد در مدارس پسرانه استفاده کنیم.



مدیر آموزش و پرورش بیرجند با اشاره به اینکه 185 همکار فرهنگی مسئول اقامه نماز جماعت در مدارس هستند، اظهار کرد: با توجه به تکنولوژی امروز باید کلام و عمل با هم همسو شوند.



سجادی‌نژاد بیان کرد: روحانیانی که با دانش آموزان در ارتباط هستد باید شناخت بیشتری از وضعیت روحی و روانی دانش‌آموزان داشته باشند.



وی بر ضرورت شناخت دانش‌آموزان در قالب روان‌شناسی رشد توسط روحانیت تأکید و افزود: باید بانک سؤالی برای پاسخگویی به مسائل شرعی دانش‌آموزان ایجاد شود.



محمود جلالی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان طبس نیز گفت: تداوم رسالت انبیاء برای هدایت جامعه است و بیشتر فراگیران در آموزش و پرورش هستند و باید گسترده و عینی باشد.



مراقب باشیم دانش‌آموزان از سرشت الهی خود فاصله نگیرند



وی با بیان اینکه هر دو نهاد آموزش و پرورش و حوزه علمیه باید تلاش کنند تا دانش‌آموزان هویت دینی خود را بشناسند، افزود: ما باید مراقب باشیم دانش‌آموزان از سرشت الهی خود فاصله نگیرند.



مدیر آموزش و پرورش شهرستان طبس با اشاره به اینکه مشکلات امروز جامعه اسلامی مقداری این است که این ارتباط در گفتار است تا در عمل افزود: دانش‌آموزان برای رفع شبهات خود نیاز به افراد مطمئن دارند قطعاً مکانی بهتر از حوزه‌های علمیه وجود ندارد.



جلالی با بیان اینکه تعلیم و تربیت یک اصل مسلم است، افزود: همه ما باید مراقب باشیم و نگذاریم دچار طوفان‌زدگی‌های اقتصادی و سیاسی شویم.



وی با اشاره به اینکه اساس و ابعاد ساختاری و محتوایی آموزش و پرورش بر امنیت اصل تعلیم و تربیت است، گفت: افرادی که به این امر می‌پردازند باید آگاهی داشته باشند.



مدیر آموزش و پرورش شهرستان طبس با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در تاریخ یک‌هزار ساله خود خروجی قوی داشته‌اند، بیان کرد: این نهاد ثابت کرده است که افرادی که در این زمینه کار کرده‌اند، افراد متخصص و متعهد بوده‌اند که ضمن همراه داشتن معنویت به کمال و معنویت انسانی توجه داشته‌اند.



اصل فعالیت را بر اخلاق‌مداری قرار دهیم



جلالی با بیان اینکه پیامبر از در رأفت برای هدایت انسان ورود پیدا می‌کردند بیان کرد: ما باید به عنوان الگو یاد بگیریم تا رأفت را سرلوحه کار خود قرار دهیم و اصل را بر اخلاق‌مداری قرار دهیم و امروز هیچ دستگاهی شایسته‌تر برای اخلاق‌مداری جز حوزه علمیه و آموزش و پرورش نیست.



وی با بیان اینکه در طبس این ارتباط بسیار منطقی و دو جانبه است و مشکلی در شهر طبس نداریم، افزود: با عنایت به وجود بارگاه حسین‌بن موسوی‌الکاظم(ع) ضرورت ارتباط با حوزه علمیه بیشتر می‌شود و ما در مناسبت‌های مختلف حضور مستمر در حوزه‌های علمیه داشتیم.



مدیر آموزش و پرورش شهرستان طبس اظهار کرد: حوزه علمیه طبس با کسب رتبه نخست در بین حوزه‌های علمیه استان در جذب و پذیرش طلاب موفقیت‌های خوبی داشته است.



حضور 12 مبلغه حوزه علمیه قم در مدارس شهرستان طبس



جلالی بیان کرد: 12 مبلغه حوزه علمیه قم در مدارس شهرستان طبس حضور دارند و این حضور باید به نحوی قانونمند باشد.



آذری، مدیر آموزش و پرورش شهرستان قائن نیز گفت: از اوایل انقلاب همکاری لازم با حوزه‌های علمیه را داشتیم ولی این همکاری به‌صورت پراکنده بود ولی از چند سال پیش به خاطر دستورالعمل جدی‌تر شد.



وی از ساماندهی 67 ائمه جمعه در این شهرستان خبر داد و افزود: حدود 90 درصد از مدارس این شهرستان امام جماعت روحانی و فرهنگی دارند.



تشکیل ستاد اقامه نماز در کلیه آموزشگاه‌ها



مدیر آموزش و پرورش شهرستان قائن تشکیل ستاد اقامه نماز در کلیه آموزشگاه‌ها، تجهیز نمازخانه‌های مدارس، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ هم در زمان نماز و زمان‌های دیگر، برگزاری مراسمات ملی و مذهبی و ... را از اقدامات این دوق شر ذکر کرد.



مدیر آموزش و پرورش شهرستان قائن از ایجاد دو نمازخانه توسط خیران در قائن خبر داد و افزود: در این شهرستان 20 خوابگاه شبانه روزی وجود دارد که 5 روحانی مستقر هستند.



