حوزه با هنر مخالف نیست/ لزوم ارتباط بیشتر بین اصحاب هنر و حوزه‌ علمیه
کد خبر: 2687477
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار عنوان کرد:

حوزه با هنر مخالف نیست/ لزوم ارتباط بیشتر بین اصحاب هنر و حوزه‌ علمیه

گروه حوزه‎های علمیه: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر ضرورت ایجاد ارتباط بین اصحاب هنر و حوزه‌ علمیه تأکید کرد و گفت: حوزه با هنر مخالف نیست و سؤالات فقهی زیادی در باب هنر وجود دارد که حوزه در صدد پاسخ آن برآمده است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) آیت‎لله محمدجواد فاضل لنکرانی دیشب 18 دی در دیدار معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک به مناسبت ایام ولادت پیامبر اسلام و امام صادق(ع)، اظهار داشت: یکی از برکات انقلاب اسلامی این بود که هنر در اختیار دین و فکر قرار گرفت.
وی سابقه قبل از انقلاب هنر را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: پس از انقلاب مسیر هنر تغییر پیدا کرد و باید به این نکته توجه داشت که شخصیت‌های هنری ما کمتر از شخصیت‌های علمی نیستند.
آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این‌که بین هنر و علم تقابلی وجود ندارد، افزود: ما به دنبال استمرار هنر سابق و هنر موجود جهان نیستیم، امروز هنر در اختیار دین قرار گرفته و لازمه آن این است که هنرمندان ما از اطلاعات دینی کافی برخوردار باشند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که اکثر هنرمندان ما شخصیت‌های ارزنده‌ای هستند، گفت: وقتی باور و یقینی از کانال هنر ایجاد شود گاهی از اوقات از برهان و استدلال قوی تر می‌شود.
فاضل لنکرانی ادامه داد: وقتی هنرمند به واقعیتی می‌رسد به همان اندازه که آن را خوب ارائه می‌دهد باور خوبی را نیز در میان افکار جامعه ایجاد می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود بر ضرورت ایجاد ارتباط بین اصحاب هنر و حوزه‌ علمیه تأکید کرد و افزود: کارهای خوبی از سوی حوزه علمیه در عرصه هنر صورت گرفته است؛ هزاران سؤال فقهی در باب هنر وجود دارد و مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نیز اقدامات و نشست‌های علمی در زمینه فقه هنر برگزار کرده است.
وی با بیان این‌که حوزه علمیه در زمینه فلسفه هنر و جایگاه هنر در دین اقداماتی را انجام داده است، ابراز کرد: ارتباط بین هنرمندان و حوزه علمیه باید بیشتر شود؛‌ از اول انقلاب تا کنون چند درصد هنرمندان ما با علمای حوزه علمیه جلسات همفکری برگزار کرده‌اند؟ اگر هم بوده بسیار جزئی و مقطعی این جلسات صورت گرفته است.
آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که بخش عظیمی از کار فیلم سوژه یابی است، یکی از مشکلات فیلم‌ها را نگاه سطحی به سوژه دانست و گفت: حوزه علمیه اقیانوسی است که می‌تواند سوژه و ایده‌های فراوانی را به فیلمسازان بدهد.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر این که امروز تصویر حاکم بر فرهنگ شده است، اظهار داشت: نطق، بیان و موعظه نسبت به تصویر فاصله پیدا کرده و برای آنکه تصویر از غنای لازم برخوردار باشد باید آنچه در منابع دینی و ارزش‌های اسلامی ما وجود دارد در قالب تصویر درآید.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: گاهی فیلم‌هایی مشاهده می‌شود راجع به مسائل اجتماعی که بسیار آموزنده است و پیام‌های خوبی دارد و از این قبیل کارها باید در کشور ما نیز صورت گیرد.
وی ادامه داد: حوزه علمیه با این نسل جدید فضلای ارزنده که اطلاعات و فکرشان محدود به همین حوزه نیست و دنبال مخاطبان فراوان و احیای منابع اصلی ما در دین هستند نقش تأثیرگذاری در عرصه هنر می‌توانند ایفا کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که از تعداد فیلمی که تا کنون در کشور ساخته شده چند درصد آن دینی بوده است، افزود: اکثر فیلم‌ها به مفاهیم اجتماعی، هیجانی، احساسی و کمدی پرداخته است و ماهیت ارزشی کم در آن مطرح بوده و باید به این سمت حرکت کرد.
وی خاطرنشان کرد: فیلم حضرت یوسف(ع) با اشکالاتی که داشت بسیار با ارزش بود و این حقیقت قرآنی و تاریخی را به نمایش گذاشت، امروز نیز فیلم حضرت محمد(ص) که زحمت زیادی برای آن کشیده

