جمع‌آوری ۱۵ هزار جلد قرآن فرسوده در یک سال اخیر
کد خبر: 1472209
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
نوش‌آبادی عنوان کرد:

جمع‌آوری ۱۵ هزار جلد قرآن فرسوده در یک سال اخیر

گروه ادب: معاون پارلمانی و سخنگوی وزارت ارشاد گفت: بیش از ۱۵ هزار جلد قرآن فرسوده در یک سال اخیر از سوی معاونت قرآن و عترت جمع‌آوری شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌الملل قرآن(ایکنا)، نشست خبری نخستین سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز، سه‌شنبه 20 آبان‌ماه با حضور حسین نوش‌آبادی در سالن جلسات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

نوش‌آبادی در این نشست با اشاره به فلسفه معرفی سخنگوی وزارت ارشاد گفت: طی ماه‌های گذشته ارتباط بیشتری با خبرنگاران و اصحاب مطبوعات داشته‌ام و از این پس پاسخ به ابهامات و القائاتی که در سطح جامعه در حوزه فرهنگ به وجود می‌آید، به طور مستمر پاسخگوی اصحاب رسانه خواهم بود و این به معنای حذف نشست‌های معاونان وزیر ارشاد نیست.

وی افزود: از میان ده‌ها سازمان و نهاد دولتی و غیردولتی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه فرهنگ فعالیت می‌کنند وزارت ارشاد به عنوان رسمی‌ترین نهاد اجرایی و فرهنگی است که براساس اسناد بالادستی و قانونی انجام وظیفه می‌کند و در راستای سیاست‌های بالادستی، سیاست‌های ابلاغی و دیدگاه‌های رهبری که خطوط قرمز را برای این وزارتخانه ترسیم کرده، این نهاد اجرایی خود را ملزم به رعایت آن می‌داند که بخشی از این سیاست‌ها برخاسته از سند چشم‌انداز است.

نوش آبادی در ادامه گفت: وزارت ارشاد براساس قانون مجلس شورای اسلامی مسئول اجرای سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی در زمینه فرهنگ عمومی است و اعتلا آگهی‌های عمومی، رواج فرهنگ اسلامی، صیانت از رشد اخلاق اسلامی و فرهنگ ملل مختلف از وظایف وزارت ارشاد است که موفق به پیگیری آنها است و نهادی با وظیفه حساس و خطیر نیازمند روشنگری و اطلاع رسانی در زمینه فضا سازی رسانه‌ای و القائات در جامعه است.

فقدان اطلاع‌رسانی بهانه برای افراد مغرض ایجاد می‌کند

وی تصریح کرد: هجمه و تخریب‌هایی در زمینه فرهنگ در جامعه وجود دارد، ناشی از فقدان اطلاع‌رسانی نهاد فرهنگی است و تجربه نشان می‌دهد که عدم انعکاس به موقع اخبار و تاخیر در اطلاع رسانی بسترهای این تخریب‌ها را تشدید می‌کند و بهانه را برای افراد مغرض به وجود می‌آورد. از این رو وزارت ارشاد با درک این موقعیت اقدام به تعیین سخنگوی این وزارتخانه کرده است و تصمیم دارد با برگزاری این نشست‌ها مواضع و سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت ارشاد را تبیین کند و از نقش رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در راستای تحقق اهداف و وظایف به اجرای سیاست‌های نظام استفاده کند. از این رو بنا داریم تعامل و مثبت و سازنده‌ای با رسانه‌ها داشته باشیم.

سخنگوی وزارت ارشاد با ارائه گزارش کوتاهی از اقدامات برجسته وزارت ارشاد در ماه‌های اخیر بیان کرد: وزارتخانه با وجود مشکلات مالی در راستای جلوگیری از ریخت و پاش‌ها و صرفه جویی اتلاف سرمایه‌های خود جلوگیری کرد و به تعمیق برنامه‌های کیفی و تمرکز زدایی و اجرا برنامه‌های استانی و برنامه‌های در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم اقدام کرده است. 

وی ادامه داد: سفرهای استانی یکی از برنامه‌های اصلی وزارت ارشاد در دوره جدید بوده است و بیش از 50 سفر به شهرها و روستاهای کشور توسط وزیر و معاونان وزیر ارشاد حاکی از این است که وزارت ارشاد می‌خواهد امکانات فرهنگی را عادلانه در کشور تقسیم کند.

نوش‌آبادی با اشاره به تعامل وزارت ارشاد با مجلس بیان کرد: وزارت ارشاد تاکنون 250 ملاقات انفرادی و حضوری با نمایندگان مجلس داشته است که این رقم نشانگر تعامل مثبت وزارت ارشاد با مجلس شورای اسلامی است و از ابتدای دولت به بیش از 7 هزار نامه پاسخ داده شده و همچنین به 317 تذکر کتبی مجلس پاسخ داده شده است.

خریداری 3 هزار عنوان کتاب از سوی ارشاد

وی ادامه داد: از 2900 درخواست ثبت آثار رسیده به 1600 مورد پاسخ داده شده و گواهی ثبت آثار صادر شده است و 40 پرونده مهم کیفری مختومه و 100 قرارداد حقوقی تنظیم و 122 لایحه دفاعیه تهیه و تنظیم شده است.