وی از حضور 7 مشاور مذهبی خواهر و برادر در مدارس شهرستان خبر داد و بیان کرد: برگزاری جشنواره خیران مدرسه‌ساز، اهدای 400 جلد قرآن، اهدای 300 سجاده از دیگر اقدامات انجام شده است.



ستودیان، مدیر آموزش و پرورش شهرستان فردوس گفت: انقلاب اسلامی ما انقلابی اسلامی است و متخصصان حوزه‌های علمیه باید در این راستا همکاری کنند.



وی بیان کرد: مهمترین شرایط برای تحقق بین حوزه و دانشگاه حضور یک مربی در مدرسه است که در درازمدت توسط مربی مربیان پروزرشی و کوتاه‌مدت توسط روحانیون طرح هجرت است.



عدم وجود آموزش‌های لازم توسط روحانیت



مدیر آموزش و پرورش شهرستان فردوس یکی از مشکلات در مدارس را عدم وجود آموزش‌های لازم توسط روحانیت دانست و گفت: برخی از روحانیون با سطح اطلاعات کمی در این حوزه فعالیت می‌کنند و نمی‌توانند جوابگوی مشکلات دانش آموزان باشند.



ستودیان عنوان کرد: می‌توان با اتحاد و همدلی ائمه جمعه و حوزه‌های علمیه دانش‌آموزان را در برابر ترفندهای دشمنان بیمه کرد.



وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در ساختن شخصیت دانش‌آموزان و تحکیم باورهای اعتقادی آنان نقش مهمی دارد، ادامه داد: تعامل حوزه علمیه با آموزش و پرورش در تقویت باورهای اعتقادی دانش‌آموزان مؤثر است.



بعضی از روحانیون توانایی ارتباط برقرار کردن با دانش‌آموزان را ندارند



مدیر آموزش و پرورش شهرستان فردوس بیان کرد: بعضی از روحانیان توانایی ارتباط برقرار کردن با دانش‌آموزان را ندارند لذا بسیاری از مطالب مطرح شده گاهاً سلیقه‌ای است.



حجت‌الاسلام محسن مشرفی، مسئول نمایندگی حوزه‌های علمیه خراسان جنوبی نیز گفت: مهمترین هدف و تلاش ما این است که در خدمت ترویج و تبلیغ معارف ناب اهل بیت و پرورش جوانان و نوجوانان گام برداریم.



وی با اشاره به اینکه ما نیاز داریم طلاب و روحانیونی که به مدارس می‌روند آموزش‌های خاصی را ببیند افزود: برنامه‌های آموزشی طلاب خاص و مطلق است.



رعایت مقتضای حال لازمه آموزش دادن است



مسئول نمایندگی حوزه‌های علمیه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تنها به علوم و ادبیات عرب و مسائل فقهی برای طلاب پرداخته می‌شود بیان کرد:رعایت مقتضای حال لازمه آموزش دادن است.



مشرفی‌مقدم متذکر شد:با استفاده از طلبه‌های آشنا به کار با دانش‌آموزان می‌توانید به ارتقای سطح فکری، اجتماعی و دینی دانش‌آموزان اقدام کنید. 



وی با انتقاد از اینکه در زمینه رعایت زمان داستان‌های مناسب و کارهای خاصی را برای فرزندان انجام نداده‌ایم، بیان کرد: قبل از حضور روحانیون در مدارس باید یک هماهنگی با حوزه‌های علمیه صورت بگیرد.



مسئول نمایندگی حوزه‌های علمیه خراسان جنوبی اظهار کرد: تربیت صحیح دانش‌آموزان در ابعاد دینی، اخلاقی، علمی، آموزشی، اجتماعی و کشف استعدادهای آنان در کنار هدایت و رشد متوازن روحی، معنوی و جسمانی می‌تواند در قالب همکاری مشترک آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه ایجاد شود.



صغری حجی‌پور، مسئول حوزه علمیه خواهران بیرجند گفت: مهمترین مشکلی که داریم این است که ثبت نام حوزه‌های علیمه شروع شده ولی مسئولان تمایلی به حضور در حوزه را ندارند.



وی بیان کرد: چراکه حضور نخبگان و دانش‌آموزان در دانشگاه‌ها مهمترین دغدغه مدیران است چرا که برای آنها امتیازی محسوب می‌شود لذا مدیران تمایلی برای حضور دانش‌آموزان در حوزه ندارند.



با آموزه‌های اسلام انسان‌ها را تربیت کنیم



مسئول حوزه علمیه خواهران بیرجند تأکید کرد: باید با آموزه‌های دین مبین اسلام که همان ارتقا معنویت است انسانها را تربیت کنیم تا آینده جامعه ما ایده‌آل و پویا شود.



حجت‌الاسلام صدرالدین عارفی، مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت بیرجند نیز گفت: طلاب حوزه سفیران آموزش‌های خاصی را می بینند که بتوانند جواب‌گوی مسائل دانش‌آموزان باشند.



وی افزود: نظام تعلیم و تربیت در این کشور نظامی مستحکم است لذا جوامع جهانی نیز برای هدایت بشر باید از آموزه‌های اسلام و سیره نبوی و علوی الگو بگیرند.



عارفی با بیان اینکه کلمه تربیت و تزکیه انسان در قرآن مقدم بر آموزش آمده که این خود نشان از اهمیت ویژه و اساسی این مقوله در زندگی بشریت دارد، یادآور شد: مهمترین هدف ما این است که مشکلات و معضلات را حل کنیم.

captcha