شده است با ارزش است؛ یک وقت فیلم سازی خارجی فیلمی راجع به پیامبر می‌سازد اما امروز مسلمانی که معتقد است با همه وجود چنین فیلمی را ساخته است.
حوزه نسبت به هنر بی اهمیت نیست

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که ارتباط بین هنرمدان و حوزه علمیه باید قوی تر و مرکزی در این زمینه تأسیس شود، گفت: ما گاهی تحفظ بر انتقاد می‌کنیم چون ما را متهم به عدم تخصص در هنر می‌کنند البته در برخی از موارد شاید درست باشد اما وقتی ارتباط برقرار شد و هنرمدان بدانند که حوزه برای رشد هنر همه گونه آمادگی را دارد و فکر نکنند که حوزه دنبال محدود کردن بدون دلیل و یا بی اهمیت کردن کار آن ها است، قطعا پیشرفت حاصل می‌شود.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: هنرمندان فکر می‌کنند که هنر برای ما اهمیتی ندارد در حالی که هنر از ذات انسان جدا نیست و هنر مربوط به فطرت است، کسی که در مسیر علم رفته با کسی که در مسیر هنر است هر دو در مسیر شکوفا کردن استعدادهای درونی خود گام برمی‌دارند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: فیلمی که در جامعه پخش می‌شود باید بازخورد آن به فیلمسازان منتقل تا در آینده کمبودها جبران شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که در گذشته انتقادهایی راجع به فیلم‌هایی که درباره روحانیت ساخته می‌شد داشتیم، افزود: لازم است از سریال پرده نشین تشکر کنیم چون مردم را با حقیقت روحانیت و طلبگی آشنا کرد، هرچند آن جنبه های اساسی یک روحانی که عبارت از مسائل علمی و این‌که روحانی واسطه بین میراث هزار سال گذشته است در این سریال به آن پرداخته نشد.
ساخت فیلم درباره حجاب

وی با تأکید بر این‌که تا کنون فیلمی درباره حجاب ساخته نشده است، تصریح کرد: امروز دخترها و زنان ما راجع به مسأله حجاب سؤال‌های فراوانی دارند و باید فیلم‌های مناسبی در این باره ساخته شود.
آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به این‌که هالیوود برای از بین بردن بنیان خانواده فعالیت می کند، گفت: امروز فیلم‌های ماهواره در راستای از بین بردن بینان خانواده تلاش می‌کنند، قضات دادگاه ها می‌گویند ریشه بسیاری از طلاق‌های امروزی در این‌گونه فیلم ها است که توقعات و توهمات بی پایه و اساسی را در بین خانواده‌ها ایجاد می‌کند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: آنها دنبال گرفتن دین و ارزش‌ها و از بین بردن اخلاقیات ما هستند و ما نیز باید در مقابل آنها قوی بایستیم و با این فضای شلوغ فرهنگی که در دنیا به وجود آمده انتظار ما از سینمای ایران این است که بتوانیم تحول خوبی ایجاد کنیم و هر هنرمند و مسؤولی در این زمینه یک یادگاری از خود در تاریخ دین باقی بگذارد.

captcha