خانواده‌ها به سبب وجود حکومت دینی وظایف تربیتی خود را فراموش کرده‌اند
کد خبر: 2792640
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱
محمودیان:

خانواده‌ها به سبب وجود حکومت دینی وظایف تربیتی خود را فراموش کرده‌اند

گروه جامعه: یک مشاور دینی خانواده معتقد است که خانواده‌ها امروز به جهت اینکه در حکومت اسلامی به سر می‌برند نقش تربیتی خود را فراموش کرده‌اند و نقش اعظم این وظیفه را به حکومت اسلامی سپرده‌اند.

مجید محمودیان، مدیرعامل مؤسسه قرآنی نگاه نو به زندگی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، به شاخصه‌های مؤثر در تربیت یک جوان انقلابی اشاره و عنوان کرد: خانواده مهم‌ترین نقش را در این زمینه دارا است.

وی با بیان اینکه ویژگی‌های عصری و نسلی نسبت به سه دهه گذشته تفاوت‌های زیادی داشته است و سبک زندگی و شرایط ارتباط فردی و اجتماعی افراد نیز متفاوت شده است، گفت: در چهار دهه پیش ارتباط محدود به خانواده و هیئت‌های محلی و خانوادگی بود و مبادلات بین فردی را شکل می‌داد اما امروز افراد فضای خصوصی تری را توسط تکنولوژی برای خود ایجاد کرده‌اند با این وجود نمی‌توان از نقش خانواده چشم پوشی کرد.

نقش تربیتی خانواده را هیچ نهادی نمی‌تواند جبران کند

وی آسیب‌های موجود در دنیای کنونی را مستلزم توجه بیشتر و دقیق‌تر خانواده‌ها دانست و گفت: خانواده‌ها امروز به جهت اینکه در حکومت اسلامی به سر می‌برند نقش تربیتی خود را فراموش کرده‌اند و نقش اعظم این وظیفه را به حکومت اسلامی سپرده‌اند، در صورتی که موضوعات تربیتی که باید در خانواده دنبال شود در مدرسه و رسانه جایگاهی ندارد.

محمودیان ادامه داد: درگذشته جلسات قرآنی و دینی بیشتری در درون خانواده‌ها برپا می‌شد در صورتی که امروز این امر نیز به حکومت واگذار شده است و این فضای معنوی از خانه‌ها دور شده است.

آموزش نیازمند تبعیت

این مشاور خانواده به جایگاه مهم عنصر تبعیت در تربیت اشاره و عنوان کرد: تبعیت یک عنصر دینی و ایجاد رابطه قلبی بین مربی و متربی است تا فرد رفتار و اخلاق خود را شبیه مربی کند. اگر این زمینه مهیا شود نظام تربیتی راه خود را پیدا می‌کند و متربی شبیه مربی می‌شود.

وی در ادامه افزود: اما امروز در خانواده‌ها این زیر ساخت‌های عاطفی کم رنگ شده است و الگوهای مدنظر فرزندان برای شبیه شدن به دیگری از والدین به افراد خارج از خانواده منتقل شده است. اگر این تبیعت وجود نداشته باشد آموزش نیز در گام بعدی نمی‌تواند صورت گیرد.

captcha