فرهنگ وقف به مسجد و حسینیه محدود نشود/ در سرنوشت جامعه سهیم باشیم
کد خبر: 2618058
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰

فرهنگ وقف به مسجد و حسینیه محدود نشود/ در سرنوشت جامعه سهیم باشیم

گروه اجتماعی: رئیس تبلیغات اسلامی صومعه‌سرا با اشاره به اینکه وقف تنها وقف ملک، مسجد و حسینیه نیست، گفت: گاهی وقف می‌تواند خدمت، علم‌آموزی و سایر خدمات معنوی نیز باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی‌پور، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان صومعه‌سرا در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، با بیان اینکه ترویج سنت حسنه وقف منجر به کاهش فاصله طبقاتی در جامعه می‌شود، از وقف به عنوان یک مدل اقتصاد مردمی یاد کرد و گفت: خود مردم برای ایجاد بستر تقویت وضعیت رفاه اجتماعی و امور معنوی اقدام به انجام آن می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اوقاف ‏تنها متعلق به اسلام و کشور ایران نیست و متعلق به همه دین‌ها و کشورها است، اظهار کرد: البته بعد از اسلام ‏وقف هویتی پیدا کرد که برگرفته از تعالیم الهی است و نبی اکرم(ص) اولین واقف جهان اسلام بوده و به این امر مهم ‏تأکید داشته‌اند.

این کارشناس دینی با تاکید بر نیات وقف، افزود: در تاریخ واقفانی هستند که در درجه اول برای رسیدن به قرب الهی ‏ و در درجه دوم برای کاهش فقر و راه‌اندازی امور جامعه این امر خیر را انجام داده‌اند، پس علت ‏اصلی که باید در جامعه به آن توجه کرد، خود وقف و نیات آن است.‏

پشتوانه محکم اقتصادی برای امور اسلامی

رئیس تبلیغات اسلامی صومعه‌سرا ادامه داد: در طول تاریخ چه قبل از اسلام و ‏چه بعد از آن، وقف‌هایی صورت گرفته که نیاتشان برای انجام امور خیر و ترویج آئین‌های خود ‏بوده و نیازهای زمانشان را در نظر گرفته و برای آن وقف‌هایی انجام داده‌اند؛ با این وجود به همان اندازه که وقف در جامعه اسلامی اوج داشته همان قدر نیز به مرور زمان افول پیدا کرده است، بخصوص در دوران پهلوی که موقوفات را می‌فروختند.

حجت‌الاسلام احمدی‌پور تصریح کرد: غربی‌ها با الگوبرداری از سنت مسلمانان، الگوی آموزشی خود را دنبال و با راه‌اندازی مؤسسات آموزشی قوی موقوفه در فرهنگ‌سازی غرب نقش مهمی ایفا کردند و اکنون در کشورهای غربی مؤسسات خیریه‌‌ بزرگی وجود دارند، که حتی به کشورهای دیگر نیز کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه وقف یکی از تدبیرهای فرهنگی و اجتماعی اسلام است، تاکید کرد: دین متعالی اسلام با تنظیم قانون وقف یک پشتوانه جدی و محکم اقتصادی برای فعالیت‌ها و امور اسلامی و مذهبی فراهم کرده است.

نقش بسزای رسانه‌ها در ترویج سنت حسنه وقف

این مسئول فرهنگی با اشاره به اینکه وقف تنها وقف ملک، مسجد و حسینیه نیست و می‌تواند گاهی وقف خدمت و علم و سایر خدمات معنوی نیز باشد، خاطرنشان کرد: وقف یکی از سفارشات حکیمانه قرآن کریم و اهل بیت(ع) است، مبنی بر اینکه متدینان و مسلمانان در سرنوشت جامعه خود سهیم باشند و حس کنند فرهنگ جامعه به دست خودشان است و باید از آن پشتیبانی کنند.

رئیس تبلیغات اسلامی صومعه‌سرا به وضعیت اطلاع‌رسانی وقف ‏در رسانه‌های کشور پرداخت و اضافه کرد: متأسفانه در کشور آنچنان که باید در سطح رسانه‌ها در زمینه فرهنگ‌‌سازی این سنت حسنه تلاش نمی‌شود.

وی با تاکید بر نقش بسزای رسانه‌ها در ترویج سنت حسنه وقف، گفت: هنر نیز به عنوان یک زبان بین‌المللی در ترویج و توسعه این فرهنگ موثر است و لذا جامعه اسلامی باید با استفاده از ابزارهای مختلف فرهنگی و هنری به تبیین موضوع وقف بپردازند.

captcha