اولویت‌های حوزه سلامت که نیاز به کمک خیران دارد/ شفاف‌سازی تعرفه درمانگاه‌های خیریه
کد خبر: 2672179
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴
ایازی در گفت‌وگو با ایکنا تبیین کرد:

اولویت‌های حوزه سلامت که نیاز به کمک خیران دارد/ شفاف‌سازی تعرفه درمانگاه‌های خیریه

گروه سلامت: قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های حوزه سلامت کشور به تبیین اولویت‌های حوزه سلامت که نیاز به کمک خیران دارد و همچنین شفاف‌سازی پیرامون تعرفه درمانگاه‌های خیریه پرداخت.

محمدهادی ایازی، قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های حوزه سلامت کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به ورود خیران به حوزه سلامت کشور اشاره کرد و گفت: خیران اقدامات جدی و خدمات بهینه‌ای در این حوزه داشته‌اند.

وی رفع مشکل مدارس سه شیفته در کشور را نتیجه فعالیت خیران مدرسه ساز دانست و گفت: امروز که جامعه ما به سوی میانسالی و سالمندی در حال حرکت است موضوع سلامت یکی از دغدغه‌های آحاد جامعه و مسئولان شده است، اگر مشارکت خیران را برای توسعه مراکز بهداشتی و درمانی نداشته باشیم در آینده با مشکلات جدی روبرو می‌شویم.

اولویت‌هایی که نیاز به کمک خیران دارد

وی توسعه شبکه بهداشت شهری با ایجاد خانه‌های بهداشت، مراکز بهداشت شهری و ترمیم و بازسازی خانه‌های بهداشت روستایی را از اولویت‌هایی برشمرد که در حوزه پیشگیری نیاز به کمک خیران دارد و گفت: در حوزه درمان نیز ساخت بیمارستان‌ها، پلی کلینیک‌های تخصصی، مراکز دیالیز و شیمی درمانی، درمانگاه‌های خیریه از جمله  مباحثی است که نیاز به ورود خیران دارد.

ایازی مشارکت خیران در فعالیت‌های پژوهشی در چارچوب همکاری با انستیتوی پاستور و 560 مرکز تحقیقاتی و پژوهشی حوزه بهداشت و درمان کشور را سبب ایفای نقش پیشگیرانه دانست و گفت: ساخت پایگاه‌های انتقال خون در سطح کشور نیز از نیازهای حوزه سلامت کشور است که نیاز به کمک خیران دارد.

وی ازدیاد تردد در جاده‌های بین شهری را نیازمند ایجاد ایستگاه‌های اورژانس به کمک خیران ارزیابی و عنوان کرد: امروز نیاز به مشارکت مردم در قالب سازمان‌های مردم نهاد در موضوعاتی همچون کمپین مبارزه با سرطان، کمپین استفاده کمتر از نمک، روغن، شیرینی جات و دخانیات هستیم.

ایازی فوت 90 هزار نفر در سال را به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی برشمرد و ادامه داد: اگر بتوانیم مشارکت‌های مردمی را در قالب سازمان‌های مردم نهاد گسترش دهیم سالانه شاهد به تعویق افتادن فوت 10 هزار نفری افراد بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی خواهیم بود.

تعرفه درمانگاه‌های خیریه

قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های حوزه سلامت کشور در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به نحوه عملکرد درمانگاه‌های خیریه و تعیین تعرفه آنان گفت: فلسفه تأسیس درمانگاه‌های خیریه‌، کمک به نیازمندان است و بسیاری از آنان نیز در یک حوزه خاص فعالیت می‌کنند که می‌توان به بنیاد بیماری‌های خاص، بنیاد بیماری‌های نادر، مراکز درمان سرطان اشاره کرد که یا از بیماران وجهی دریافت نمی‌کنند و یا وجه کمی دریافت می‌کنند. در برخی موارد نیز بیماران دارای بیمه تکمیلی هستند و درمانگاه‌های خیریه از این طریق بخشی از نیاز خود را تأمین می‌کنند.

ایازی با بیان اینکه تعرفه درمانگاه‌های خیریه، همچون تعرفه درمانگاه‌های دولتی نیست اظهار کرد: دولت برای مراکز درمانی تحت پوشش خود هزینه‌هایی همچون حقوق پزشک و پرستار وسایر پرسنل و خرید تجهیزات را دارد اما درمانگاه‌های خیریه باید این هزینه‌ها را از درآمد خود تأمین کنند. بنابراین تعرفه درمانگاه‌های خیریه بیش از دولتی است.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های حوزه سلامت کشور ادامه داد: به طور معمول تعرفه‌ای که مراکز درمانی خیریه از بیماران دریافت می‌کنند مبلغی ما بین تعرفه مراکز دولتی و خصوصی است.

وی به تفاهمی که از سوی این وزارتخانه با سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گرفته است اشاره و عنوان کرد: از این پس مراکزی که وقف مرکز درمانی شده است به نام واقف تغییر نام می‌یاید و مراکز وقفی باید با تابلوی بزرگ موقوفه به نمایش گذاشته شوند.

captcha