داستان انقلاب انتظارات را برآورده نکرده است/ جریان سودجویی در این عرصه
کد خبر: 2801670
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
محمدعلی گودینی:

داستان انقلاب انتظارات را برآورده نکرده است/ جریان سودجویی در این عرصه

گروه ادب: یک نویسنده با اشاره به جریان سودجویی در عرصه داستان انقلاب گفت: داستان انقلاب انتظارات را برآورده نکرده است.

محمدعلی گودینی، نویسنده داستان انقلاب در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره داستان‌های با موضوع انقلاب اسلامی گفت: با توجه به اینکه ادبیات انقلاب با معضلاتی که از اوایل انقلاب تاکنون بوده و همچنان نیز ادامه دارد، مواجه است، آن گونه که باید انتظارات را برآورده نکرده است. البته این به این معنا نیست که کارهایی انجام نشده است، در حد بضاعت افرادی که موافق جریان انقلاب بودند و هستند، داستان‌هایی درباره انقلاب نوشته‌اند و افراد توانایی هم بودند که نه تنها درباره انقلاب چیزی نمی‌نوشتند بلکه اگر چیزی هم نوشته‌اند بیشتر به سیاه‌نمایی پرداخته‌اند. 

وی افزود: اگر تصور کنیم که داستان انقلاب ما موفق بوده، این گونه نبوده است. البته داستان انقلاب نه به حد آرمانی خود رسیده و نه از قافله چندان عقب مانده است، به دلیل اینکه ربع قرن توان نویسندگان صرف نگارش داستان دفاع مقدس شده و به نوعی به خاطر مقدم بودن داستان دفاع مقدس، داستان انقلاب تاحدودی به حاشیه رانده شد.

گودینی با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر داستان انقلاب به دلیل برخی ندانم‌کاری‌های مسئولان باز هم به بیراهه می‌رود، بیان کرد: ما اکنون با کمال تأسف باید اعلام کنیم که در مورد زندگی‌نامه شهدای انقلاب و حتی دفاع مقدس دلال‌بازی به راه افتاده است؛ چرا که نهادها و مسئولانی که برگزاری مسابقاتی درباره داستان‌های انقلاب هستند، به دلیل ناتوانی و عدم شناخت از نویسندگان انقلاب و یا عامدانه نگارش داستان‌هایی درباره انقلاب را به دست افرادی غیرنویسنده می‌سپارند.

وی با بیان اینکه این گونه داستان‌ها اغلب به صورت کنتراتی نوشته می‌شوند، ادامه داد: با توجه به این جریان‌های سودجویی که در حوزه داستان انقلاب به وجود آمده است، نباید بگوییم که نویسندگان کم‌کاری کرده‌اند، بلکه مبلغی که برای سفارش کار به دست نویسندگان می‌رسد، بسیار کم بوده و تأمین‌کننده نیازهای معیشیتی آنها نیست و با این اوصاف نویسنده، دلگرمی چندانی به نوشتن پیدا نمی‌کند و اگر اقدام به این کار کند، ایثارگری کرده است.

گودینی یادآور شد: دلال‌بازی‌هایی که در کار نگارش داستان انقلاب وجود دارد، عده‌ای را به تجارت در این امر سوق داده و افرادی با سؤء استفاده از انقلاب، کسانی را که تخصصی در این حوزه ندارند، در راس ادبیات قرار داده است و انقلاب را به بیراهه می‌کشانند. از این رو نمی‌توان انتظار داشت که نویسندگان آثار شاخصی بنویسند و این اثر نماد ادبیات انقلاب باشد.

وی با بیان اینکه در این زمینه نه ارشاد، نه خانه کتاب و نه سازمان‌ها و مؤسسات مسئول دیگر جوابگو هستند، تأکید کرد: این دلال‌بازی‌ها باید قطع شود و من حاضرم چندین نمونه از این کتاب‌ها را که به این گونه نوشته شده‌اند، معرفی کنم.

نویسنده «آیت ولایت» درباره ضعف جریان نقد در حوزه داستان انقلاب عنوان کرد: ضعف جریان نقد از ناتوانی ناشران ناشی می‌شود، اینکه اعلام می‌کنند چندین عنوان کتاب با تیراژهای بالا چاپ شده است، اغلب این آثار منتشر شده ضعیف بوده و سطحی‌نگری در آن‌ها چنان به وضوح دیده می‌شود که حتی ارزش نقد را هم ندارند. از سوی دیگر کتاب‌هایی درباره انقلاب به چاپ رسیده که حتی ارزش یک بار چاپ شدن را هم ندارند.

وی ادامه داد: بیشتر کتاب‌هایی که نقد می‌شوند، باید منصفانه و نه از سر تخریب و تسویه حساب شخصی نقد شوند. همچنین با کارشناسی دقیق یک اثر به بوته نقد کشیده شود و حسن‌ها و عیب‌های آن روشن شود، در حالی که بیشتر این نقد از سر صمیمت و دوستانه نیستند. البته منتقدانی هم هستند که نقدهای خوبی بر داستان‌ها دارند و من اغلب نقدهایی را که بر کتاب‌های دیگر می‌شود مطالعه کرده و در کتاب‌های خود استفاده و اشکالات کار خودم را رفع می‌کنم.

captcha