موضوع فضای مجازی در برنامه ششم نظام جمهوری اسلامی گنجانده می‌شود
کد خبر: 2943641
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۰
خبر خوش مشاور دبیر شورای عالی فضای مجازی:

موضوع فضای مجازی در برنامه ششم نظام جمهوری اسلامی گنجانده می‌شود

گروه فضای مجازی: مشاور دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: اصلی‌ترین کار سال ۹۴ شورا، تدوین برنامه ششم نظام جمهوری اسلامی است و تمام تلاش این بوده تا موضوع فضای مجازی در این برنامه گنجانده شود.

حسن نجفی‌سولاری، مشاور دبیر شورای عالی فضای مجازی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به عملکرد شورای عالی فضای مجازی از زمان تأسیس تا کنون اظهار کرد: 17 اسفند سال 1390 مصوبه قانونی برای تأسیس شورای عالی فضای مجازی از سوی مقام معظم رهبری ایجاد شد و تصور نمی‌شد که تأسیس شورا در تطور دولت‌ها به این اندازه چالش‌هایی ایجاد کند اما متأسفانه شورای عالی فضای مجازی در این سال‌ها برای اثبات خود مسیر طولانی را طی کرده که همین  امر انرژی بسیاری از آن گرفته است.

وی افزود: شورای عالی فضای مجازی از این معبرهای سخت عبور کرده  و هم‌اکنون به یک تأیید جمعی از باب نیازش رسیده است. تقریبا همه به این نتیجه رسید‌ه‌اند که فضای مجازی یک واقعیت علمی در زندگی مردم، در اداره امور کشور، در مسائل فرهنگی و حتی تأثیر در امور اقتصادی و نظامی جامعه است.

مشاور دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: اولین چالش موجود درک فضای مجازی است یعنی رهبران نظام و مسئولان کشور و بخش‌های فرهنگی نظام باید به درک واقعی از فهم فضای مجازی پیدا کنند. آنها باید وارد میدان شود و به درک گسترده‌ فضای مجازی دست یابند. از ابتدا تا کنون و از دوره مسئولیت بهابادی تا انتظاری اقداماتی در دو بخش برنامه‌ریزی و ایجاد همگرایی و هماهنگی بین سازمان ها و نهادهای دخیل شورای عالی فضای مجازی انجام شده است که در برخی امور موفق و در برخی دیگر باید تلاش بیشتری کنند تا به موفقیت برسند.

وی بیان کرد: ما هنوز به آن همگرایی لازم نرسیده‌ایم. در صورت سازماندهی و ساماندهی خود شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی اقدامات بسیاری شده است اما کاستی‌هایی وجود دارد. حجم کاری که در فضای مجازی بوده متناسب با آن سازوکار و سازمانش در شورای عالی فراهم نشده است و اگر قرار است، شورای عالی فضای مجازی به مأموریت‌هایی که مقام معظم رهبری عنوان فرمودند، جامه عمل بپوشاند باید سازوکارها، منابع و امکاناتش برای شورا فراهم شود.

رئیس سابق مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اخیرا جلسات شورای عالی خیلی فوری‌تر تشکیل و مجموعه موضوعاتی که مانده بود، رسیدگی می‌شود و امیدواریم اعتبارات و ساختار آن در سال 94 متفاوت از امسال باشد تا بتواند شورای کار خود را بیش از گذشته انجام دهد.

وی بیان کرد: موضوعاتی همچون شبکه‌های اجتماعی، پهنای باند، موتور جستجو و بازی‌های رایانه‌ای، نیازمند تقسیم کار ملی بود که تا اندازه‌ای این کار انجام شده است که هم‌اکنون فاز اول این تقسیم کار ملی انجام شده است.

نجفی‌سولاری با اشاره به برنامه‌های شورای عالی فضای مجازی در سال 94 اظهار کرد: اصلی‌ترین کار سال 94، تدوین برنامه ششم نظام جمهوری اسلامی باشد که اجرای آن از سال 95 آغاز خواهد شد. از آنجا که در برنامه‌های گذشته نظام موضوع فضای مجازی مطرح نبود، برنامه ششم اولین برنامه‌ای است که باید سعی کنیم موضوع فضای مجازی در آن گنجانده شود.

وی بیان کرد: اصلی‌ترین مأموریت اصلی مرکز ملی فضای مجازی به عنوان بازوی شورای عالی فضای مجازی انجام کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی است که باید روی برنامه ششم تحقیقات لازم را انجام دهند تا پس از استخراج مواد لازم، برنامه مشخصی را تقدیم مقام معظم رهبری کنند اگر شورای عالی فضای مجازی در این مورد تأخیری داشته باشد و به موقع برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام ندهد، گرفتاری‌های چندین ساله در نظام ایجاد می‌شود.

captcha