اولویت‌های حوزه بهداشت و درمان برای مشارکت بیشتر خیرین اعلام خواهد شد
کد خبر: 1463031
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
محمدهادی ایازی:

اولویت‌های حوزه بهداشت و درمان برای مشارکت بیشتر خیرین اعلام خواهد شد

گروه سلامت: قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به طراحی ۴۰ بسته سلامت به منظور مشارکت بیشتر خیرین در این عرصه گفت: مشارکت‌های یادشده خیرین تنها مربوط به مراکز درمانی نیست و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند نقش جدی در حوزه پیشگیری از بیماری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) محمدهادی ایازی، قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی و خیرین سلامت، در نخستین نشست هم‌اندیشی ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی در حوزه سلامت که امروز برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به طراحی 40 بسته سلامت در حوزه بهداشت و درمان، انتقال خون، آموزش و پژوهش و... به منظور مشارکت بیشتر خیرین در این عرصه، عنوان کرد: مشارکت‌های یاد شده خیرین تنها مربوط به مراکز درمانی نیست و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند نقش جدی در حوزه پیشگیری از بیماری داشته باشند.
وی از چگونگی مشارکت بخش خصوصی در توسعه مراکز درمانی سخن به میان آورد و افزود: الگوی مشارکت بخش خصوصی مدتی است از سوی وزارت بهداشت ارائه شده تا بخش‌های خصوصی در صورت تمایل بتوانند در این زمینه شرکت کنند؛ به هر حال درصددیم تا از ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز در این زمینه استفاده کنیم.
ایازی بر لزوم استفاده از ظرفیت‌ مشارکت فرهنگی و هنری در عرصه سلامت ـ از قبیل فیلم و سریال ـ تأکید کرد و گفت: طبق آمارهای ارائه شده بیماری‌های قلبی و عروقی علت 50 درصد مرگ و میرها در کشورها بوده است که مباحثی همچون استفاده از قند و شکر، نمک و چربی بر این مشکل تأثیرگذار است؛ بدین منظور اگر در تلاش برای اصلاح رفتار مردم هستیم، باید در این زمینه فرهنگ سازی بهتری کنیم.
براساس گزارش ایکنا، حسین ملک‌افضلی، عضو شورای راهبردی سلامت شهر تهران نیز در این همایش مشارکت مردم در حوزه مختلف سلامت را ضروری دانست و گفت: امروزه در جوامع شاهد افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر و رفتارهای پرخطر فردی و اجتماعی هستیم؛ بدین منظور نیازمند مشارکت و همکاری بیشتر مردم در حوزه سلامت هستیم.
عضو شورای راهبردی سلامت شهر تهران مشارکت مردم در برنامه‌های سلامت را باعث ایجاد انگیزه و نشاط در بین مردم دانست و افزود: اگر مردم در حوزه مشارکت توانمند شوند، مطمئنا در هنگام بروز بلایا، قبل از رسیدن خدمت از سوی دولت، خود مردم نیز می‌توانند در صحنه حاضر شده و خدمت‌رسانی کنند.
وی افزود: در این بین عالی‌ترین نوع مشارکت مردم، مربوط به مشارکتی است که در آن مردم علاوه بر ارائه خدمت، در تحلیل مسائل و راه‌کارها نیز مشارکت داشته باشند. پتانسیل بالای جامعه در جهت توانمند شدن و پذیرش مسئولیت نقش مؤثری در انجام کارهای بنیادین حوزه سلامت خواهد داشت.
ملک‌افضلی در پایان با اشاره به این که زنان و دانش‌آموزان می‌توانند در مشارکت نقش ویژه ای داشته باشند، افزود: ارتباط با سازمان‌های محلی موجود در جامعه، ارتباط با افراد کلیدی و اقشار مختلف جامعه جهت توجیه برنامه ها و اجرای سرشماری به منظور شناخت گروه هدف و جلب همکاری مردم از جمله نکاتی است که در اجرایی شدن مشارکت جامعه باید مورد توجه قرار گیرند.

captcha