اتاق فکر ملی در سطح راهبردی فعال نیست/ ایجاد پیوند بین فناوری و نیاز مردم
کد خبر: 1454678
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
جلیلی:

اتاق فکر ملی در سطح راهبردی فعال نیست/ ایجاد پیوند بین فناوری و نیاز مردم

گروه فضای مجازی: عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: ما اتاق فکر ملی در سطح راهبردی که مرتبا مسائل را رصد کنند و میان فناوری و نیازهای مردم پیوندی ایجاد کنند و بحث مقررات را در نظر بگیرند، به شکل فعال نداریم.

رسول جلیلی، عضو شورای عالی فضای مجازی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به رویکرد بومی‌سازی در تولید نرم‌افزارها اظهار کرد: رویکرد بومی‌سازی در حوزه نرم‌افزاری مشهود است و انصافا بخش عمده‌ای از نیازهای کشور توسط متخصصان کشور تولید و مورد بهره‌برداری جامعه قرار گرفته است.

وی افزود: در برخی از زمینه‌ها به واسطه اینکه بازار کافی نداشته‌ایم، تعداد مشتریان کاهش یافت. البته در برخی مواقع هم واردات نرم‌افزار داریم اما به همان میزان هم صادرات نرم‌افزار محقق شده است.

عضو شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: اقدامات مهندسی در حال انجام است تا کارها جنبه صادراتی داشته باشد. شاید این آمارها مشهود نباشد اما انصافا در حوزه نرم‌افزار شاهد صادرات هستیم.

جلیلی اظهار کرد: سازمان‌های بزرگ چندان از نرم‌افزارهای خارجی استفاده نمی‌کنند و بیشتر سعی در استفاده از نرم‌افزارهای بومی هستند. البته در مورد نرم افزارهای پایه، موضوع متفاوتی است چراکه ما هم‌اکنون سیستم عامل بومی نداریم که به شکل رایج استفاده شود و یا سیستم مدیریت پایگاه داده وجود ندارد که اینها بحث‌های مستقلی است و به این موضوع مربوط می‌شود که آیا ساخت آن و صرف هزینه مقرون به صرفه است.

وی بیان کرد: در حوزه نرم‌افزار وضع بومی‌سازی‌مان خوب است و برخی از نرم‌افزارهای ویژه‌ که کاربردهای صنعتی دارند از خارج از کشور خریداری کرده‌ایم.

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به استفاده ار نرم‌افزارهای ارتباط جمعی بر بستر موبایل اظهار کرد: واتس آپ و وایبر، صرفا یک نرم افزار صرف نیست. واتس آپ یک فرآیند و چرخه بوده که یکی از مؤلفه‌های این فرآیند نرم افزاراست. اهمیت این دو مقوله بیشتر به مدل کسب و کار آن مربوط می‌شود که اگر قرار باشد این اتفاق در کشور رخ دهد، حتی امکان خرید نرم افزار به سادگی وجود دارد.

وی یادآور شد: نرم‌افزارمؤلفه کوچکی از این کسب و کار است و یکی از مسائل فیلترینگ اینها به مباحث پشت این کسب و کارها مربوط می‌شود. ما هم می‌توانیم چنین تولیداتی داشته باشیم اما آنها عزم انجام این کار را داشتند که ما نداشتیم.

جلیلی اظهار کرد: ما اتاق فکر ملی در سطح راهبردی که مرتبا مسائل را رصد کنند و میان فناوری و نیازهای مردم پیوندی ایجاد کنند و بحث مقررات را در نظر بگیرند، به شکل فعال نداریم و اگر چنین اتاق فکری هم وجود داشته باشد، منفعل است.

وی ادامه داد: اگر مرکز ملی فضای مجازی به عنوان قرارگاهی که ذیل شورای عالی فضای مجازی تشکیل شده را عملیاتی کنیم و وظیفه‌اش رصد، پایش، حمایت و سرمایه‌گذاری در حد سیاست‌گذاری نه اجرا دنبال کند، قطعا موفقیت‌هایی کسب خواهیم کرد.

captcha