افتتاح دو هزار خانه بهداشت روستایی تا دهه فجر/ کاهش داروی کمیاب به ۳۰ قلم
کد خبر: 2612529
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷
هاشمی عنوان کرد:

افتتاح دو هزار خانه بهداشت روستایی تا دهه فجر/ کاهش داروی کمیاب به ۳۰ قلم

گروه سلامت: وزیر بهداشت از بهره‌برداری دو هزار خانه بهداشت تا دهه فجر خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال طرح بازسازی و نوسازی تمامی بیمارستان‌های کشور به پایان خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش از ظهر امروز، هفتم آذرماه در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به مشکلات دارویی اخیر در کشور، عنوان کرد: همزمان با شروع به کار دولت یازدهم مشکلاتی از قبیل دارو هم از لحاظ قیمت و هم از نظر کمبود به خصوص برای بیماران خاص و صعب‌العلاج به بحران تبدیل شده بود که دولت در ابتدا با اختصاص دو هزار میلیارد تومان مشکلات دارویی را تقریبا از نظر پوشش بیمه‌ای و هم از نظر در دسترس بودن برطرف کرد و امروزه از بین 300 قلم داروی کمیاب تنها 30 قلم دارو کمیاب است.
وی ادامه داد: غربی‌ها ادعا می‌کردند که در دارو و تجهیزات پزشکی کشورمان را تحریم نکرده‌اند ولی این دروغ واضح بود چرا که برای مبادی که باید پول انتقال پیدا می‌کرد مشکلاتی را ایجاد کرده بودند که دولت قبلی نیز با ان مواجه بود ولی امروز در تمامی نقاط کشور دارو وجود دارد و کم یابی به شدت کاهش یافته و پوشش بیمه‌ای افزایش پیدا کرده است. همچنین برای اولین بار در طول تاریخ تمامی ایرانیان بیمه شده‌اند و در حال حاضر بیش از هفت میلیون نفر بیمه سلامت ایرانیان شده‌اند.
اعزام پنج هزار پزشک به مناطق محروم و روستاها
هاشمی به اقدامات مجموعه برای مناطق محروم نیز اشاره کرد و گفت: در روستاها برای اولین بار بعد از سال‌ها مکمل‌های غذایی و انواع مکمل‌ها در اختیار مادران باردار، شیرخواران و حتی کودکان گذاشته شده است و پنج هزار پزشک به مناطق محروم و روستاها فرستاده شده است.
بهره‌برداری از دو هزار خانه بهداشت تا دهه فجر
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بهره‌برداری دو هزار خانه بهداشت تا دهه فجر خبر داد و افزود: هم اکنون نیز در تمامی 575 بیمارستان سراسر کشور نوسازی بخش‌ها شروع شده و 65 درصد کار پیشرفت کرده است و امیدواریم تا پایان سال باسازی و نوسازی تمامی بیمارستان‌ها انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: امروزه یکی از مشکلات ما کمبود تخت‌های بیمارستانی و بیمارستان برای سوانح سوختگی و بیماران روانی است که انتظار داریم با توجه به شرایط کشور و مشکلات اعتباری مجلس و دولت بتوانیم از توان خیرین و بخش خصوصی استفاده کنیم و در آینده شاهد بهره‌برداری از بیمارستان‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور باشیم.
هاشمی تصریح کرد: اگر چه امروزه در بیمارستان‌های دولتی بهترین امکانات و متخصصان وجود دارند ولی باز هم شرمنده مردم هستیم که همچنان در برخی بیمارستان‌ها مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم با کمک خیرین بتوانیم بخشی از این مشکلات را حل کنیم.
انجام 190 هزار زایمان طبیعی رایگان
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در راستای سیاست‌های جمعیتی و به منظور حمایت از زایمان طبیعی تاکنون 190 هزار زایمان بدون هیچگونه هزینه‌ای انجام شده، تقویت مراکز زایمان در حال انجام و آمار سزارین نیز کاهش یافته است.
ترسیم سیمای سلامت ایرانیان در شهرهای زیر 50 هزار نفر و حاشیه شهرها
وی تصریح کرد: در حوزه بهداشت نیز علاوه بر ساخت خانه‌های بهداشت و در اختیار قرار دادن مکمل‌های دارویی و غذایی، طرح ایمن سازی حاشیه شهرها در دستور کار قار گرفته است. هم اکنون 9 میلیون حاشیه نشین داریم که تمامی این افراد زیرپوشش بهداشتی قرار خواهند گرفت و امیدواریم به زودی بتوانیم سیمای سلامت ایرانیان در شهرهای زیر 50 هزار نفر و حاشیه‌ها شهرها را ترسیم کنیم.
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود جامعه پزشکی را صف مقدم خدمت به حوزه سلامت دانست و افزود: متاسفانه در برخی موارد همکاران ما، پرستاران، پیراپزشکان و گروه‌های مختلف که در مراکز بهداشتی و درمانی مشغول به فعالیت هستند از سوی تربیون‌های عمومی مورد خطاب قرار می‌گیرند. یکی از بخش‌های طرح تحول سلامت مربوط به گام سوم آن و اجرای عدالت نسبی بین‌ رشته‌ای و درون رشته‌های پزشکی و تعیین تعرفه و نظارت بر آن است ضمن تشکر از عملکرد صداوسیما به دلیل حمایت از طرح تحول سلامت در یک سال اخیر ولی صلاح نیست ما از تریبون‌ها مشکل چند نفر را فریاد بزنیم و در برخی از بخش‌ها جامعه پزشکی را مورد بی مهری قرار بدهیم. ما در طرح تحول فشار سنگینی را به گروه پزشکی وارد می‌کنیم پس حتما کمک کنیم تا این لباس سفید که نشانه باور قلبی فعالان این حوزه برای خدمات به مردم است آلوده نشود.
وی تاکید کرد: در هیچ کجای دنیا نظام سلامتی وجود ندارد که مردم از آن رضایت صد درصدی داشته باشند و در هیچ کجای دنیا وزارت بهداشت به تنهایی مسئول سلامت مردم نیست چرا که تنها 20 درصد سلامت مردم بر عهده وزارت بهداشت و 80 درصد آن بر عهده سایر بخش‌ها از جمله خود مردم است. مردم باید خود به فکر سلامتیشان باشند و از ابتلا به بیماری‌ها پیشگیری کنند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به دستوراتی که دین مبین اسلام در حوزه سلامت مورد تاکید قرار داده است، عنوان کرد: اگر ما دستورات شرع مقدس و اخلاق اسلامی را رعایت کنیم مطمئنا زندگی و سلامتمان بهتر خواهد شد.
هاشمی بر لزوم توجه هر چه بیشتر بر حوزه پیشگیری تاکید کرد و افزود: هم اکنون بیست درصد مردم بالای 15 سال در کشور ما مبتلا به فشار خون هستند و آمار مصرف نمک، شکر، روغن و...نیز نگران کننده است که همه این‌ها باعث بروز بیماری‌های مختلف از قبیل فشار خون، قند خون و در نهایت سکته‌های مغزی و قلبی می‌شود مطئنا اگر دولت تمامی خلیج فارس را نیز تبدیل به پول کند و در حوزه درمان هزینه کند باز هم ناتوان است بنابراین باید به حوزه پیشگیری توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان گفت: منویات مقام معظم رهبری در قالب سیاست‌های ابلاغی و توجه به محرومان و مستضعفان مطمئنا سرلوحه وزارت بهداشت باقی خواهند ماند.

captcha