دانشنامه فقه پزشکی منتشر می‌شود/ انعقاد ۴۰ تفاهم‌نامه علمی
کد خبر: 2760977
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷
طی چند ماه آینده؛

دانشنامه فقه پزشکی منتشر می‌شود/ انعقاد ۴۰ تفاهم‌نامه علمی

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از تولید و انتشار دانشنامه فقه پزشکی طی چند ماه آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی قاسمی، دیشب چهارم بهمن ماه در نشستی خبری در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در کنار فعالیت‌های گسترده علمی یکی از مسایل مورد نیاز و مبتلابه جامعه یعنی مسایل پزشکی از منظر فقه را مورد بررسی قرار داده است و دانشنامه آن نیز تا چند ماه آینده منتشر خواهد شد.

وی بیان کرد: 40 موضوع بسیار جدید در این دانشنامه مورد بحث و بررسی به لحاظ فقهی قرار گرفته است که انرژی درمانی، فریب بکارت، بیماری‌های مسری، پزشکی قانونی، پیوند اعضاء، تغییر جنسیت و جنون از جمله این موضوعات است.

قاسمی بیان کرد: خون بند ناف یکی از جدیدترین مسایل امروز در عرصه پزشکی است و این بحث به جد در آن مطرح است که مالکیت خون بندناف برای فرزند، مادر و یا پدر به عنوان ولی فرزند است که در این دانشنامه بحث شده و بیشتر آراء مرجع بر این است که مالکیت آن برای والدین است.

وی افزود: سلول‌های بنیادی و مرگ مغزی و ... از دیگر مسایل مبتلابه و مهم امروز است و به لحاظ فقهی در مجموعه یادشده بررسی و احکام آن به تفصیل بیان شده است و برای تدوین این مجموعه حداقل چهار سال زمان صرف شده است.

قاسمی عنوان کرد: کارهای مربوط به نوشتار انجام شده و با ویرایش نهایی متن، آماده چاپ و انتشار است و در بهار سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.

انعقاد 40 تفاهم‌نامه

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمد زرقانی، مدیر دفتر همکاری‌های علمی پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از انعقاد 40 تفاهم‌نامه میان این مرکز با دیگر مراکز علمی خبر داد.

وی افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های این مرکز، برگزاری سلسله کارگاه‌های اسلام و مسایل حقوق بشردوستانه همچنین همایش خانواده و حقوق کودک در سیره رضوی بوده است.

تدوین 20 مقاله علمی

زرقانی از برگزاری همایش اسلام و حقوق بشردوستانه در سال آینده در مرکز فقهی خبر داد و بیان کرد: تدوین 20 مقاله علمی و پژوهشی از دیگر کارهای این مرکز به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: یکی از دیگر موضوعات مورد اهتمام ما فقه اجتماعی است زیرا تاکنون فقه اجتماعی در حوزه مورد توجه نبوده و کار منظم و منسجمی در این زمینه شاهد نیستیم و برای اولین بار است که در قالب کتب‌هایی به آن پرداخته‌ایم که یکی از موضوعات آن فقه طنز است.

captcha