روایت نماینده بعثه مقام معظم رهبری در کاشان از شست‌وشوی کعبه با گلاب
کد خبر: 1474379
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۸

روایت نماینده بعثه مقام معظم رهبری در کاشان از شست‌وشوی کعبه با گلاب

کانون خبرنگاران نبأ/ الهه دهقانی: نماینده بعثه مقام معظم رهبری در کاشان گفت: در پنجمین روز از ماه محرم امسال خانه خدا با ۴۰ لیتر گلاب ناب قمصر کاشان شست‌وشو و عطرآگین شد.

حجت‌الاسلام سید علی موسویان، نماینده بعثه مقام معظم رهبری در کاشان در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، با بیان اینکه همه‌ساله 80 لیتر گلاب ناب قمصر را برای شست‌وشوی خانه خدا به مسئول شئون حرمین شریفین تحویل می‌شود گفت: همه‌ساله خانه خدا در دو نوبت نخستین بار در اول شعبان و دومین بار دهم ذی‌الحجه که امسال 5 محرم شد، با 40 لیتر شست‌وشو و عطر آگین می‌شود.

وی افزود: گلاب قمصر کاشان را ما تحویل مسئول شئون حرمین شریفین می‌دهیم اما مراسم شست‌وشو و عطرآگین کردن کعبه با عربستانی‌ها و با نظارت ما انجام می‌شود. افزون بر ارسال سالانه 80 لیتر گلاب ناب دو آتشه قمصر کاشان به عربستان مقدار زیادی عطر و اسانس گل محمدی نیز برای عطرآگین شدن کعبه به عربستان ارسال می‌شود.

حجت‌الاسلام موسویان در ادامه با اشاره به فلسفه شست‌وشوی خانه خدا گفت: رسول اکرم(ص) بعد از بیرون ریختن بت‌ها از کعبه گفت آب زمزم آورده و با عطر مخلوط کرده و س‍پس خود شخصا اقدام به شست‌وشوی کعبه کرد و این کار سنتی شد تا هر زمانی که کعبه باز می‌شود داخل آن را با آب زمزم همراه با گلاب ناب کاشان شسته س‍پس با عطر محمدی که از قمصر کاشان ارسال شده معطر می‌شود.

به گفته وی کار شست‌وشو و عطر آگین شدن خانه خدا با عطر و گلاب قمصر از سال 72 را به همراه حجت‌الاسلام والمسلمین ری شهری آغاز کرده و همه‌ساله خانه خدا با عطر و گلاب شست‌وشو و عطر آگین می‌شود.

captcha