نوش‌آبادی در ادامه به اقدامات ارشاد در حوزه فرهنگی گفت: در شش ماهه اول سال، 3 هزار عنوان کتاب از ناشران به منظور حمایت از اهل قلم، نویسندگان، ترویج کتاب و مطالعه در کشور خریداری شده است. در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال 93 نیز 120 هزار عنوان کتاب توسط 1400 ناشر عرضه شد که بیش از 500 ناشر از شهرستان‌ها حضور داشتند. در حوزه ممیزی کتاب نیز 21 نفر از صاحب‌نظران و متخصصان که صلاحیت آنها توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تأیید رسیده است و به عنوان اعضای هیئت نظارت بر نشر کتاب انتخاب شدند و به وظیفه نظارت قبل از چاپ رسیدگی می‌کنند.

وی افزود: در حوزه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، راه‌اندازی 38 کانون دانشگاهی، 1235 کانون فرهنگی و هنری روستایی و عشایری و راه‌اندازی 32 مرکز دیجیتال فرهنگی و هنری انجام شده و در حوزه سینمایی از ابتدای دولت یازدهم 122 فیلم پروانه ساخت و تولید شده،‌ 98 فیلم پروانه نمایش و 10 فیلم در نوبت اکران قرار دارند.

نوش‌آبادی با اشاره به اقدامات وزارت ارشاد در حوزه قرآن و عترت اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه قرآن، محافل انس با قرآن و 120 نشست تخصصی علمی قرآنی در مراکز علمی و دانشگاهی، برگزاری مراسم تجلیل از خادمان قرآن با حضور رئیس جمهور و جشنواره فیلم‌های قرآنی از جمله اقدامات معاونت قرآن و عترت است. همچنین بیش از 15 هزار جلد قرآن مستعمل جمع‌آوری شده و 13 هزار جلد قرآن اهدا شده است.

فیلم «عصبانی نیستم» به معنای عدم اکران برای همیشه نیست

وی در ادامه به پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران در حوزه‌های گوناگون پرداخت. وی در پاسخ به سؤالی درباره فیلم «عصبانی نیستم» گفت: برخی نهادها در خصوص این فیلم نظراتی داشتند، اما دستور عدم اکران آن از طریق وزارت ارشاد ابلاغ شده است، اگر تولید این فیلم بر اساس فیلمنامه مصوب باشد و در صورت عدم اکران به کارگردان خسارتی وارد شده باشد وزارت ارشاد این خسارت را پرداخت خواهد کرد و در حال حاضر این فیلم اکران نمی‌شود و بنابر ملاحظاتی که در این زمینه وجود دارد و خود کارگردان فیلم هم آنها را قبول دارد. البته عدم اکران این فیلم برای همیشه نیست و در صورتی که ملاحظات و اصلاحات انجام شود و دغدغه‌های شخص وزیر رفع شود امکان اکران آن فیلم نیز فراهم می‌شود. 

نوش‌آبادی تصریح کرد: صدور هر گونه مجوز در حوزه کتاب و فیلم براساس قانون صادر خواهد شد و این گونه نیست که مجوز نشر کتاب صادر شود و به آن مجوز توزیع داده نشود و یا به فیلم مجوز ساخت داده شود، اما مجوز اکران صادر نشود، مگر اینکه فیلم‌نامه با آنچه مجوز آن صادر شده مغایرت داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: مجوز ساخت فیلم «عصبانی نیستم» را دولت قبل صادر کرده و اگر تولید فیلم براساس فیلمنامه باشد و خسارتی در نتیجه عدم اکران به آن وارد شده باشد، ارشاد خسارت آن را پرداخت خواهد کرد، از این رو عدم اکران در حال حاضر به معنای عدم اکران برای همیشه نیست و فعلاً از دستور اکران خارج شده است و در صورتی که اصلاحاتی بر روی انجام شود، اکران خواهد شد.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سؤالی درباره کتاب «زوال کلنل» محمود دولت‌آبادی نیز گفت: ما مجوز را براساس اینکه چه کسی کتاب را نوشته نمی‌دهیم، بلکه نگاهمان به محتوای اثر است که باید در چارچوب سیاست‌های نظام باشد و تاکنون به دلیل نواقص محتوایی مجوزی برای انتشار این کتاب داده نشده است و اصلاحاتی که قرار بود بر روی آن انجام شود، هنوز ابلاغ نشده است.

وی در ادامه درباره لایحه مالکیت ادبی و هنری گفت: لایحه نظام جامع ادبی و هنری پس از ماه‌ها تلاش و حضور پیگیرانه و جدی وزارت ارشاد به مجلس شورای اسلامی فرستاده شده و امیدوارم به زودی در مجلس در نوبت بررسی قرار گیرد و خبر خوشی را امسال برای اهالی فرهنگ و قلم داشته باشیم.

زیر بار خطوط قرمز احزاب و اشخاص نمی‌رویم

نوش‌آبادی در پاسخ به سؤالی درباره استیضاح وزیر ارشاد بیان کرد: قطعاً ما استیضاح را به رسمیت می‌شناسیم و حرکتی که مطابق با موازین قانونی باشد تخطئه نمی‌کنیم و آمادگی داریم تا پاسخگوی نماینگان مجلس باشیم که تا امروز هم پاسخگو بوده‌ایم و تاکنون نمایندگان مجلس رضایت بر استیضاح جنتی نداده‌اند و ما همیشه سعی می‌کنیم تعامل خودمان را با مجلس قطع نکنیم و هیچ‌گاه هم از مجلس عصبانی نخواهیم شد. همچنین ما زیر بار خطوط قرمزی که افراد،‌ اشخاص و احزاب تعیین می‌کنند، نمی‌رویم، بلکه خطوط قرمز ما خطوط قرمز نظام و رهبری است.

captcha