استفاده از مبانی قرآن؛ راهکار نهادینه شدن رویکرد تربیت‌محوری در آموزش و پرورش
کد خبر: 1475269
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱
حجت‌الاسلام ملکی:

استفاده از مبانی قرآن؛ راهکار نهادینه شدن رویکرد تربیت‌محوری در آموزش و پرورش

گروه فعالیت‌های قرآنی: مشاور وزیرآموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دنبال تغییر در آموزش و پرورش است تا رویکرد تربیت محوری جایگزین رویکرد دانش محوری شود اما این امر مستلزم آن است که آموزش و پرورش اساس و ریشه‌اش را از مبنای قرآن و سنت اخذ کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام مجتبی ملکی، مشاور وزیر آموزش و پرورش، صبح امروز، 28 آبان‌ماه در هشتمین هم‌اندیشی سالانه دبیران کمیته‌های ستادی و استانی حوزه‌های علمیه و آموزش پرورش با اشاره به شهادت امام سجاد(ع) ابراز کرد: حضرت زین‌العابدین(ع) در رساله حقوق خود 50 امر را حق برشمردند که یکی از این حقوق، حق کوچکترها و صغیر است.

وی ادامه داد: هشتمین هم‌اندیشی سالانه دبیران کمیته‌های ستادی و استانی آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته در حال برگزاری است، همچنین امسال شاهد گردهمایی مدیران ارشد، سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و سرداران تعلیم و تربیت آموزش و پرورش و حوزه علمیه هستیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش باید همراه با تربیت صورت گیرد، گفت: امام سجاد(ع) می‌فرمایند: «با کوچکترها مهربانی ورزید و مهرورزی را پایه و زمینه مناسب برای فرهنگ آموزش و تعلیم قرار دهید» زیرا می‌تواند در آموزش و تعلیم و تربیت بسیار اثر بخش باشد.

وی همچنین به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دنبال تغییر در آموزش و پرورش است تا رویکرد تربیت محوری جایگزین رویکرد دانش محوری شود اما این امر مستلزم آن است که آموزش و پرورش اساس و ریشه‌اش را از مبنای قرآن و سنت اخذ کند که تبیین و انجام این کار نیازمند به کار تخصصی همانند کارهای دیگر دارد.

حجت‌الاسلام ملکی تأکید کرد: آموزش و پرورش باید نیروهایی را تربیت کند که توانایی تأ‌ثیرگذاری در تمام زمینه‌ها و عرصه ها را داشته باشند و بتواند نقش موثری را در پیشرفت کشور ایفا کنند.

وی یکی از وظایف حوزه علمیه را همکاری با آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: بر اساس اهداف مبانی و راهکارهایی که به خوبی در سند تحول بنیادین دیده می‌شود و رهبرمعظم انقلاب آن را مورد تأکید قرار داده‌اند، باید با یک مدیریت قوی امر تعلیم و تربیت مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به هم‌اندیشی سالانه دبیران کمیته‌های ستادی و استانی آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه، بیان کرد: این نشست‌های هم‌اندیشی سبب برگزاری برنامه‌هایی جهت نقد و بررسی می‌شود تا بتوانیم مشکلاتی که در زمینه تعلیم و تربیت وجود دارد را رفع کنیم.

وی تأکید کرد: برای تحقق تعلیم و تربیت اسلامی برگرفته از قرآن و عترت به پشتوانه دانشمندان، صاحب‌نظران حقیقی و حقوقی، به حمایت جامعه و به خصوص دولت‌مردان و همچنین بهره‌گیری از دستاوردهای بشری به ویژه در حوزه تعلیم و تربیت نیازمند هستیم.

captcha