کاهش قیمت دارو/ مردم به نوع بیمه بیمارستان‌ها دقت کنند
کد خبر: 2615943
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
دیناروند تصریح کرد:

کاهش قیمت دارو/ مردم به نوع بیمه بیمارستان‌ها دقت کنند

گروه سلامت: به گفته رئیس سازمان غذا و دارو به طور میانگین قیمت داروها ۲۶ و نیم درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رسول دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و داروی کشور به همراه سجاد رضوی، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات امروز یک‌شنبه 16 آذر ماه با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح اقدامات این دو نهاد برای جلوگیری از فساد در دستگاه‌های دولتی و اداری وزارت بهداشت پرداختند.

وزارت بهداشت باید از سلامت درونی خودش هم مطمئن باشد
در این نشست خبری، دیناروند با اشاره به اینکه ما یک دستگاه نظارتی هستیم و وظایفی که در قانون برای وزارت بهداشت در حوزه نظارت بر سلامت و کیفیت فراورده‌های مورد مصرف انسان در نظر گرفته شده است را اجرا می‌کنیم، گفت: به همین دلیل به جز محافظت از سلامت مردم وزارت بهداشت باید به گونه‌ای عمل کند که از سلامت درونی خودش هم اطمینان داشته باشد یعنی هم مسئول سلامت فراورده‌ها هستیم و هم به نحو اولی وظیفه داریم خودمان دچار انحراف و فساد نشویم.

دیناروند، جلوگیری از صدور مجوزی که قانوناً باید صادر می‌شد، مجوز دادن در جایی که نباید مجوز می‌داد و ... تخلف است، اظهار کرد: پس باید سازوکارهایی را به کار ببریم که از این اتفاق‌های جلوگیری کنیم.

وی بزرگ‌ترین پروژه‌ای که برای جلوگیری از فساد اداری و برای شفاف‌سازی می‌تواند کمک کند را بحث پرتال سازمان غذا و دارو اعلام و عنوان کرد: این پرتال در سال 93 شروع شده و هم‌اکنون در حال پیگیری هستیم و امیدواریم قبل از 93 پرتال اجرایی شود.

اجرای شفاف فرایندها به کمک پرتال سازمان غذا و دارو
دیناروند با تأکید بر اینکه اجرای این امر کار سختی است، اظهار کرد: اگر این طرح اجرا شود تمام فرایند‌های صدور مجوز به صورت الکترونیک انجام شده و بسیار شفاف خواهد بود و کسانی که مشتری ما هستند می‌توانند تمام امور را به صورت الکترونیک پیگیری کنند.

وی ادامه داد: با اجرای این پرتال نیاز به مراجعه اداری حذف می‌شود چرا که خود مراجعه افراد به دستگاه‌های اداری می‌تواند منشأ تخلفات و فساد باشد.

رئیس سازمان غذا و داروی کشور با اشاره به اینکه هنوز این امر محقق نشده و مردم مجبور هستند به سازمان غذا و دارو و یا به واحدهای تابعه مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشکی برای گرفتن مجوزها‌ مراجعه کنند، افزود: البته ممکن است دو تا سه سال به طول بینجامد که تمام بخش‌های این طرح اجرایی شود.

دانشگاه‌ها و معاونت‌های غذا و دارو یکپارچه به هم وصل نیستند
وی تصریح کرد: البته این مسئله به معنای این نیست که اکنون تمام اقدامات ما به صورت دستی صورت می‌گیرد بلکه بسیاری از کارهای ما الکترونیک است اما یکپارچه و شبکه‌ای نیست و دانشگاه‌ها و معاونت‌های غذا و دارو یکپارچه به هم وصل نیستند.

رئیس سازمان غذا و داروی کشور افزود: پرتال که ایجاد شد فرایندهای صدور الکترونیک مجوز محقق شده و مطمئن هستیم که این شفاف‌سازی بزرگ‌ترین گام برای این است که زمینه بروز تخلف و فساد اداری را به حداقل برسانیم.

کاهش تخلفات بیمارستان‌ها در حوزه دارو به 3 درصد
دیناروند، در خصوص تخلفاتی که در زمینه دارو و در بیمارستان‌ها حین اجرای طرح تحول سلامت صورت گرفته است، گفت: قبل از اجرای طرح تحول حدود 40 درصد بیماران نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی خود را از بیرون بیمارستان‌ها تأمین می‌کردند اما آخرین ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که اکنون این آمار به سه درصد رسیده است یعنی کلاً سه درصد تخلف در این حوزه رخ می‌دهد.

برای بازپرس مسجل شد که سازمان غدا و دارو وظایف خود را درست انجام داده است
وی در خصوص شکایتی که چند نفر از وکلای کشور از وی به عمل آورده‌اند، اظهار کرد: هر فردی می‌تواند از مسئولان کشور شکایت کند و وظیفه ما پاسخ‌گویی است. چند نفر وکیل از من به دلیل تخلف در درست انجام ندادن وظیفه در خصوص روغن پالم، برنج و خمیر مرغ شکایت کرده‌اند که بازپرس از من به عنوان مطلع نه به عنوان مجرم دعوت کرد و پس از شنیدن توضیحات برای بازپرس مسجل شد که سازمان غدا و دارو وظایف خود را درست انجام داده است و دستور منع پیگیری صادر شد.

رئیس سازمان غذا و داروی در خصوص کاهش هزینه داروها نیز گفت: طی شش ماهه نخست سال جاری، هزینه داروهای تولید داخل تغییر نکرده است، 200 قلم داروی وارداتی نیز را مشمول واردات موازی قرار داده‌ایم یعنی شرکتی که بتواند دارو را با قیمت کمتر وارد کند، مجوز واردات به آن شرکت داده می‌شود و به طور میانگین می‌توان گفت قیمت داروها 26 و نیم درصد کاهش داشته است.

