گدایانی که با کمک‌های حراممان پرورش می‌دهیم
کد خبر: 1474396
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۹
به کمک گناه نشتابیم؛

گدایانی که با کمک‌های حراممان پرورش می‌دهیم

گروه جامعه: مدرس حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه بهره‌کشی از معلولان، اطفال، کهنسالان و ... در جهت تکدی‌گری امری غیر شرعی است، گفت: وقتی با کمک کردن ما فردی عادت به تکدی‌گری می‌کند، این کمک کردن، گناه و موجب توسعه امری غیر شرعی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم پاک‌نیا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به تشریح نگاه اسلام به مسئله تکدی‌گری و کمک به نیازمندان پرداخت و اظهار کرد: کمک به نیازمندان امری مطلوب از نظر اخلاقی و اسلامی است اما به شرطی که استفاده ابزاری از احساسات و عواطف مردم صورت نگیرد و عزت انسان‌ها نیز حفظ شود.
بهره کشی از معلولان، اطفال، کهنسالان و ... در جهت تکدی‌گری غیر شرعی است
وی با اشاره به فرمایش حضرت علی(ع) که فرمودند: «کلمه حقی است که از آن استفاده باطل می‌شود»، به سوء استفاده از کودکان، معلولان، افراد مسن و ... برای تحریک احساسات مردم اشاره و عنوان کرد: اینکه عده‌ای بخواهند از معلولان، اطفال، کهنسالان و ... سوء استفاده کرده و از آنها برای تکدی‌گری بهره‌کشی کنند، امری غیر شرعی است. در حقیقت این افراد امری غیر شرعی را در لفافه شرعی به جامعه ارائه کنند که جامعه باید در این زمینه هشیار باشد و بدانند باید عزت معلولان، اطفال و ... حفظ شود.
وی با اشاره به اینکه کمک به این گروه‌ها موجب می‌شود همچنان سوء استفاده از گروه‌هایی مانند معلولان و کودکان تداوم داشته باشد، به آیه دوم سوره مائده که می‌فرماید: «تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ؛ و در نیکوکارى و پرهیزگارى با یکدیگر همکارى کنید و در گناه و تعدى دستیار هم نشوید» اشاره و عنوان کرد: کمک کردن در زمینه‌های نیکی سفارش شده اما نباید به کمک گناه شتافت.
با کمک ما تعدادی به جای اینکه سرباز جامعه باشند سربار جامعه می‌شود
این مدرس حوزه علمیه قم تصریح کرد: وقتی ما می‌بینیم با کمک کردن ما فردی عادت می‌کند به جای اینکه سرباز جامعه باشد سربار جامعه شود، این کمک کردن گناه است و موجب می‌شود امری غیر شرعی توسعه یابد؛ این کار نه تنها کمک نیست بلکه علیه اخلاق و ارزش‌های جامعه کمک است.
حجت‌الاسلام پاک‌نیا با تأکید بر لزوم رفتار هوشمندانه در مواجه با افرادی که ادعای نیاز می‌کنند، گفت: وظیفه یک شیعه تبعیت از اهل بیت(ع) است. اهل بیت ما نیازمندان را شناسایی و به صورت پنهانی در نیمه‌های شب به آنها کمک می‌کردند. در سیره امام حسن(ع) نیز داریم که فردی نزد ایشان آمد، حضرت احساس کرد که وی نیازی دارد، از او خواست که عزت خود را حفظ و نیازش را در میان مردم اعلام نکند بلکه آن را بنویسد و به ایشان بدهد.
کمک فکری بالاترین احسان/ متکدیان را ارشاد کنیم
وی تصریح کرد: مسلمانان باید در خانواده، محل و اطراف خود افراد نیازمند را تا جایی که می‌توانند شناسایی و به آنها کمک مالی و فکری ارائه کنند. احسان فقط کمک مالی نیست بلکه کمک فکری هم هست حتی ارشاد متکدی به جای دادن پول هم کمک است و کمک فکری بالاتر از کمک مالی است.
این مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی که می‌فرماید: «کسی که به خیری راهنمایی کنند مانند این است که خود آن خیر را انجام داده است»، کمک فکری به نیازمندان را یکی از راه‌های فقرزدایی در جامعه دانست و اظهار کرد: انسان‌های آبرومند معمولاً دست نیاز به سوی کسی دراز نمی‌کنند و از فرط عفت نیاز خود را مخفی می‌کنند اما می‌توان با شناسایی این افراد و دادن کمک فکری و مالی و یا معرفی این افراد به مراکز مسئول مشکل آنها را رفع کرد.
کسی که نیاز ندارد اما تکدی‌گری می‌کند مرتکب گناه و عمل حرام می‌شود
وی در پاسخ به این سؤال که آیا کسی که نیاز مالی ندارد اما تکدی‌گری می‌کند، مرتکب گناه می‌شود؟ گفت: در شریعت ما این امر گناه و حرام است. حضرت علی(ع) فرموده‌اند: خداوند تو را آزاد آفریده است چرا خود را ذلیل نیازهای خود قرار می‌دهی و در روایات داریم که انسان حق ندارد خود را در میان مردم حقیر کند و در یک جمعی نیاز خود را اعلام کرد.
حجت‌الاسلام پاک‌نیا در جمع‌بندی سخنان خود اظهار کرد: در جامعه اسلامی از یک طرف باید احسان، انفاق و کمک به فقرا نهادینه شود و از سوی دیگر در مقابل متکدیانی که آبروی جامعه را می‌برند و تکری‌گری را راحت‌ترین راه کسب درآمد می‌دانند مقابله شود.
وی افزود: علاوه بر نهادها و سازمان‌های دولتی مسئول در کمک به نیازمندان، باید در هر محله انجمن‌های مردمی باشند که نیازمندان را شناسایی و بدون از بین بردن آبروی از افراد پشتیبانی مالی، فکری و معنوی به عمل آورند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ - ۱۰:۰۹
0
1
گزارش خوبی بود
کاش همه ما بدونیم که کمک کردن به این افراد یعنی تشویق اونها برای اجاره کردن کودکان بیشتر برای تکدی گری...
سهیلی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ - ۱۳:۵۸
0
0
به جای کلمه گدایان بهتر بود از کلمه متکدیان استفاده می شد
امیرداداش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۰ - ۱۴:۲۴
0
0
هرگز به متکدیان کمک نمیکنم هرگز
captcha