همایش «مقاصد الشریعه» برگزار می‌شود
کد خبر: 2760965
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷
برای اولین بار در حوزه؛

همایش «مقاصد الشریعه» برگزار می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر گروه اصول فقه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از برگزاری سلسله نشست‌های مقاصد الشریعه و برگزاری همایشی در سال آینده با همین موضوع برای اولین بار در حوزه علمیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین احمد خوانساری، دیشب چهارم بهمن ماه در نشستی خبری در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: ریشه مقاصد الشریعه به مباحث اهل سنت در این عرصه باز می‌گردد و در کلام کسانی مانند جوینی و غزالی مطرح بوده است و الان هم به عنوان یک موضوع علمی در حوزه‌های اهل سنت مورد توجه هست و بهره‌هایی هم از آن برده‌اند اما در حوزه‌های شیعه سابقه‌ای نداشته و ندارد.

وی افزود: اهل سنت آن را به عنوان دانش مستقل از اصول فقه مطرح کرده و بیش از 700 جلد کتاب در این باره نوشته‌اند و یکی از دلایلی هم که در حوزه‌های اهل سنت به این موضوع پرداخته شده، نبود نصوص قابل اعتماد و اطمینان به اندازه کافی است.

خوانساری با بیان اینکه حوزه علمیه شیعه و به خصوص حوزه قم باید موضع خود را نسبت به این مسئله اعلام کند گفت: این بحث تاکنون به علت وجود نصوص قابل توجه روایی معتبر در منابع حدیثی شیعه سابقه چندانی نداشته ولی امروز به علت سوء استفاده برخی از کم سوادان در بحث مقاصد الشریعه و توجیه بی دلیل برای احکام به تهدیدی علیه شیعه بدل شده است.

وی تاکید کرد: چون حدود و ثغور بحث مقاصدالشریعه تعیین نشده است همین مسئله سبب شده تا برخی به صدور آراء شاذ و با توجیه مقاصد الشریعه‌ای بپردازند و یا برخی حکم‌های شرعی را در تنافی با عدالت و ... بدانند لذا موضعگیری حوزه برای جلوگیری از این سوء استفاده‌ها ضروری است.

وی ادامه داد: سلسله نشست‌های مقاصدالشریعه با حضور مجتهدان برجسته برگزار خواهد شد که اولین نشست آن نیز در ماه جاری است و در سال آینده نیز همایش بزرگی با همین موضوع برگزار می‌شود تا حدود و ثغوری علمی برای این موضوع تعیین شود.

captcha