مردم به نوع بیمه بیمارستان‌ها دقت کنند
دیناروند همچنین عنوان کرد: برخی از بیمارستان‌های خصوصی با بیمه‌ها به توافق نرسیده‌اند و این موجب می‌شود مردم خود مجبور شوند هزینه درمان را بپردازند به همین دلیل مردمی که می‌خواهند خدمتی را از بیمارستان‌ها دریافت کنند به نوع بیمه و قراردادی که بیمارستان با بیمه دارد دقت کنند.

در ادامه این نشست سجاد رضوی مشاور وزیر و مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با تأکید بر اینکه سلامت اداری سیاست وزارت بهداشت است، گفت: بحث این است که بتوانیم ارتباط خود را با مردم و رسانه‌ها  بیشتر کنیم. وزارت بهداشت خود را در معرض نقد مردم، مسئولان و کارشناسان قرار داده و ارتباط رسانه‌‌های وزرات بهداشت از بالاترین ارتباط‌ها است که به بحث سلامت اداری وزارت بهداشت کمک می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از مباحث مهم این بود که بتوانیم آئین‌‌نامه‌هایی را که در وزارت بهداشت قرار دارد را شفاف کرده و دسترسی مردم را به این اطلاعات آسان‌تر کنیم. بحث IT base بودن فرایند وزارت بهداشت یکی از اولویت‌های اصلی است و در تلاش هستیم مراجعه مردم را به وزارت بهداشت کاهش داده و همه چیز بر اساس IT base ثبت و پیگیری شود.

رضوی به در اختیار مردم قرار دادن شماره‌های 1490، 1590 و 1690 اشاره کرد و گفت: هدف از این اقدام دسترسی راحت‌تر مردم به وزراتخانه است تا مشکلات تعرفه‌ای، بهداشتی و ... را با این شماره‌ تلفن‌ها اعلام کنند.

در حال شناسایی گلوگاه‌هایی هستیم که منجر به فساد اداری می‌شوند
وی افزود: در کمیته‌ای که در وزارت بهداشت در خصوص بحث سلامت اداری تشکیل شده کلیه گلوگاه‌هایی که ممکن است منجر به فساد اداری شود کاملاً در معاونت‌ها در حال شناسایی هستند و اکثراً هم شناسایی شده و در حال اصلاح آنها هستیم.

مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی در پاسخ به این سؤال که گلوگاه‌های تخلف اداری بیشتر در چه بخش‌هایی وجود دارد، اظهار کرد: هر جا که تقاضا بیشتر از عرضه است؛ اگر شرایط عرضه به صورت شفاف و روشن و به دور از دخالت انسان اصلاح نشود، احتمال خطا وجود دارد. مثل جذب نیروی جدید، صدور پروانه و ... .

وی با تأکید بر اینکه باید اعتماد ارباب‌رجوع را در سلامت اداری به صورت مداوم افزایش دهیم، در خصوص مطالب مطرح شده مبنی بر اینکه برخی بزرگان پزشکی با طرح تحول سلامت مخالف بوده و عنوان کرده‌اند که از کشور خارج خواهند شد، گفت: بسیار از بزرگان پزشکی نیز از این طرح حمایت کرده‌اند و من نمی‌دانم چنین پزشکانی به کجا می‌خواهند بروند.

اکثریت جامعه پزشکی با طرح تحول سلامت همراه هستند
رضوی با تأکید بر اینکه هیچ‌کجای دنیا گروه‌های پزشکی ارج و قرب پزشکان در ایران را ندارند، اظهار کرد: اکثریت جامعه پزشکی با طرح تحول سلامت همراه هستند.

تعداد تماس‌ها با 1690 کاهش یافته است
وی در خصوص وضعیت و میزان تماس‌ها با سامانه پاسخ‌گویی 1690 در شهرستان‌ها، گفت: تماس‌ها روزهای اول زیاد بود اما بسیاری از آنها به این سامانه مربوط نبود و از اجرای این طرح یا تشکر کرده بودند ولی در حال حاضر تعداد تماس‌ها کاهش یافته است و در استان‌هایی که آمار زیرمیزی بالا بود اصلاً میزان تماس‌ها زیاد نبود و میزان دریافت زیرمیزی کاهش یافته بود.

مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی تصریح کرد: هر موضوعی نیز که مطرح شده پیگیری کرده‌ایم؛ در تهران نیز تعداد تماس‌ها کم شده ولی به شدت در حال پیگیری گزارش‌های دریافتی هستیم.

وی در خصوص حداقل مجازات زیرمیزی‌ها عنوان کرد: در گذشته وقتی مسئله‌ای در دادسرا مطرح می‌شد، مجازات اول تذکر شفاهی، بعد تذکر کتبی و بعد محرومیت از طبابت از سه ماه تا یک سال بود که بند اول و دوم این قانون (تذکر شفاهی و کتبی) حذف شده است.

رضوی در پاسخ به این سؤال که برخی پزشکان به دلیل اجرای این طرح حاضر نیستند عمل‌های سنگین و پیچیده را انجام دهند، گفت: قبلاً به دلیل تعرفه‌های پایین این اتفاق رخ می‌داد اما اکنون دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های خصوص به انجام چنین عمل‌هایی اقدام می‌کنند اما اگر پزشکی حاضر به عمل نشد ما پیگیری می‌کنیم.

captcha